۲۸ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 8002051
T T
۰ نفر

جت های جنگنده فرانسه بر فراز لیبی

۲۸ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 8002051
جت های جنگنده فرانسه بر فراز لیبی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/28 سیاسی.لیبی.نشست پاریس تهران - نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه روز شنبه در پایان نشست مشترک سران برخی کشورهای اروپایی، اتحادیه عرب و آفریقا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که جت های جنگنده فرانسه با پرواز بر فراز آسمان لیبی از حمله مزدوران معمر قذافی به بنغازی جلوگیری کرده اند.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری بی بی سی با اعلام این خبر افزود: استفاده از جت های جنگنده فرانسوی اولین اقدام در راستای مداخله نظامی از زمان تصویب منطقه پرواز ممنوع در آسمان لیبی است.
نیکلا سارکوزی، همچنین گفت:نیروهای هوایی ما از هر گونه حمله ای جلوگیری به عمل می آورند.
این در حالی است که چند ساعت قبل مزدوران قذافی به شهر بنغازی، محل استقرار مخالفان، حمله کرده بودند.
با وجود این دولت لیبی هر نوع حمله ای به این شهر را تکذیب کرده بود.
یکی از مقامات نظامی فرانسه به خبرگزاری این کشور گفته است که جت های رافائل فرانسوی از پایگاه هوایی این کشور در سنت دیزیه جنوب این کشور، به مقصد لیبی به پرواز در می آیند.
این مقام آگاه افزود هواپیماها در اولین ساعات انجام ماموریت خود با مشکلی مواجه نشده اند و پروازها در ساعات بعدی ادامه خواهد یافت.
مارک روت، نخست وزیر هلند، نیز در جمع خبرنگاران گفت که باور دارد هواپیماهای انگلیسی، فرانسوی و کانادایی می توانند اولین حملات را در لیبی از شامگاه امروز(شنبه ) آغاز کنند.
نیکلا سارکوزی در پایان نشست پاریس اعلام کرد اعضای شرکت کننده در نشست همگی با اتخاد تدابیر لازم برای اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان لیبی موافقت کرده اند.
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز اعلام کرده است که اکنون زمان آن فرا رسیده است تا علیه قذافی وارد عمل شد، چرا که وی آتش بس را شکسته است.
بر اساس قطعنامه اخیر سازمان ملل متحد اتخاذ هر نوع تدابیر لازم برای محافظت از شهروندان لیبیایی ممکن است.
رهبران انقلابیون از جامعه جهانی خواسته اند تا بمباران نیروهای وابسته به قذافی را متوقف سازند.
گزارش های رسیده از بنغازی حاکی از آن است که صدها خودرو مملو از ساکنان این شهر در حال حرکت به سمت شرق و مرز مصر دیده شده اند.
سارکوزی در جریان نشست پاریس تصریح کرد که فرانسه وظیفه دارد تا به اعراب که می خواهند حق تصمیم گیری درباره آینده خود را داشته باشند، کمک کند.
در نشست پاریس، رهبران فرانسه، آلمان و انگلستان، وزیر امور خارجه آمریکا ، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان اتحادیه عرب حضور دارند.
معمر قذافی، دیکتاتور لیبی به غرب هشدار داده که این کشورها از دخالت نظامی در لیبی پشیمان خواهند شد.
او قطعنامه سازمان ملل درباره برقراری منطقه پرواز ممنوع را رد کرده است صویر9157** ** **2351 1506 شماره 194 ساعت 19:20 تمام
۰ نفر