۲۱ فروردین ۱۳۹۱، ۱۷:۵۳
کد خبر: 80069403
T T
۰ نفر

زاهدان _ معاون پشتيباني و توسعه منابع انساني استانداري سيستان و بلوچستان گفت: 79 ميليون دلار سهميه ارزي مناطق عادي و محروم مربوط به نيمه نخست امسال به مرزنشينان اين استان اختصاص يافت.

'حامدعلی مباركی' روز دوشنبه در نشست ستاد ساماندهی مبادلات مرزی سیستان و بلوچستان افزود: این میزان سهمیه ارزی به تعاونیهای مرزنشین فعال منطقه پرداخت شده است.

وی گفت: اختصاص تسهیلاتی از جمله 'سهمیه ارزی به مرزنشینان' با هدف فراهم كردن زمینه بهره گیری مطلوب از فرصتهای مرزی برای تامین هزینه های خانوار و بهبود وضعیت معیشتی آنان انجام می گیرد.

او در ادامه با تاكید بر اهمیت كیفیت و استاندارد كالاهای صادراتی از بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان افزود: مرزنشینان می توانند با بسته بندی مناسب كالاها و رعایت استانداردهای لازم در این زمینه از تولیدات كیفی استانی برای صادرات به كشورهای همسایه استفاده كنند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: شركتهای تعاونی مرزنشین نیز برای توسعه صادرات كالاهای مرغوب ایرانی از طریق بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان باید ارایه تولیدات كیفی و استاندارد را مورد توجه قرار دهند و همچنین بر خروج كالاهای صادراتی از مرزهای استان از سوی دست اندركاران نظارت بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: با تلاشهای انجام گرفته در راستای ساماندهی مبادلات مرزی اكنون یك میلیون و 50 هزار نفر عضو 94 تعاونی مرزنشین در سراسر سیستان و بلوچستان هستند و هفت بازارچه مرزی با رویكرد صادرات كالا در این استان فعالیت دارد.

سرپرست سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در این نشست رشد صادرات كالا از استان را طی سال 90 در مقایسه با سال 89 بیش از 19 درصد عنوان كرد.

'ایرج حسنپور' گفت: پارسال 300 میلیون دلار كالا از گمركات و بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان به خارج از كشور صادر شد كه سهم بازارچه های مرزی استان از این میزان 185 هزار تن كالای صادراتی به كشورهای افغانستان و پاكستان به ارزش 153 میلیون دلار است.

وی اظهار داشت: بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان نقش مهمی در توسعه صادرات ایفا می كنند بگونه ای كه بازارچه های میلك و گمشاد محل صادرات میزان قابل توجهی از سیمان تولیدی این استان به كشور افغانستان است.

7315/7437
۰ نفر