۲۷ اسفند ۱۳۹۰، ۱۴:۱۱
کد خبر: 80043868
T T
۰ نفر

اراك- عضو شوراي مركزي انجمن حمايت از قربانيان سلاح هاي شيميايي كشور با تاكيد بر نگراني جهان از سلاح هاي شيميايي آمريكا گفت: آمريكا هراسي براي استفاده از سلاح هاي شيميايي عليه ملت ها ندارد.

'علی جلالی فراهانی' شنبه به مناسبت سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه توسط ارتش رژیم بعثی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاكنون آمریكا قانون منع سلاح های شیمیایی را امضا نكرده كه این مهم نشانگر پایبند نبودن كاخ سفید به قراردادهای بین المللی و جهانی است.

وی بیان كرد: آمریكا توسط ارتش رژیم بعثی در دوران دفاع مقدس دو تن سلاح شیمیایی علیه ملت مظلوم ایران و كردهای عراق استفاده كرد و نمونه بارز آن بمباران شیمیایی حلبچه است كه لكه ننگی برای استكبار جهانی است.

مدیركل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مركزی خاطر نشان كرد: امروز آمریكا 31 تن سلاح شیمیایی در اختیار دارد كه در صورت استفاده از آن در جهان فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

علی جلالی فراهانی بیان كرد: افكار عمومی دنیا باید نسبت به این موضوع مهم و سرنوشت ساز، حساس بوده و در راستای امحا آن بیشتر تلاش شود.

در حالی كه جنگ ایران و عراق در سال 1988 به روزهای پایانی خود نزدیك می شد پیشمرگان كرد كنترل حلبچه واقع در نزدیكی مرز ایران در مناطق كوهستانی كردستان را به دست گرفتند.

ارتش عراق در واكنش به آن این روستا را گلوله باران كرده و شبه نظامیان را بیرون راند. در صبح 16 مارس، هواپیماهای جنگنده عراق به مدت پنج ساعت تركیبی مرگبار از گاز خردل و گازهای اعصاب تابون، سارین و وی ایكس را روی این روستا ریختند.

بسیاری از ساكنان این روستا هنوز با اثرات بعدی برجای مانده از این حمله بی رحمانه دست به گربیان هستند.

517/507
۰ نفر