۱۰ اسفند ۱۳۹۰، ۲۰:۱۷
کد خبر: 80014048
T T
۰ نفر

دمشق - يكي از پزشكان بيمارستان نظامي تشرين در نزديك دمشق پايتخت سوريه گفت كه افراد مسلح از گلوله هاي سمي عليه نيروهاي سوري در مناطق مختلف استفاده مي كنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در دمشق، وی كه خواست نامش فاش نشود، روز چهارشنبه در جریان دیدار هیات رسانه ای ایرانی از مجروحان این بیمارستان با اعلام این مطلب افزود: استفاده از چنین گلوله هایی موجب می شود تا با توجه به سم وارد شده به بدون مجروح عضو مورد اصابت از كار بیفتد.

وی با اشاره به این كه تحقیقات متخصصان و پزشكان سوری در این ارتباط برای شناسایی و مداوای مجروحانی كه با استفاده از این گلوله های زخمی شده اند، ادامه دارد، گفت تاكنون به علت شناسایی نشدن روش های مقابله با چنین سمی پزشكان مجبور به قطع اعضای برخی مجروحان مانند دست و یا پا برای جلوگیری از گسترش آن شده اند.

این پزشك سوری با اشاره به این كه گلوله های سمی همچنین موجب از بین رفتن بافت برخی از دیگر اعضای افراد مجروح می شوند، تصریح كرد: در چنین صورتی فرد كنترل محل مورد اصابت را از دست می دهد.

وی با اشاره به این كه در این ارتباط تلاش هایی نیز برای شكافتن محل های مورد اصابت با این گلوله ها برای خارج كردن مواد سمی از بدن مجروحان صورت گرفته است، افزود كه گلوله های مورد استفاده از سوی افراد مسلح ساخت كشورهای غربی مانند امریكا، فرانسه و یا اسراییل است.

در جریان این بازدید اعضای هیات 18 نفره رسانه های ایرانی همچنین با برخی از مجروحان بستری در بیمارستان تشرین گفت وگو كردند.

آنان در جریان این گفت و گو چگونگی مجروح شدن خود را از سوی افراد مسلح در مناطق مختلف سوریه از جمله استان ریف دمشق در نزدیك دمشق ، شهر درعا در جنوب ، دیرالزور در شرق ، حمص و حماه در مركز سوریه تشریح كردند.

یكی از این مجروحان كه از ناحیه سر و دست راست مجروح شده بود ، گفت كه 'افراد مسلح فردی را كه مجروح بود در كنار جاده رها كرده بودند و زمانی كه ما در صدد كمك به وی برآمدیم ، همه ما را هدف قرار دادند.'

یك فرد مسن مجروح دیگر و از اعضای نیروهای حفظ نظم در سوریه نیز در جریان این بازدید اعلام كرد كه هفته گذشته با استفاده از تخت در بیمارستان نظامی تشرین در دمشق در مراسم تشییع جنازه فرزند 23 ساله خود شركت كرده و اكنون نیز برای ادامه مداوا در این بیمارستان بستری است.

وی كه در شهر حماه از سوی افراد مسلح زخمی شده و همسر و یكی از فرزندانش نیز در نزدیكش ایستاده بودند، خطاب به خبرنگاران ایرانی گفت كه 'ایران در بالای سر ما جای دارد.'

در جریان این بازدید نیز یكی از مجروحان نظامی سوری كه از ناحیه پا مجروح شده بود اعلام كرد كه افراد مسلح از سلاح های نیمه سنگین ساخت اسراییل علیه آنان استفاده كرده اند.

به گفته این مجروح همرزمان وی در جریان این عملیات بخشی از این سلاح ها را از افراد مسلح مصادره كرده اند.

سرلشكر ' موریس ' رییس بیمارستان نظامی تشرین نیز در این بازدید به خبرنگاران اعلام كرد كه 'ایران كشور دوست ما است و بیشتر از كشورهای عربی از برخی مسایل در جهان عرب حمایت می كند.'

وی با تاكید بر این كه 'ایران همواره در كنار ما قرار دارد'، خاطر نشان كرد كه 'ما این جانبداری ایران از سوریه را هرگز فراموش نمی كنیم.'

این مقام سوری تاكید كرد 'با توجه به شناختی كه ما از ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران داریم، چنین مواضعی از سوی ایران در ارتباط با سوریه برای ما جای تعجب ندارد.'

وی در ادامه ایران را كشوری مهم و با دستاورهای پیشرفته در عرصه های علمی خواند و گفت 'ما همه در یك منطقه قرار داریم و امیدواریم ایران تا آخر در كنار سوریه حضور داشته باشد.'

وی خاطر نشان كرد كه در این بیمارستان روزانه به صورت میانگین 10 نفر از نیروهای نظامی كشته شده در جریان درگیری با افراد نظامی تشییع می شوند و در دو ماه گذشته آمار كشته های تشییع شده به دو هزار نفر می رسد.

امروز نیز 14 نفر از كشته های نظامی سوریه از این بیمارستان تشییع شدند.

هیات رسانه ای ایرانی برای یك دیدار ده روزه وارد سوریه شده است و قرار است در جریان این سفر با حضور در مناطق مختلف از نزدیك در جریان اوضاع این كشور قرار گیرد.

خاورم**1436**1423
۰ نفر