۵ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7997075
T T
۰ نفر

اختصاصی

۵ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7997075
اختصاصی انتقاد پژوهشگر انگلیسی از تلاش این کشور برای فروش سلاح به جهان عرب ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/05 سیاسی.انگلیس.خاورمیانه لندن - یک نویسنده و پژوهشگر انگلیسی از نخست وزیر این کشور به دلیل تلاش برای فروش سلاحهای بیشتر به کشورهای عرب خاورمیانه انتقاد کرد و گفت: انگلیس به جای تشویق کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به خرید بیشتر تسلیحات نظامی و تجهیزات سرکوب بهتر است آنها را در راه توسعه علمی کمک کند.
نیکلاس وود روز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: من معتقدم که سیاست انگلیس در قبال خاورمیانه بویژه از سال 1991 میلادی به بعد یک سیاست فاجعه آمیز بوده و باعث افزایش نفرت مردم جهان عرب از انگلیس و آمریکا شده است.
وی اظهارداشت: متاسفانه اقتصاد انگلیس در دهه های اخیر و از زمان نخست وزیری مارگارت تاچر بشدت به فروش سلاح و تجهیزات نظامی به کشورهای عرب وابسته شده است.
این پژوهشگر انگلیسی با اشاره به سفر اخیر دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به کشورهای حوزه خلیج فارس و به همراه بردن مدیران صنایع نظامی این کشور، تاکید کرد: انجام چنین سفری در شرایط فعلی و تلاش برای تبلیغ تجهیزات نظامی انگلیس و یافتن مشتری های بیشتر برای این تجهیزات واقعا منزجرکننده است.
کشورهای منطقه خاورمیانه در حال حاضر بیشتر از آنکه به سلاح نیاز داشته باشند به توسعه پایدار علمی و اقتصادی نیاز دارند.
همزمان با سفر نخست وزیر انگلیس به کشورهای عربی، سازمان های ضدجنگ و فعالان مدنی مدافع صلح و حقوق بشر با انتقاد از تلاش دولت انگلیس برای صدور سلاح و تجهیزات سرکوب به کشورهای عرب منطقه، موضع گیری کامرون در به اصطلاح حمایت از خواسته های مشروع و دموکراتیک مردم جهان عرب را نوعی ریاکاری خواندند.
یاسمین خان از اعضای ارشد سازمان غیردولتی وار آن وانت سفر دوره ای نخست وزیر انگلیس به همراه فروشندگان اسلحه به کشورهای منطقه را در شرایط فعلی شرم آور خواند و خواستار پایان هرچه سریعتر این سفر شد.
سارا والدرون هماهنگ کننده سازمان مبارزه با تجارت اسلحه نیز گفت: مردم کشورهای منطقه خاورمیانه در تلاش برای رسیدن به دموکراسی جان خود را از دست می دهند ولی مقامات دولت انگلیس همچنان تلاش می کنند سلاح بیشتری را به این کشورها بفروشند.
آقای وود در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایرنا تاکید کرد: انگلیس به جای تلاش برای صدور اسلحه، باید تجارب خود را در زمینه های علمی و پژوهشی در اختیار دیگر کشورها قرار دهد... ما تجارب بسیار خوبی در زمینه استفاده از انرژی های نو، حفاظت از محیط زیست و تامین آب آشامیدنی سالم و ساماندهی به سیستم فاضلاب داریم که می توانیم در این بخش ها با کشورهای عربی همکاری کنیم.
وی که سال ها در زمینه باستان شناسی و ویژگی های جغرافیایی و زیست محیطی کشورهای منطقه تحقیق کرده است، افزود: مشارکت در فعالیت های باستان شناسی، کمک به حفظ محیط زیست و توسعه گردشگری در مناطق صحرایی از جمله مواردی است که دولت انگلیس می تواند با کشورهای منطقه در این زمینه ها همکاری کند.
این پژوهشگر انگلیسی افزود: چنین اقداماتی است که می تواند به بهبود وجهه انگلیس در میان مردم منطقه کمک کند نه صدور سلاح و تجهیزات سرکوب.
وی با انتقاد از تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس در حمله نظامی به عراق و حمایت از رژیم صهیونیستی تاکید کرد: دولت فعلی انگلیس باید به تلاش های جهانی برای مقابله با اقدامات غیرقانونی اسراییل بپیوندد... تداوم سیاست های اشغالگرانه و غیرانسانی اسراییل باعث بی ثباتی و ناامنی در منطقه خاورمیانه و افزایش احساسات ضدیهودی در کشورهای غربی می شود.
وود گفت: افرادی نظیر تونی بلر که عراق را مورد تجاوز نظامی قراردادند به جای اینکه به عنوان نماینده گروه چهارجانبه تماس خاورمیانه (کوارتت ) فعالیت کنند باید به پای میز محاکمه کشانده شوند... معرفی تونی بلر به عنوان نماینده صلح خاورمیانه واقعا توهین آمیز است.
وی که در اواخر دهه 1950 میلادی به همراه گروه پژوهشی دانشگاه آکسفورد و برای کمک به استخراج آب های زیرزمینی حدود دو سال در لیبی فعالیت کرده است، از اقدامات سرکوبگرانه معمر قذافی بشدت ابراز تاسف و تاثر کرد.
وی گفت: استفاده از انواع سلاحها و همچنین مزدوران خارجی برای سرکوب مردم لیبی، اقدامی زبونانه و غیرقابل توجیه است.
این پژوهشگر انگلیسی افزود: جای تاسف است که معمر قذافی پس از کارهای خوبی که در ابتدا برای لیبی انجام داد امروز برای حفظ قدرت خود دست به چنین اقداماتی می زند.
اروپام 345** شماره 091 ساعت 14:25 تمام
۰ نفر