۱ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7986108
T T
۰ نفر
دبیرکل سازمان ملل درباره خطر وقوع جنگ داخلی در ساحل عاج هشدار داد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/01 سیاسی.سازمان ملل.ساحل عاج تهران- بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد درباره افزایش خطر از سرگیری جنگ داخلی در کشور آفریقایی ساحل عاج هشدار داد.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، بی.بی.سی روز چهارشنبه با اعلام این خبر، افزود: به گفته بان کی مون، لورا باگبو رئیس جمهوری ساحل عاج سعی دارد به طور غیرقانونی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را از این کشور اخراج کند.
بر پایه این گزارش، پس از آن که سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا، آمریکا و فرانسه، آلاسان واتارا کاندیدای رقیب را به عنوان برنده انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در ساحل عاج به رسمیت شناختند، باگبو خواستار خروج هر چه سریع تر نیروهای حافظ صلح از این کشور شد.
باگبو به نیروهای حافظ صلح هشدار داده است در صورت خارج نشدن از این کشور با آنها به عنوان نیروی شورشی برخورد خواهد شد.
به نوشته این منبع خبری، وی همچنین برای نخستین بار پس از برگزاری مراسم تحلیف، با حضور در تلویزیون بر مشروع بودن ریاست جمهوری خود تاکید و پیشنهاد کرد کمیته بین المللی ، مسوول بررسی صحت انتخابات در ساحل عاج شود بی.بی.سی افزود: باگبو همچنین پیشنهاد کرد که رقیبش می تواند از هتلی که در آن پناه گرفته است، خارج شود.
پس از خودداری لورا باگبو از کناره گیری از قدرت، آلاسان واتارا در یک هتل در ابیجان، پایتخت ساحل عاج پناه گرفته است و به وسیله نیروهای حافظ صلح سازمان ملل حفاظت می شود.
همزمان، ارتش ساحل عاج به مناسبت نزدیک شدن تعطیلات عید میلاد مسیح و سال نو، مقررات منع آمد و شد شبانه را لغو کرده است.
این پایگاه خبری بی.بی.سی در گزارش خود می افزاید: بان کی مون، روز سه شنبه در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به واقعی بودن خطر جنگ داخلی در ساحل عاج هشدار داد و گفت نگران وضع نیروی 10 هزار نفری حافظ صلح در ساحل عاج است.
به گفته بان کی مون، ارتش ساحل عاج مانع از فعالیت صلح بانان می شود و 800 نفر از این نیروها که مسوول حفاظت از واتارا هستند، در محاصره نیروهای نظامی وفادار به لورا باگبو هستند.
بر اساس این گزارش، بان گفت نگران نرسیدن مواد غذایی و امکانات به نیروهای حافظ صلح است و به ارتش ساحل عاج هشدار داد که سعی نکند از این طریق صلح بانان را وادار به پذیرش خواسته هایشان کند.
بان گفت که چنین اقدامی تحمل نخواهد شد و از اعضای سازمان ملل متحد خواست برای اقدام های لازم برای پشتیبانی از نیروهای حافظ صلح آمادگی داشته باشند.
دبیرکل سازمان ملل افزود که درخواست آواسان واتارا برای اخراج سفیر منتصب لورا باگبو از سازمان ملل متحد را برای بررسی به کمیته استوارنامه های مجمع عمومی ارسال کرده است.
صویر1609**1485** شماره 036 ساعت 10:44 تمام
۰ نفر