۹ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7987374
T T
۰ نفر
بیش از 70 درصد افغان ها با بحران غذایی رو به رو هستند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/09 اجتماعی.خارجی.افغانستان.بحران کابل- نهاد غیرانتفاعی واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان (AREU( در گزارشی اعلام کرد: بیش از 70 درصد افغان ها با بحران غذایی رو به رو هستند و 36 درصد آنان زیر خط فقر زندگی می کنند.
به گزارش ایرنا، پالا کانتور رییس این نهاد با اشاره به افزایش فقر و تنگدستی در افغانستان اظهار داشت: مردم روستاها بیش از شهرها از این وضعیت متاثر هستند.
براساس این گزارش که در رسانه های روز پنجشنبه افغانستان منتشر شد ؟ آمده است: بحران غذایی پس از آن شدت گرفت که استان های شمالی خشکسالی های پی در پی را سپری کرده اند.
واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان که از سال 1382 تا 1388 خورشیدی دو بار در این مورد تحقیق کرده است، گزارش می دهد که استان بدخشان در شمال شرق به عنوان فقیرترین منطقه در سطح این کشور ارزیابی شده است.
کانتور گفت: در مرحله اول هفت استان برای تحقیق انتخاب شده بودند، ولی در مرحله دوم تحقیق در سه استان جنوبی به دلیل افزایش ناامنی ها ادامه نیافت و تنها در بدخشان، فاریاب، سرپل و قندهار این تحقیق انجام شده است.
به گفته وی، برنامه ها باید در درجه نخست برای کاهش تاثیرات خسارات کشاورزی بر امنیت غذایی و سطح درآمد متمرکز شوند و یکی از راه های رسیدن به این هدف از طریق یک مکانیسم مناسب بیمه ممکن است.
وی افزود: بخش خدمات ملی در افغانستان عمدتا روی ارایه قرضه متمرکز است و درحال حاضر هیچ گونه بیمه را پیش بینی نمی کند.
در ادامه این گزارش آمده است: تخریب زمین های زراعتی، هزینه های هنگفت درمان و مصارف اضافی سنتی، از دیگر عوامل فقر در افغانستان به شمار می روند.
براساس این گزاش، با وجود یک دهه کمک های توسعه ای، خشکسالی در بسیاری مناطق شمالی، خانواده ها را در تهیه غذا با مشکل روبرو ساخته است.
نهاد تحقیق و ارزیابی افغانستان ادامه داد: 44 درصد مردم به کشاورزی به عنوان نخستین منبع درآمد می نگرند و 54 درصد دیگر، آن را را تامین کننده مواد اولیه تامین غذایی خود می دانند.
خانم کانتور در ادامه می گوید: مصلحت های سیاسی اولویت برنامه ها را در افغانستان مشخص می کند و تحقیقات نشان می دهد که به عملکرد هدفمند برای کاهش فقر در روستاها نیاز است.
وی افزود: زمانی طبقه فقیر سود بدست آمده از رشد و امنیت را در زند گی خود عملا احساس خواهد کرد که افغانستان به صلح پایدار و امنیت اقتصادی همیشگی نزدیک تر شود.
جمعیت افغانستان 26تا 36میلیون نفر تخمین زده می شود که 70درصد آن در حدود 20 هزار روستا و بقیه در 385 شهرستان زندگی می کنند.
آساق 1392**332**2281** شماره 016 ساعت 11:59 تمام
۰ نفر