۲۷ اسفند ۱۳۹۰، ۱۳:۰۹
کد خبر: 80043772
T T
۰ نفر

بناهاي تاريخي بافق در انتظار ميهمانان نوروزي است

۲۷ اسفند ۱۳۹۰، ۱۳:۰۹
کد خبر: 80043772

آثار باستاني و منابع طبيعي شهرستان بافق براي بازديد گردشگران و مسافران نوروزي آماده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، شهرستان بافق با مساحتی حدود 18هزار كیلومترمربع در110 كیلومتری جنوب شرقی شهر یزد و در حاشیه كویر مركزی ایران قرار دارد.

این شهرستان از سوی شمال به اردكان و از غرب به یزد و مهریز و از جنوب به كرمان و از مشرق به كویر لوت محدود است.

بلندی این شهر از سطح دریا ا995 متر بوده و حداكثر ارتفاع در این شهرستان مربوط به كوه بنِ لخت، با ارتفاع 2300 متر از سطح دریا و حداقل ارتفاع،كویر در انجیر با905 متر ارتفاع از سطح دریاست .

آب و هوای شهرستان بافق در تابستان گرم و در زمستان ملایم تر از دیگر نواحی استان یزد است.بافق در تواریخ به نام های قصبه طیبه (سرزمین پاكان) و دارالشجاعه نیز معروف می باشد.

این شهرستان به دو یك بخش مركزیو سه دهستان تقسیم شده و دارای 40000 نفر جمعیت بوده و مردم آن از نژاد آریایی و ایرانی است. زبان ساكنین، فارسی و گویش آن محلی(بافقی)است و تمامی مردم آن را شیعیان تشكیل داده اند.

- مهمترین اماكن تاریخی این شهر :

** امامزاده ظهیر الدین عبدا... بن موسی بن جعفر(ع)

ساختمان امامزاده عبدا... بافق را متعلق به قرن سوم هجری می دانند و از زیبایی و شكوه گنبد آن ستایش می كنند.

این زیارتگاه بقعه ای بسیار زیبا و باشكوه و گنبدی عظیم دارد كه كاشی كاری و نیز تزئینات داخلی آن قابل توجه است. تزئینات داخلی آن از كارهای ملاحسن نقاش باشی بافقی است. بعضی از صاحب نظران شباهتی كه بین این بقعه با آثار قبل از اسلام وجود دارد آن را با سبك میترائیسم مشابه می دانند.

تعدادی از آنها احتمال اینكه این ساختمان از روی نقشه و طرح های معابد قبل از اسلام ساخته شده باشد را داده اند. گرد بودن گنبد امامزاده عبدا...بافق از نظر معماری گنبد و رواق مقبره ی امامزاده عبدا... در دنیا كم نظیر است.

این مكان مقدس به خاطر سبك معماری زیبا و گنبد منحصر به فرد خود و قرار گرفتن در میدان اصلی شهر و ابتدای بلوار وحشی بافقی كه در مسیر مسافران است، در طول سال به ویژه ایام نوروز زائرین ،مسافران و گردشگران زیادی را جذب می كند و درسالهای گذشته بشترین بازدید كننده را به خود اختصاص داده است.



* مسجد جامع بافق

مسجد جامع بنای قدیمی و تاریخی شهرستان متعلق به قرن دهم در مجموعه ای بین امامزاده عبدا... و محله قلعه واقع شده است كه بانی و موسس آن استاد ملا محمد باقر است .

این بنا در دو قسمت تابستانه و زمستانه طراحی شده كه قسمت تابستانی آن دارای شبستانی با بادگیرهای بزرگ به سبك مسجد جامع كبیر یزد با پایه های محكم است و قبل از ورود به صحن اصلی مسجد، حیاطی مشجر قرار دارد كه معروف به مدرسه علمیه است و دارای درختانی از خرما در وسط و حجره ها و كلاس ها و كتابخانه در اطراف آن است .

در ابتدای درب ورودی،هشتی بزرگی است كه در كنار آن سقا خانه ای قرار داشته كه رهگذران و نمازگزارن از آن استفاده می كردند.



