۱۸ اسفند ۱۳۹۰، ۱۱:۲۶
کد خبر: 80029684
T T
۰ نفر

مرز مهران، تهديدي كه به فرصتي طلايي تبديل شد

۱۸ اسفند ۱۳۹۰، ۱۱:۲۶
کد خبر: 80029684

ايلام- استان ايلام با 430 كيلومتر مرز مشترك با عراق گرانيگاه اصلي تردد زوار و صدور كالاي ايراني به كشور عراق محسوب مي شود.

به گزارش ایرنا، مرزهای رسمی استان ایلام در زمان هشت سال جنگ تحمیلی با عراق تهدیدی بزرگ به شمار می رفت به نحویكه شهرستان های مرزی مهران و دهلران در این استان خط مقدم جنگ محسوب می شدند.

وضعیت ناشی از شرایط مرزی با كشور عراق تا جایی پیش رفت كه شهرستان مرزی مهران یكبار به دست عراقی ها افتاد اما در عملیات كربلای یك به دست رزمندگان جان بركف این شهر آزاد شد.

با پایان جنگ تحمیلی و سرنگونی رژیم بعث ورق برگشت و مرزهای استان ایلام از تهدید به فرصتی طلایی برای رونق اقتصادی منطقه تبدیل شد.

با سرنگونی رژیم بعث،‌ استان ایلام به ویژه مرز مهران به شاهراه اصلی تردد زوار و صدور كالای ایرانی به كشور عراق مبدل شد و روزانه علاوه بر تردد زوار قانونی،‌ تعدادی زیادی از مردم مناطق مختلف كشور به صورت غیرقانونی از مسیرهای شهرستان مرزی مهران راهی شهرهای مذهبی عراق شدند.

زمان گذشت و مرز عراق كه از دیرباز منبع تهدید و توطیه و تخریب برای استان ایلام و ایران و یكی از اصلی‌ترین علت فرار سرمایه و عدم سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در ایلام همین مساله همجواری با عراق بود اما شرایط جدید، افقی از تبدیل 'این تهدید به فرصت' برای ایلام و ایران پدید آورده است.

نزدیكی استان ایلام به شهرهای مذهبی عراق، وجود امنیت كامل، نزدیكی و اشتراك‌های فامیلی و مذهبی دست‌ به ‌دست هم داده است تا تمامی زوار ایرانی و عراقی و حتی مسوولان امنیتی و سیاسی دو كشور خروجی مهران را بهترین مسیر برای تردد خود بدانند.

شهر مرزی مهران در استان ایلام با حدود 230كیلومتر فاصله با بغداد نزدیك‌ترین شهر مرزی كشور به پایتخت عراق و عتبات عالیات این كشور است كه امروز به كانون فعالیت‌های صادراتی و تردد زوار با كشور همسایه تبدیل شده است.

با فروپاشی رژیم بعث، فرصت جدیدی برای رونق و توسعه اقتصادی استان ایلام ناشی از تردد زوار و صدور كالای ایرانی به كشور عراق رقم خورد بنحوی كه مرز مهران به گرانیگاه تردد زوار ایرانی و دیگر كشورهای همسایه برای زیارت عتبات عالیات تبدیل شد.

بنابر گزارش های دریافتی، مرز مهران بعد از فرودگاه بین المللی مهرآباد در سال های اخیر دارای بیشترین میزان تردد بوده كه ركوردی بزرگ برای منطقه محسوب می شود.

در كنار تردد زوار نخستین فعالیت‌های صادراتی رسمی نیز رنگ و بوی تازه‌ای یافت و حیات اقتصادی در استان ایلام به سبب فعالیت‌های مرزی با كشور عراق جان گرفت.

در ابتدا مرز فاقد هرگونه امكانات لازم بود و بیشتر فعالیت‌های صادراتی به شكل سنتی در خروجی مهران با عراق انجام می‌شد كه این وضعیت نیازمند ساختاری جدید بود.

در سال83 بازارچه مرزی مهران در نقطه صفر مرزی ایجاد شد و فعالیت‌های اقتصادی و تردد زوار در این منطقه رسمیت یافت.

با گذشت چند ماه بازارچه مرزی مهران توسعه یافت و غرفه‌های تجاری، سایت تخلیه و بارگیری، ایجاد باسكول و ایجاد محوطه برای مبادله كالا ایجاد شد و در كنار آن با استقرار نمایندگی تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با صادرات و تردد زوار در این بازارچه اسكان داده شدند.

دیری نپایید كه بازارچه مرزی مهران در كانون توجه قرار گرفت و سیاست‌های حمایتی نیز در این‌خصوص تدوین شد، اتصال به شبكه فیبرنوری كشور و راه اندازی تجهیزات دیتا، اعمال سیاست‌های توسعه‌ای و بهسازی مسیر دستیابی به بازارچه از جمله این اقدام‌ها است.

