۲۵ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 8001356
T T
۰ نفر

وزیر خارجه سوریه :

۲۵ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 8001356
وزیر خارجه سوریه : موضع دمشق در قبال حوادث لیبی بی طرف است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/25 سیاسی.خارجی.سوریه.لیبی دمشق - ولید المعلم وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: موضع دمشق درقبال حوادث لیبی بی طرف است.
به گزارش خبرنگار ایرنا در دمشق ،وی عصر سه شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با ترینیدا خیمینس وزیر خارجه اسپانیا تصریح کرد: سوریه مخالف مداخله نظامی خارجی در امور منطقه است ، اما این مساله بدین معنی نیست که به نفع یک طرف علیه دیگری موضعگیری می کنیم.
المعلم با اشاره به وقایع عراق، سودان، لبنان و غزه تصریح کرد: تجربه های ما از مداخله نظامی خارجی در منطقه ، تجربه های بسیار تلخ و خطرناکی است وی با اشاره به این که سوریه نگران حوادث لیبی است، تاکید کرد: ما نگران ملت لیبی و خونریزی در این کشور هستیم و خواهان توقف درگیری ها و گفت و گو میان طرف ها در لیبی هستیم.
المعلم اشاره کرد: موضع دمشق بی طرف است و سوریه ملت لیبی را در تحقق خواسته هایشان با حفظ وحدت اراضی، ملت، حاکمیت و استقلال این کشور حمایت می کند.
وزیر خارجه سوریه از اتحادیه عرب نیز خواست تا آماده مشارکت برای جلوگیری از مداخله نیروهای خارجی و خطرهای ناشی از آن باشد.
وی شایعه کمک های نظامی سوریه به قذافی را رد کرده و گفت: این خبر اصلا صحت ندارد و ما طرف کسی در لیبی نیستیم و سفر یک کشتی از بندر طرطوس به لیبی صحت ندارد.
المعلم ادامه داد: ما هیچ کمک نظامی به هیچ طرف لیبی نکردیم ، چرا که ما اعتقاد به حل دیپلماتیک و آتش بس و گفت و گو میان طرف های لیبی داریم و نگران ریخته شدن هر قطره خون در لیبی هستیم.
وی درباره خبر رسانه ها درباره مشارکت دو خلبان سوری در عملیات نظامی لیبی گفت: هیچ خلبان سوری در لیبی حضور ندارد ، ما از خواسته های ملت لیبی حمایت می کنیم و طرف هیچ گروهی علیه دیگری نیستیم ، چرا که جانبداری به معنای ریختن خون است. این موضع را چندین بار اعلام کرده ایم و امروز نیز آن را اعلام می کنیم.
المعلم درباره تاثیر حوادث اخیر منطقه بر روند صلح نیز گفت: ما در سوریه معتقد هستیم که امسال ، سال فرصت ها برای تحقق صلح است، چرا که اولا در سال آینده میلادی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز خواهد شد و دیگر این که به دلیل تحولاتی که منطقه شاهد آن است، فرصت بیشتری برای تحقق صلح وجود دارد.
وی ادامه داد: زمانی که از صلح صحبت می کنیم ، در واقع از صلح در زمینه های مختلف صحبت می کنیم . ما مثلا نسبت به روند فلسطینی اولویت قایل هستیم و معتقدیم که باید تلاش های فراوانی برای ایجاد وحدت فلسطینیان انجام شود المعلم تصریح کرد: برای تحقق صلح با رژیم صهیونیستی ، شریکی وجود ندارد و زمانی که این شریک باشد سوریه فرصت را از دست نخواهد داد.
وزیر خارجه سوریه درباره سوالی پیرامون سخنرانی سعد حریری نخست وزیر برکنار شده لبنان در سالروز 14 مارس گفت: من آماده در آوردن کت خود نیستم المعلم درباره تشکیل دولت لبنان هم گفت: ما در این زمینه دخالت نمی کنیم و اطمینان داریم که اکثر مردم لبنان از آگاهی و ایمان کافی در قبال منافع این کشور برخوردار هستند و توانایی تشکیل دولت را دارند.
وی دیدار خیمینس با بشار اسد رییس جمهوری سوریه را سازنده و مثمر ثمر دانست ، افزود : کشورش شاهد پیشرفت هایی در زمینه اصلاحات سیاسی است و رییس جمهوری سوریه در دیدار امروز خود به برنامه اصلاح قانون انتخابات داخلی و مجلس اشاره کرد.
وزیر خارجه اسپانیا نیز در این نشست مطبوعاتی نقش سوریه را در روند صلح منطقه و ادامه آن مهم دانست.
خیمینس در ارتباط با تحولات لیبی نیز تصریح کرد: در اتحادیه اروپا نیز مانند اتحادیه عرب در قبال مسایل لیبی ، موضع واحدی وجود ندارد.
وی ادامه داد اعضای اتحادیه اروپا از قذافی خواسته اند تا خشونت ها علیه ملت لیبی را متوقف کند.
خاورم1436**2133**2131**5 شماره 015 ساعت 02:34 تمام
۰ نفر