۲۳ اسفند ۱۳۹۰، ۱۵:۴۴
کد خبر: 80038555
T T
۰ نفر

ايلام- استاندار ايلام گفت: حضور حماسي و پرشور مردم استان در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نبايد با طرح حرف هاي بي پايه و اساس و بدون سند خدشه دار شود.

به گزارش ایرنا، 'مجتبی اعلایی' روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: زیر سووال بردن انتخابات و مطرح كردن مباحثی كه افكار عمومی را مشوش كند، توهین به مردم است.

وی ادامه داد: با كسانی كه در آستانه مرحله دوم انتخابات فضا را با طرح شایعات متشنج كنند، به طور قطع و یقین برخورد خواهد شد.

او اظهار داشت: با تمامی افراد دخیل در رواج شایعات و شبهه افكنی در خصوص سلامت انتخابات در هر رده و مقام و با هر نفوذ و پشتوانه سیاسی، برخورد خواهد شد.

استاندار ایلام گفت: برخی افراد با پخش كردن پیام هایی باعث ترویج این حرف و حدیث ها شدند كه اسامی آن ها شناسایی شده است و با پشتوانه قوه قضاییه پرونده این افراد رسیدگی خواهد شد.

اعلایی افزود: در برهه كنونی نیازمند آرامش هستیم تا حتی اگر تخلفی هم روی داده باشد، بتوان با آن برخورد كرد.

وی ادامه داد: تمامی كسانی كه مدعی تقلب در انتخابات بودند، نتوانستند هیچ گونه مستنداتی به ستاد انتخابات استان و شورای نگهبان ارایه دهند بنابراین اكنون به بحث خرید و فروش رای روی آورده اند كه هیچ گونه پایه و اساسی ندارد.

استاندار ایلام تاكید كرد: 'نمی خواهم، بگویم كه مطلقا چنین مساله اتفاق نیفتاده است اما این كه جریان غالب باشد و در نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد، به هیچوجه صحت ندارد.'

اعلایی افزود: صحت انتخابات ایلام توسط هیات نظارت و بازرسی استان تایید شده و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است.

استاندار ایلام گفت: برگزاری انتخابات در استان با توجه به شرایط اجتماعی و پیچیدگی روابط حاكم با سختی هایی مواجه است.

اعلایی ادامه داد: مساله و موضوع مهم در انتخابات استان روابط قومی، ایلی و قبیله ای است و نه صف بندی های سیاسی مرسوم و این روابط بر انتخابات سایه می افكند.

او بیان كرد: بنابراین به این نتیجه رسیدیم كه برای آرام كردن فضا و حكفرما كردن ضابطه و قانون، نیازمند كار فرهنگی هستیم.

وی اظهار داشت: به همین منظور از اوایل سال جاری موضوع های مربوط به انتخابات را با مردم در میان گذاشتیم و برنامه های مختلفی اجرا شد كه هر كدام در حوزه تبیین معیارهای قانونی و منطقی انتخابات، بخشی از جامعه را مورد هدف قرار داد.

اعلایی گفت: كار بسیار مهم دیگری كه انجام شد، این بود كه مدیران از ورود به مسایل انتخاباتی و استفاده از امكانات دولتی و ساز و كار مدیریتی له یا علیه نامزدها منع شدند و با یكی دو تخلف نیز قاطعانه برخورد شد.

استاندار ایلام افزود: فضای استان تا روز پیش از انتخابات بسیار بانشاط و شاداب بود اما ظهر روز انتخابات، برخی نامزدها با من تماس گرفته و ادعای خرید و فروش رای را مطرح كردند اما در بازدید رییس بازرسی انتخابات و حتی نیروی انتظامی استان هیچ گونه مستنداتی بدست نیامد.

اعلایی اظهار داشت: متاسفانه نامزدهایی كه در حال واگذاری نتیجه بودند، تلاش و تقلای زیادی كرده و باعث ترویج شایعه هایی در استان شدند.

وی ادامه داد: تصمیم گرفته شده است كه با تمام كسانی كه در این مساله دخیل هستند، برخورد قاطع قانونی شود.

استاندار ایلام گفت: مكانیزم رای گیری و سامانه اعلام نتایج آرا در این دوره از انتخابات به گونه ای بود كه انجام تقلب در انتخابات از جانب هیچ كسی امكان پذیر نبود.

اعلایی بیان كرد: ضمن اینكه انتخابات را خود مردم و معتمدان آنها برگزار كردند و ما تنها نظارت كرده و هماهنگی برگزاری بدون مشكل انتخابات را برعهده داشتیم.



**اتهامات علیه رییس ستاد انتخابات استان پیگیری خواهد شد

استاندار ایلام گفت: اتهامات وارده علیه حجت الاسلام 'صحبت اله رحمانی' رییس ستاد انتخابات استان قاطعانه پیگیری خواهد شد.

اعلایی افزود: حجت الاسلام رحمانی در كمال بی طرفی تنها مجری انتخابات بود و حتی نمی دانست كه كاركنان زیر مجموعه اش به چه كسی رای داده اند.

وی ادامه داد: تمام افراد از نظر فكری دارای گرایش هایی هستند، اما اینكه این گرایش در كارشان تاثیرگذار باشد به هیچ وجه دیده نشده است.

استاندار ایلام بیان كرد: به طور محكم دنبال پرونده اتهام زنندگان به حجت الاسلام رحمانی هستیم و در حال شناسایی افراد و جمع آوری مستندات بوده و به هیچ عنوان گذشت هم نخواهیم كرد.

او گفت: همه باید بدانند كه دوره جوسالاری گذشته است و قانون باید در همه جا حاكم باشد.



**عملكرد رسانه ها در دور اول انتخابات عالی بود

استاندار ایلام گفت: عملكرد رسانه ها در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی عالی بود و بندرت مساله ای داشتیم كه برای استان مشكل ایجاد كند.

اعلایی با بیان اینكه رسانه ها باید همانند دور اول در دور دوم به آرامش فضا كمك كنند، افزود: نباید در آستانه دور دوم انتخابات، فضای استان تحت تاثیر قرار گرفته و مشوش شود.

او ادامه داد: برای مرحله دوم باید فضای خوب و رقابتی وجود داشته باشد و جنگ و جدال های قومی و قبیله ای برداشته شده و نگاه ها و اندیشه ها تبیین شود.

وی اظهار داشت: اگر كسی به دولت نقد داشته باشد هیچ مورد و اشكالی نداشته اما فحاشی و عربده كشی جایگاهی ندارد.

استاندار ایلام تاكید كرد: منتقدان دولت باید در حد و اندازه توان خود راهكار ارایه دهند و بدانند كسانی كه از طریق فحاشی و بدگویی دیگران برای خود كرسی می سازند، پایگاه بسیار سستی داشته و بزودی سقوط خواهند كرد.

اعلایی با بیان اینكه میزان مشاركت مردم ایلام در این دوره از انتخابات 5/8 درصد در مقایسه با دور قبل افزایش یافته است، گفت: ما از این نظر در كشور سرآمد هستیم و این نشان دهنده فضای خوب حاكم بر استان است و رسانه باید كمك كنند این شرایط برای برگزاری دور دوم انتخابات نیز حاكم باشد.

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هر دو حوزه شمالی و جنوبی استان ایلام به دور دوم كشیده شد. ك/3

534/565