۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۰۵
کد خبر: 80090984
T T
۰ نفر

تهران – پاكستان تصميم دارد تا بر اساس يك معامله پاياپاي با ايران، به جاي كود شيميايي و سنگ آهن وارداتي از اين كشور، به ايران يك ميليون تن گندم و 200 هزار تن برنج صادر كند.

نشریه 'بیزینس ركوردر' بزرگترین روزنامه مالی و اقتصادی پاكستان با اعلام این مطلب افزود: دو كشور همسایه تصمیم دارند با این روش به توسعه تجارت دوجانبه میان خود بپردازند.

'احمد جواد' مدیر عامل شركت تجاری محصولات كشاورزی پاكستان در این باره به این نشریه گفت كه كشورش با مازاد دو تا سه میلیون تنی گندم بویژه در ایالت پنجاب مواجه است.

وی در مورد صادرات این گندم به ایران گفت: 'گرچه قیمت گندم در بازارهای جهانی مثل بازارهای داخلی چشمگیر نیست، ولی صادرات مازاد این گندم سبب صرفه جویی پول زیادی می شود كه باید برای نگهداری این گندم مصرف می شد.'

او گفت كه با استفاده از شیوه معامله پایاپای می توان از فشار بر ذخایر ارزی كاست و از این ذخایر برای وارد كردن كود شیمیایی بیشتر كه كشور با كمبود آن مواجه است، اقدام كرد.

بیزینس ركوردر در ادامه این گزارش نوشت: 'طرفهای ایرانی به پاكستان اطمینان داده است كه صادرات گندم را از این كشور به ایران تسهیل خواهند كرد و روال اداری مربوط به این كار را نیز ساده تر می كنند تا این امر به تعمیق روابط تجاری میان دو كشور كمك كند.

'هرچند بازرگانان، كشاورزان و سازندگان محصولات مختلف، بویژه محصولات كشاورزی، از طرح تجارت پایاپای میان دو كشور استقبال كرده اند، اما دست اندركاران امر صادرات و واردات در دو كشور نگران دخالت دولت هستند.

'آنها نگرانند كه با ورود سازمان های دولتی به عرصه صادرات و واردات، دیگر جایی برای فعالیت بخشی خصوصی نماند.

' آنها معتقدند كه دولت تنها باید كارها را تسهیل كند و بخش خصوصی دو كشور تجارت پایاپای را آغاز كنند.'

جواد گفت: نقش دولت ها در این میان تنها باید این باشد كه پرداخت پول را به صادركننده و واردكننده تضمین كنند و این كار بدون بهره مندی از كانال های بانكی امكان پذیر نیست.

هنوز طرح فروش تهاتری گندم و برنج به ایران توسط اسلام آباد نهایی نشده است.

مترجمام ** 2044**1479
۰ نفر

سرخط اخبار جهان