۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۵:۱۲
کد خبر: 80091608
T T
۰ نفر

دوشنبه - جامعه اقتصادي اورآسيا، 16 ميليون دلار براي پاكسازي دو محل اصلي جمع آوري زباله هاي راديو اكتيو به قرقيزستان پرداخت خواهد كرد.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری نووستی قزاقستان، كشور قرقیزستان حدود 50 محل جمع آوری پسماندهای اورانیوم دارد كه حاوی 1.35 میلیارد مترمكعب زباله های رادیواكتیو هستند.

دو محل عمده ذخایر زباله های هسته ای در قرقیزستان مناطق كاجی سای و مین كوش هستند.

این كمك تحت برنامه 2013 تا 2018 جامعه اقتصادی اورآسیا موسوم به'كشت دو باره در قلمروی كشورهای عضو جامعه اقتصادی اورآسیا كه تحت تاثیر حفاری اورانیوم بوده اند'انجام می شود.

زباله های اتمی و سمی به عنوان یكی از میراث های مجموعه نظامی و صنعتی شوروی پیشین در قرقیزستان باقی مانده است. سازه های مخصوص نگهداری از تأسیسات انبار این زباله ها قدیمی بوده و دیگر توانایی حفاظت زیست محیطی رودخانه های دره فرغانه را ندارند.

خطرناك ترین شرایط مربوط به رودخانه مایلو سای است كه 23 انبار زباله های اورانیوم كه بیش از چهار میلیون تن زباله های اتمی را در خود جای داده است، در آن قرار دارد.

براساس تخمین محافظه كارانه، در صورت تخریب این انبارها 120 هزار تن از مردم در منطقه آلوده، گرفتار خواهند شد.

همچنین دهكده مین كوش كه چهار انبار با 1.3 میلیون مترمكعب زباله را در خود جای داده در معرض خطر جدی قرار دارد. این دهكده در منطقه مخاطره آمیزی قرار داشته و زمین لرزه های پیاپی و رسوب حاصل از آب شستگی، زباله های هسته ای را به درون آب انبارها وارد می كنند.

برپایه بررسی های صورت گرفته توسط دولت، برای بازسازی و احیای 96 انبار زباله مواد رادیو اكتیو 40 میلیون دلار نیاز است كه تاكنون تنها بخش اندكی از آن توسط بانك جهانی تامین شده است.

جامعه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد و هم اكنون كشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیكستان در آن عضویت دارند و ارمنستان، مولداوی و اوكراین هم اعضای ناظر آن هستند.

آساق**ه.ص**1558**2047**
۰ نفر