۲۸ فروردین ۱۳۹۱، ۲۱:۰۵
کد خبر: 80082197
T T
۰ نفر

مسكو - رييس مركز پيش بيني هاي انستيتو تحليل هاي سياسي - نظامي روسيه با اشاره به گفت و گوهاي سازنده ايران و گروه 1+5 در استانبول گفت: اين نشست نشان داد كه تعامل گروه 1+5 با تهران تنها راه حل مساله هسته اي ايران است و مذاكرات در اين زمينه بايد ادامه يابد.

'آناتولی تسیگانوك' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان كرد: در مذاكرات استانبول، ایران ضمن ایستادگی و دفاع از منافع و حقوق قانونی خود، حسن نیت اش برای رفع تمام سوء تفاهم ها درباره برنامه هسته ای خود را به نمایش گذاشت.

وی افزود: مقام های ایرانی بارها اعلام كرده اند كه فراتر از معیارهای بین المللی درباره فعالیت های هسته ای چیزی نمی خواهند و خوشبختانه كشورهای غربی همگام با ایران برای كسب توافق در این خصوص حركت می كنند.

تحلیلگر روس گفت: چنین رویكردی از طرف غرب در چند سال اخیر بی سابقه بوده است و در واقع ایران به كشورهای غربی نشان داد كه حاضر نیست تحت هیچ شرایطی حتی تهدید به حمله نظامی از حقوق خود صرف نظر كرده و عقب نشینی كند.

تسیگانوك گفت: گروه 1+5 با به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ایران گام مهمی در این جهت برداشت و تهران نیز متعهد شد بر اساس اصل گام به گام با این گروه و آژانس بین المللی انرژی اتمی حركت كند.

رییس مركز پیش بینی‌های نظامی روسیه خاطرنشان كرد: قبلا مذاكره كنندگان غربی گروه 1+5 همواره از موضع برتر با ایران سخن می گفتند و طوری مذاكره را آغاز می كردند كه گویا همه تصمیم ها گرفته شده و ایران باید فقط مهر تایید بر آن بزند.

كارشناس روس ادامه داد: بدیهی است چنین رویكردی از سوی تهران مردود می باشد و مقام های ایرانی بارها اعلام كردند كه با اینگونه رفتار غرب مقابله خواهند كرد.

وی با بیان اینكه ایران در منطقه، جایگاه ممتازی دارد و افزایش توانمندی های آن بستر مناسبی را برای ایفای نقش فعال تر در عرصه بین المللی ایجاد كرده است، اظهار داشت: گروه 1+5 به ویژه اعضای غربی آن باید این وضع را به طور صحیح ارزیابی كنند و از هر گونه موضعی كه زورگویانه به نظر برسد، بپرهیزند.

تسیگانوك ابراز امیدواری كرد؛ دیدار آتی ایران و گروه 1+5 در بغداد هم با چنین دیدگاهی برگزار شود تا طرفین بتوانند به توافق های مشخصی دست یابند.

اروپام/2242**518
۰ نفر