* باغ تیتو

این باغ با سبك معماری بسیار زیبا و از مصالح خشت و گل بنا شده كه نمای ساختمان باغ با آجرهای زیبا تزئین شده و ایوان آن دارای ستونهای استوانه ای شكل می باشد كه زیبایی آن را دو چندان نموده است.از خصوصیات این بنا وجود بادگیر،اتاق های گچ كاری شده و حوض آب زیبایی در جلو نمای ورودی باغ می باشد.



* تپه قاضی میر جعفر

محوطه یا تپه مشهور به قاضی میر جعفر به فاصله تقریبی2 كیلومتری شرق شهر بافق در كنار ده صدر آباد و با مساحتی حدود سه هكتار قرار دارد.

بروی سطح این تپه آثار و بقایای دیوارهای خشتی و چینه ای مدفون شده در ماسه بادی و سفال های شكسته لعاب دار و بدون لعاب اكثرا مربوط به دوره های اسلامی از سلجوقی تا معاصر فراوان دیده می شود.



* براریگ بافق

این جاذبه طبیعی كه شامل تپه های شن روان با وسعت زیاد می باشد،از گذشتگان نقل شده ریگ های روان تا محل پمپ بنزین(مدخل ورودی شهر)كه امروزه منطقه ای مسكونی شده ادامه داشته ولی همین ریگهای روان امروزه تپه های دیدنی را در جاده قطرم و دهستان مباركه و حسن آباد به وجود آورده كه بسیار دیدنی بوده و جلوه خاصی به كویر می بخشد.



*قلعه باقر آباد

قلعه باقر آباد به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی با حفر قنات در سال 1320 ه.ق توسط عسكر و در سه مرحله ساخته شد، كه ابتدا برج شمالی كه محل زندگی عسكر بوده و قسمت برج جنوبی كه ده سال بعد ساخته شده است.

در سال 1298 هجری شمسی به علت هرج و مرج در كشور مردم روستا دور قلعه را حصار كشیدند،.

این قلعه با مصالح خشت و گل بنا شده و برج شمالی قلعه با ارتفاع 8 متر دارای 2 طبقه،3 سنگ انداز و 140 تیر انداز می باشد.برج دوم قلعه كه در قسمت جنوبی قلعه قرار دارد با ارتفاع11 متر و 2 طبقه دارای 16 سوراخ تیرانداز و 4 سنگ انداز می باشد كه به صورت 8 ضلعی بنا شده است.قلعه دارای 45 اتاق با اندازه های متفاوتی می باشد كه 3 راهرو در درون قلعه وجود دارد كه راهروی اول به برج شمالی متصل می شود و 2 راهروی دیگر به صورت دو راه در دو طرف راهروی وسط قرار دارد.



* ارگ عبدالرضا خان بافقی

قلعه ایست عظیم با سه برج به ارتفاع 12متر كه از مصالح خشت و گل ساخته شده است و قدمت آن به 2 قرن و نیم می رسد.

این برج دارای 3 طبقه و 36 پله و سطح مقطع طبقه اول به شكل دایره و طبقه دوم به شكل 6 ضلعی می باشد.

ارگ عبدالرضا خان شامل دو دروازه در سمت شرق و غرب آن می باشد.در گذشته عبدالرضا خان فرزند محمد تقی خان بافقی حاكم ارگ بوده است.



* كاروانسرای میدان خان

این كاروانسرا به مساحت520 متر مربع در بافت قدیم شهر در میدان خان قرار گرفته است و دارای11 اتاق در اطراف صحن به مساحت140 متر مربع است .

از زیبای های این بنا می توان به راهروهایی در دو طرف این كاروانسرا اشاره كرد كه به عنوان خنك جا و محل ورود افراد به كاروانسرا مورد استفاده قرار می گرفته است.



* منطقه حفاظت شده كوه بافق

این منطقه با وسعت صدوچهل هزار هكتار منطقه ای كوهستانی و دارای صخره های صعب العبور و بلند،تپه ماهورهای متعدد و پراكنده می باشد.

