۲۷ فروردین ۱۳۹۱، ۱۷:۰۳
کد خبر: 80079999
T T
۰ نفر

چند خبر كوتاه از قزاقستان

۲۷ فروردین ۱۳۹۱، ۱۷:۰۳
کد خبر: 80079999

دوشنبه - مقابله نيروهاي مسلح قزاقستان با تروريسم، آموزش قزاق ها براي مبارزه با قاچاق انسان توسط سازمان امنيت و همكاري اروپا، تحقيقات قزاقستان درباره مرگ بزهاي كوهي سايگا و افزايش دو برابري حجم تجارت اين كشور و قرقيزستان از جمله اخبار كوتاه قزاقستان در روز يكشنبه است.

** نیروهای مسلح قزاقستان با تروریسم مبارزه می كنند

براساس اعلام وب سایت دادستان ارتش قزاقستان، این كشور اقدام به تشكیل یك كمیسیون داخلی دولتی برای جلوگیری از گسترش تروریسم و افراط گرایی در ارتش و دیگر نیروهای مسلح كرده است.

براساس این بیانیه، هدف از تشكیل این كمیسیون داخلی اجرای سیاست دولت برای جلوگیری از افراط گرایی و تروریسم است.

این كمیسیون شرایط دفاع ضد تروریستی در اماكن دولتی را تحت نظارت، تحلیل و ارزیابی قرار خواهد داد و تهدیدات تروریستی در داخل نیروهای مسلح را پیش بینی، كشف و از بین خواهد برد. همچنین در برابر گسترش عقاید تروریستی در محیط نظامی خواهد ایستاد و تدابیری فوری برای تقویت امنیت در اماكن عمومی را اجرا خواهد كرد.

این كمیسیون همچنین تدابیری را برای حفظ آمادگی كامل كشور جهت استفاده از نیروها به كار خواهد گرفت و از امكانات فراهم شده برای كشف، جلوگیری و از بین بردن فعالیت های افراطی و تروریستی و به حداقل رساندن یا از بین بردن عواقب افراط گرایی و تروریسم بهره گیری خواهد كرد.

** آموزش قزاق ها برای مبارزه با قاچاق انسان توسط سازمان امنیت و همكاری اروپا

سازمان امنیت و همكاری اروپا اعلام كرد: این سازمان به تازگی یك نشست دو روزه را برای كمك به قضات برای پرداختن به پرونده های قاچاق انسان آغاز كرده است.

به گزارش خبرگزاری'نووستی'قزاقستان، مسئول مركز سازمان امنیت و همكاری اروپا در آستانه گفت: قضاتی كه به خوبی آموزش دیده اند، نقش محوری بازی خواهند كرد و از آنها برای مبارزه با قاچاق انسان استفاده خواهد شد.

'ناتالیا زارودا'افزود: قضات دادگاه عالی و متخصصان سازمان های غیر دولتی محلی تجارب خود را با 30 قاضی از نواحی مختلف قزاقستان و دیگر كارمندان دولتی در میان خواهند گذاشت.

این سومین نشست از هشت كارگاه برنامه ریزی شده تحت حمایت سازمان امنیت و همكاری اروپا برای قضات قزاق در سال 2012 است.

** قزاقستان درباره مرگ بزهای كوهی سایگا تحقیق می كند

رئیس كمیته جنگلبانی و شكار وزارت كشاورزی قزاقستان گفت: این كشور 80 میلیون دلار در عرض سه سال آینده صرف تحقیقات درباره مرگ بزهای كوهی سایگا كه نسل آن در حال انقراض است، خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاری'كانیوز'، 'یرلان نیسان بایف'ادامه داد: موسسه تحقیقاتی مشكلات ایمنی بیولوژیكی این مطالعه را انجام خواهد داد.

مقامات در سال های 2010 و 2011 مرگ بزهای كوهی را به پاستورلا، باكتری كه می تواند منشاء بیماری های مختلفی باشد، نسبت دادند.

شمار بزهای كوهی از بیش از یك میلیون راس در دهه 1970 به 810 هزار راس در سال 2009 كاهش یافته است.

** تجارت قرقیزستان و قزاقستان از 2006 تا 2011 دو برابر شده است

رئیس انتخابی اعضای اتاق بازرگانی و صنایع قرقیزستان، گفت: تجارت میان این كشور و قزاقستان از سال 2006 تا 2011 نزدیك به دو برابر شده و از 360 به 700 میلیون دلار افزایش یافته است.

به گزارش شبكه تلویزیونی'كاپیلوس'، 'الیاس ساتی بالدیف' ، افزود: برای شركت های صادراتی قزاقستان ، بازار قرقیز یكی از جذاب ترین و امیدبخش ترین بازارها است.

وی با اشاره به تشكیل نشست مشترك برای توسعه همكاری ها میان دو كشور، اظهار داشت: چنین نشست هایی به ایجاد ارتباط و قادر ساختن كارآفرینان به مذاكره مستقیم با شركای بالقوه كمك می كنند.

وی در پایان تصریح كرد: این دو كشور تاكنون بیش از 80 توافقنامه همكاری در بخش های مختلف صنعتی با یكدیگر امضا كرده اند.

آساق**ه.ص**1558** 1506