۲۰ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 8000181
T T
۰ نفر
آژانس:ساکنان نزدیک نیروگاههای اتمی ژاپن منازل خود را ترک کردند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/20 اجتماعی.بیانیه.آمانو.ژاپن وین - آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای که عصر جمعه منتشر کرد، نوشت: مقام های ژاپنی به مرکز حوادث غیرمترقبه آژانس اطلاع داده اند که تخلیه منازل در سه کیلومتری نیروگاههای اتمی را آغاز کرده اند.
به گزارش ایرنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی در این بیانیه تاکید کرد: تخلیه ساکنان در مسافت سه کیلومتری نیروگاه هسته ای فوکوشیما در ژاپن آغاز شده و از اهالی مسافت 10 کیلومتری این نیروگاه نیز خواسته شد که در داخل خانه های خود باقی بمانند.
در این بیانیه آمده است: مقامات ژاپنی به آژانس اطلاع داده اند که تاکنون هیچ مواد تشعشاتی رادیو اکتیو از نیروگاه هسته ای به دلیل زلزله شدید و همچنین به هنگام پس لرزه های آن، از این نیروگاههای هسته ای خارج نشده است.
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این بیانیه اعلام کرد که در صورت درخواست ژاپن، آماده هر نوع کمک های فنی به این کشور است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این در بیانیه ای دیگر اعلام کرده بود که در چارچوب عملیات مقابله با زلزله و پیامدهای سونامی در ژاپن، چهار نیروگاه اتمی این کشور به شیوه امن خاموش شده اند.
آژانس اعلام کرده است: پیش از اینکه نیروگاه ها بر اثر تکان های زمین آسیب ببینند، از مدار خارج و خاموش شدند و آژانس نیز آماده همکاری در این زمینه بوده و است.
در این بیانیه آمده است: آژانس تلاش می کند اطلاعات بیشتری از اینکه کدام کشورها و نیروگاه های اتمی با این زمین لرزه مواجه شده اند، کسب کند.
روز جمعه زمین لرزه ای به بزرگی هشت و 9 دهم در مقیاس ریشتر نزدیک سواحل شمال شرق ژاپن در اقیانوس آرام روی داد که وقوع این زلزله مهیب به بروز سونامی منجر شد.
کانون زمین لرزه بامداد روز جمعه، نقطه ای واقع در حدود 400 کیلومتری شمال شرق توکیو و در عمق حدود 10 کیلومتری بستر اقیانوس آرام گزارش شده که تاکنون شمار قربانیان آن به 26 نفر رسیده است.
این زلزله که حتی به عنوان بزرگترین زمین لرزه در 140 سال گذشته در منطقه خوانده شده است، سبب وقوع سونامی با امواجی به ارتفاع 10 متر در مناطق ساحلی ژاپن، فیلیپین، هاوایی، اندونزی، تایوان و سواحل روسیه در اقیانوس آرام شد.
اروپام 2270** 1080** شماره 162 ساعت 22:14 تمام
۰ نفر