كوه بافق پناهگاه مناسبی برای گونه های سازگار با مناطق دشتی،بیابنی،تپه ماهوری و كوهستانی است .

یوزپلنگ آسیایی از شاخص ترین موجود منطقه می باشد و از دیگر پستاندارن منطقه می توان كل و بز، قوچ و میش، پلنگ، گربه وحشی، گرگ، شغال، كفتار، روباه و جوجه تیغی را نام برد.

از پرندگان موجود در كوه بافق می توان به كبك، تیهو، زاغ بور، كوكو، انواع عقابها و قرقی اشاره كرد.همچنین خزندگانی از قبیل مار جعفری،كور مار،شتر مار،افعی،بزمچه و لاك پشت در این منطقه زیست می كنند.

كشاورزی بافق :

علاقه به كشاورزی مردم را از دیرباز با موانع طبیعی درگیر و بر آنها پیروز كرده است.

وجود 196 رشته قنات در این شهرستان خود گویای تلاش طاقت فرسای گذشتگان برای ادامه حیات است.انواع غلات،دانه های روغنی و سایر محصولات زراعی كه مهمترین آنها گندم، جو، روناس، ارزن و پنبه محصولات است ، كشاورزی بافق را تشكیل می دهند.

زعفران كه در دهستان سبزدشت كشت و برداشت می شود و از مرغوبیت خاصی برخوردار است و سوغات اصلی این شهر به شمار می رود.



- صنایع دستی بافق:

با وجود بیش از 400هزار اصله درخت خرما در كنار استفاده از محصول خرما،اهالی بافق از الیاف و شاخه های این درخت،انواع: پادری، بادبزن، كلاه حصیری، ریسمان و سایر صنایع دستی وابسته به نخل را می سازند.



- نخلستانهای شهر بافق

نخلستانها از جاذبه های زیبا و دیدنی این شهرستان می باشد كه مناطق بسیار زیادی را در بر می گیرد.

این شهرستان با داشتن400هزار اصله نخل و در زمینی به وسعت1800 تا 2000 هكتار یكی از مناطق خرما خیز كشور محسوب می شود. اكثر درختان خرما به صورت توده ای و خود رو رشد نموده اند.

نخلستانهای بافق بیشتر در حومه بافق،روستای باقر آباد و دهستان مباركه می باشد كه از سرسبزی و زیبایی چهار فصل برخورداراست .



- معادن بافق

این شهرستان از لحاظ معادن غنی بوده به یك قطب معدنی كشور در كشور تبدیل شده است و به همین علت شغل بسیاری از مردم معدنكاری است.

معادن عمده بافق از این قرارند:

معدن سنگ آهن چغارت با ذخیره 2/177 میلیون تن، تنها تامین كننده كارخانه ذوب آهن اصفهان است و در 12 كیلومتری شمال شرقی بافق واقع شده است.

معدن سنگ آهن سه چاهو در فاصله 46كیلومتری شمال شرقی بافق با ذخیره ای حدود 110 میلیون تن سنگ آهن قرار دارد .

معدن سرب و روی كوشك به فاصله 50كیلومتری شمال شرقی بافق كه نزدیك به 4 میلیون تن ذخیره دارد و در مجاروت آن كارخانه فلوتاسیون(تغلیظ)كار جدا سازی مواد را انجام می دهد.

معدن فسفات اسفوردی در 15 كیلومتری شرق معدن سنگ آهن چغارت واقع شده است.

معدن مرمریت بیشه در، درفاصله 20كیلومتری شهر بافق قرار دارد.

معدن آهن چاه گز در 43 كیلومتری شمال چغارت و معدن ناریگان در فاصله 20 كیلومتری شرق چغارت واقع شده است.

همچنین مجموعه تفریحی و توریستی آهنشهر بافق نیز از جاذبه هایی است كه جشم هر بیننده ای را به خود جلب می كند. ك4

7543/1968