۲۵ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 8001444
T T
۰ نفر

در آستانه سفر اوباما به آمریکای لاتین:

۲۵ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 8001444
در آستانه سفر اوباما به آمریکای لاتین: آیا واشنگتن می تواندحیاط خلوت سابق خود را بازیابد؟ ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/25 سیاسی.آمریکا.آمریکای لاتین تهران- باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به زودی در تلاش برای بازیابی رهبری اقتصادی واشنگتن در منطقه آمریکای لاتین که زمانی تحت نفوذ خود داشت و هم اکنون با رقبای قدرتمندی از جمله چین در آن روبرو شده است، راهی این منطقه می شود.
به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز از واشنگتن، اوباما در نخستین سفرش به آن سوی مرز جنوب آمریکا در تقریبا دو سال گذشته، از کشورهایی با استقلال فکری فزاینده دیدن خواهد کرد، کشورهایی که بسیاری از افراد بعید می دانند سفر یک رئیس جمهوری با مشغله ذهنی ناآرامی ها در خاورمیانه، بحران هسته ای ژاپن و مشکلات داخلی آمریکا، بتواند دستاورد چندانی برای آنها داشته باشد.
اوباما در این سفر که 19 تا 23 مارس ( 28 اسفند جاری تا 3 فروردین1390 ) صورت می گیرد، از برزیل به عنوان مقر قدرت آمریکای جنوبی و نیز کشورهای شیلی و السالوادور دیدن خواهد کرد.
در حالی که چین در حال به دست گرفتن ابتکار عمل در آمریکای لاتین است، چالش فراروی اوباما در این سفر، متقاعد کردن کشورهای خسته از تلقی دیرینه واشنگتن از آنان به عنوان حیاط خلوت خود، به این موضوع خواهد بود که کاخ سفید آنان را در اولویت تجاری و سرمایه گذاری هایش قرار می دهد.
بهره برداری های سیاسی قابل توجه در داخل آمریکا نیز از دیگر اهداف مورد نظر اوباما در این سفر است.
ایالات متحده آمریکا به منطقه آمریکای لاتین به دیده بازار مساعدی برای صادرات فزاینده خود می نگرد که اوباما آن را راهی برای اشتغال زایی در کشورش و در نتیجه افزایش احتمال انتخاب مجددش در انتخابات سال 2012 ( 1391 )می داند.
اما آمریکای لاتین نه تنها به تنوع اقتصادی رو آورده که حتی بی تمایلی خود را به پیروی از خط مشی های مورد نظر واشنگتن نشان داده است.
وعده اوباما در اجلاس آمریکای شمالی و جنوبی در سال 2009 ( 1388 ) در ترینیداد در رابطه با مشارکت برابر با آمریکای لاتین براساس احترام دوجانبه و ارزش های مشترک، به عنوان یک تغییر لحن در رابطه کاخ سفید با این منطقه مورد استقبال قرار گرفت، رابطه ای که در قرن بیستم عمدتا با نظامی گری و اعمال قدرت اقتصادی واشنگتن، و در طول یک دهه قبل با سیاست بی توجهی، همراه بوده است.
اما با وجود وعده رئیس جمهوری آمریکا، پیشرفت دیپلماتیکی محقق نشده و در نتیجه امیدهایی از جمله در زمینه کاهش تحریم های آمریکا علیه کوبا و اصلاح قوانین مهاجرت آمریکا، رنگ باخته است.
از سوی دیگر با توجه به بحران های متعدد در خارج از آمریکا، درگیری های داخلی کنگره بر سر بودجه و تلاش اوباما برای انتخاب مجددش، به نظر می آید که برخلاف ادعای کاخ سفید در خصوص تعامل عمیق با آمریکای لاتین، این منطقه و تعهد به آن از اولویت های دستور کار اوباما خارج شده است.
به هر رو، با وجودی که سفر اوباما با انعقاد قراردادهای تجاری و توافقنامه هایی همراه خواهد بود، اما چنین دستاوردی بیشتر از آن که واقعی باشد، نمادین خواهد بود.
براساس این گزارش، چین و هند در حال گسترش حوزه اعمال نفوذ خود در آمریکای لاتین هستند. تقاضای داخلی انان برای مواد خام، محرک و انگیزه ای برای رشد اقتصادی در آمریکای لاتین شده است که زمانی دنباله رو ایالات متحده آمریکا بود و در واقع سفر اوباما تاکیدی بر این خواهد بود که دوره نفوذ اقتصادی بی چون و چرای واشنگتن گذشته است.
تصمیم اوباما نیز به انتخاب برزیل یعنی قدرت برتر اقتصادی منطقه و یک قدرت جهانی در حال ظهور به عنوان مهمترین مرحله در سفرش، اذعان و اقرار به این حقیقت است.
به گفته مقام های آمریکایی، اوباما در نظر دارد از این سفر به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود روابطش با برزیل از زمان به قدرت رسیدن دیلما روسف به عنوان رئیس جمهوری این کشور در ماه ژانویه ( دی ماه سال جاری )، استفاده کند.
در دوره ریاست جمهوری لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا سلف روسف، عواملی همچون دوستی برزیل و ایران، روابط میان واشنگتن و برازیلیا را تیره و پر تنش کرد.
سفر اوباما به شیلی، تلاشی برای به نمایش گذاشتن این کشور به عنوان یک الگوی مورد حمایت آمریکا از اصلاح بازار خواهد بود.
در السالوادور هم، اوباما احتمالا بر نگرانی از فقر و سرایت جنگ مواد مخدر مکزیک به همسایگانش تاکید خواهد کرد. با این حال، مشکلات بودجه در آمریکا حقیقتی است که جای چندانی را برای گمانه زنی در خصوص تعهد واشنگتن به کمک رسانی باقی نمی گذارد.
مترجمام 1446**2017** شماره 103 ساعت 12:46 تمام
۰ نفر