۴ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۵۲
کد خبر: 80093263
T T
۰ نفر

تهران - قائم مقام شركت زامياد گفت: جايگزيني 600 هزار دستگاه وانت بنزيني با ديزلي، صرفه جويي دو ميليارد و 800 ميليون دلاري را در پي خواهد داشت.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شركت زامیاد، 'كوروش رستمی' افزود: موتور دیزل نسبت به موتور بنزینی كاهش 30 درصدی آلایندگی و افزایش طول عمر موتور را در بر خواهد داشت.

وی گفت: جایگزینی 600 هزار دستگاه وانت زامیاد بنزینی طی پنج سال با وانت دیزلی موجود در بازار طبق تایید كارشناسان سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، معادل 985 میلیون و 914 هزار و 698 دلار و در پی آن معادل 4/23 میلیون بشكه نفت خام معادل دو میلیارد و 800 میلیون دلار صرفه جویی ارزی و ملی را در برخواهد داشت.

وی از احتمال توقف تولید تنها وانت دیزل كشور در صورت عدم حمایت لازم خبر داد و افزود: تولید وانت دیزل زامیاد با پیشنهاد سازمان بهینه سازی مصرف سوخت با تغییر 100 قطعه از سال 1378 آغاز و در سال 1388 به تولید انبوه رسید و تاكنون بیش از 36هزار دستگاه وانت دیزلی تولید و روانه بازار شده است.

رستمی ادامه داد: قرار بر این بود كه سازمان بهینه سازی مصرف سوخت با پرداخت 300 میلیارد ریال در اجرای این طرح با شركت زامیاد به صورت كمك بلاعوض، مشاركت داشته باشد.

وی گفت: همچنین قرار بود،‌ مابقی هزینه ها از سوی زامیاد پرداخت شود، اما اكنون پس از گذشت بیش از سه سال از تحقق وعده شركت بهینه سازی مصرف سوخت خبری نیست و متاسفانه تولید محصول وانت دیزل زامیاد در خطر توقف قرار گرفته است.



** تهدید اشتغال 3200 نفر در صورت عدم تحقق حمایت ها

قائم مقام شركت زامیاد افزود: به دلیل این كه از سال آینده باید محصولات وانت با استاندارد یورو چهار تولید و عرضه شود، نیازمند صرف هزینه های بسیاری برای طراحی و تولید محصول جدید هستیم.

وی گفت: چنانچه این 300 میلیارد ریال تعهد وزارت نفت تخصیص نیابد، ادامه تولید وانت دیزل زامیاد به عنوان تنها وانت دیزل كشور با مشكلات بسیار جدی مواجه خواهد شد.

وی افزود: این امر با توجه به اشتغال بیش از 3200 نفر در شركت زامیاد تبعات جبران ناپذیر اقتصادی در سال تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی را در پی خواهد داشت.

رستمی خاطر نشان كرد: از مسئولان كشور توقع داریم تا در سال حمایت از تولید ملی حمایتی كه قبلا از تولید وانت دیزل به عنوان محصول ملی اعلام كرده‌اند را عملی كنند.



** افزایش تولید به بیش از 100 هزار دستگاه

رستمی تصریح كرد: زامیاد این ظرفیت را دارد كه تولید خود را به بیش از 100 هزار دستگاه افزایش دهد و در كنار محصولات كنونی محصولات جدیدی را به بازار عرضه كند.

وی گفت:‌ از این رو انتظار از دستگاه‌ها و ارگان‌هایی كه نقش تسهیل‌گری را ایفا می كنند، این است كه كمك و حمایت هر چه بیشتر خود را در ارائه این تولید ملی از تولیدكنندگان كشور به عمل بیاورند.

عضو هیات مدیره زامیاد بیان داشت: موتور دیزل با توجه به قابلیت های بالا و استهلاك پایین به نسبت موتورهای بنزینی در میان محصولات تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: موتور دیزلی در مقایسه با موتور بنزینی با توجه به بالا رفتن نسبت تراكم، كاهش آلودگی، مصرف سوخت و افزایش گشتاور، در مجموع راندمان بالاتری به نسبت موتورهای بنزینی دارد.

رستمی افزود: از این رو شركت زامیاد محصول وانت دیزل خود را با هدف اصلاح سبد سوخت كشور و بهسازی و بهینه سازی آن در راستای افزایش توان و بالا بردن راندمان شبكه حمل ‌و ‌نقل سبك كشور عرضه كرد.

وی افزود: عرضه وانت دیزل در سال 1388 به تولید انبوه رسید كه این تولید در حال حاضر با سختی فراوان ادامه دارد.

قائم مقام شركت زامیاد در خصوص مزایای موتور دیزل در مقایسه با نوع بنزینی آن بیان داشت: از مزایای فنی، اقتصادی و ملی این محصول در مقایسه با موتور بنزینی، افزایش عملكرد خودرو با ارتقا 25 درصدی گشتاور و تقویت كشندگی شیب 10 درصد، كاهش مصرف سوخت به میزان 35 درصد است.

وی گفت:‌ این موتور ماهانه 84 درصد هزینه سوخت را كاهش داده و 54 درصد در مقابل موتور بنزینی پیمایش خودرو را افزایش می‌دهد.

گفتنی است 'احمد قلعه بانی' مدیر عامل شركت ملی نفت ایران موافقت خود را در خصوص كمك 300 میلیارد ریالی، در زمان مدیریت خود، برای تولید محصول وانت دیزل اعلام كرده است، اما ادامه آن را به نظر معاون پژوهشی وزارت نفت مرتبط دانسته است و سایر دستگاه های ذیربط نیز كه وعده حمایت از تولید این خودرو را داده بودند، حاضر به عمل به تعهدات خود در این زمینه نیستند.

اقتصام**3917**1594
۰ نفر