ساري - رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران گفت : بر اساس قانون جديد راهنمايي و رانندگي ، پليس بدون هرگونه اغماض با شخصيت هاي حقوقي مقصر در وقوع تصادف مانند سازمان ها ، نهادها و شركت ها برخورد كرده و آنها را جريمه مي كند.

سردار ' اسكندرمومنی ' روز سه شنبه در حاشیه مراسم افتتاح مركز هوشمند ثبت تخلفات رانندگی جاده هراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آمل ، افزود : از اردیبهشت ماه امسال تاكنون و به دنبال اجرای قانون جدید ، پلیس در بیش از یكهزار فقره اقدام به جریمه سازمان ها و دستگاه هایی كرد كه در وقوع تصادف رانندگی مقصر شناخته شدند.

وی گفت : به خاطر نزدیك شدن به سال جدید و عید نوروز نمی توانم اسم دستگاه های اجرایی و سازمان هایی را كه تاكنون در وقوع تصادفات مقصر شناخته شدند ، افشا كنم .

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود : تاكنون مجموعه دستگاه ها و نهادهایی كه در حوزه راه درون شهری مانند شهرداری ها و برون شهری مانند راه و ترابری و حتی خودروسازان و نیز دستگاه های امداد و نجات بر ضعف هایی كه در برخی تصادفات داشتند ، اذعان كردند.

وی با اشاره به اینكه در قانون جدید راهنمایی و رانندگی برای شهروندان و رانندگان نیز حق و حقوقی تعیین شده است ، افزود : در قانون جدید داشتن راه ، خودرو و امداد و نجات ایمن و مطلوب ، حق طبیعی و قانونی مردم و رانندگان دانسته شده است.

سردار مومنی گفت : برای پلیس هیچ فرقی نمی كند كه ارتكاب تخلف و قصور منجر به وقوع تصادف از سوی شخص صورت گرفته باشد یا دستگاه های اجرایی و یا شركت های خصوصی و طبیعی است اگر پلیس در چنین مواردی با دستگاه های مقصر برابر قانون برخورد كند ، مردم راحت تر با قوانین كنار خواهند آمد.

وی افزود : متاسفانه قانون قبلی راهنمایی و رانندگی مربوط به 40 سال پیش و عمدتا جریمه محور و راننده محور بود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت : در قانون جدید راهنمایی و رانندگی هم راننده و هم سازمان های مسوول در صورت تخلف ، مشمول جریمه و اعمال قانون خواهند شد.

وی همچنین به كاهش 14درصدی تلفات ناشی از تصادفات پس از اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی در سال جاری خبر داد و افزود : در این مدت 20 هزار نفر كمتر از مدت مشابه سال های پیش كشته و مجروح شدند و به عبارتی ، كشور ما به اندازه جمعیت یك شهر20 هزار نفری ، كمتر كشته و مجروح داشت.

وی ادامه داد : سال 89 ، سال تصویب قانون جدید و سال 90 هم اجرای آن بود و سال 91 نیز تمامی تلاش ها برای نهادینه شدن قانون و فرهنگ راهنمایی و رانندگی در كشور معطوف خواهد شد.ك/3

7327/1654