پایانه مرزی مهران كه در دو بخش تجاری و زوار نیز در سال‌های اخیر در دستور كار قرار گرفته است، اكنون بخش تجاری آن با ظرفیت 20 هزار زایر در روز فعال بوده و بخش تجاری آن در نیز در مراحل پایانی است.

یكی از اساتید دانشگاه های ایلام معقتد است: مرز مهران كلید توسعه منطقه بوده كه باعث خروج استان ایلام از بن بست جغرافیایی و جهش اقتصادی شده است.

'علی حیات نیا' بیان كرد: فعالیت صادراتی در مرز مهران باعث موازنه مثبت تجاری كشور، افزایش تعاملات سیاسی- اقتصادی بین ایران و عراق و تثبیت امنیت مرزی شده است.

وی ادامه داد: ارتقای معیشت مرزنشینان، كاهش بیكاری و افزایش درآمد سرانه مردم نیز از جمله مزایای فعالیت صادراتی در مرز مهران است.

این كارشناس مسایل اقتصادی ایلام افزود: مرز مهران به عنوان كریدور شرق به غرب برای افزایش صادرات علاوه بر كشور عراق با سوریه نیز دارای شرایط مطلوبی است كه در آینده می تواند بیش از پیش در حوزه اقتصاد و تعامل منطقه تاثیرگذار باشد.

حیات نیا افزود: در شرایط كنونی نیز منطقه میانی عراق به سبب تخریب زیرساخت ها،‌ نگاه ویژه ای به مرز مهران دارد و این وضعیت شرایط مطلوبی را برای استان ایلام به منظور تامین مصالح ساختمانی شهرهای عراق رقم زده است.

وی ابراز امیدواری كرد،‌ با گسترش زمینه های لازم بتوان از تمامی فرصت های مرز مهران برای تحول اقتصادی در منطقه استفاده بهینه كرد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایلام معتقد است: شرایط مرزی ایلام با عراق منجر به جهش اقتصادی، ‌اشتغال پایدار و رونق صادرات غیرنفتی شده است.

'شعبان فروتن'‌ بیان كرد: مرز مهران فرصت بزرگ و طلایی برای منطقه رقم زده و در كنار رونق اقتصادی منطقه زمینه ساز اشتغال پایدار برای مردم منطقه بوده است.

وی ادامه داد: استان ایلام اكنون به سبب شرایط مرزی با عراق دارای شرایط مطلوبی برای تامین مایحتاج مردم كشور همسایه بوده و این عامل فرصتی طلایی برای سرمایه گذاری در منطقه رقم زده است.

به گفته وی، اكنون در كنار كار صادرات غیرنفتی،‌ جواز لازم برای ترانزیت كالا از طریق مرز مهران به عراق و سوریه نیز اخذ شده است.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایلام گفت: مرز مهران دروازه رسیدن به توسعه پایدار منطقه بوده كه آثار و بركات مثبتی را برای منطقه به همراه داشته است.

فروتن افزود: بدون تردید‌ افق این مرز با توجه به شرایط جدید كه ناشی از توسعه صادرات و ترانزیت كالا است، روشن تر از گذشته خواهد بود.

فرماندار مهران نیز می گوید: كار صادرات كالا در 13 هكتار از محوطه مرز مهران با كشور عراق با زیرساخت های لازم انجام می شود.

'ولی اله حیاتی' بیان كرد: روزانه بین 500 تا 600 كامیون انواع كالا،‌ با ارزش دو میلیون دلار از مرز مهران به كشور عراق صادرات انجام می شود.

وی ادامه داد: 700 نفر كارگر و 300 تاجر در مرز مهران در بخش صادرات كالا با كشور عراق فعال هستند.

وی اظهار داشت: مرز مهران علاوه بر رونق اقتصادی منطقه باعث ایجاد اشتغال پایدار شده است.

فرماندار مهران گفت: همه امكانات لازم از حیث محوطه تخلیه و بارگیری و دیگر زیرساخت های لازم برای توسعه فعالیت صادراتی در مهران به كار گرفته شده است.

به گفته وی،‌100 غرفه نیز برای تسهیل در فرایند كار صادرات برای تجار ایجاد شده است.

مدیركل گمركات ایلام گفت: 149 میلیون و 700 هزار دلار كالا تا پایان بهمن ماه از مجاری خروجی این استان به كشور عراق صادر شده است.

'بختیار رحمانی پور' بیان كرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن 103 درصد و به لحاظ ارزش دلاری 14 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی خاطر نشان كرد: صادرات سایر گمرك های كشور كه از طریق این مرز خروج خورده اند در همین مدت از نظر ارزش 46 درصد كاهش داشته است.

مدیر كل گمركات ایلام عمده محصولات صادراتی را سیمان، مصالح ساختمانی ، ابزار آلات، میوه و تره بار، مصنوعات فلزی و محصولات ایران خودرو و سایپا دیزل اعلام كرد.ك/4

7173/534