۲۷ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7985519
T T
۰ نفر

لوکاشنکو و انتخابات ریاست جمهوری بلاروس

۲۷ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7985519
لوکاشنکو و انتخابات ریاست جمهوری بلاروس ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/27 سیاسی.بلاروس.انتخابات ریاست جمهوری مسکو - پنجمین انتخابات ریاست جمهوری بلاروس از زمان استقلال این جمهوری و پس از فروپاشی شوروی سابق، فردا (یکشنبه ) در این کشور برگزار می شود و 10 نامزد مقام ریاست جمهوری برای کسب آرای مردم ، با یکدیگر رقابت می کنند.
به گزارش ایرنا از مسکو، آلکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری کنونی 59 ساله بلاروس که از سال 1994 سه دوره متوالی رییس جمهور این کشور می باشد ،برای چهارمین بار شانس خود را برای تصدی این مقام آزمایش می کند.
با تغییر قانون اساسی بلاروس در سال 2006، موانع قانونی برای تصدی مقام ریاست جمهوری برای دوره های متوالی برای لوکاشنکو وجود ندارد.
وزارت خارجه بلاروس برای نظارت بر انتخابات ، از سازمان امنیت و همکاری اروپا و جامعه کشورهای مشترک المنافع همسود ،برای اعزام ناظران به بلاروس دعوت کرده است و بیش از یک هزار ناظر از این دو سازمان بین المللی و منطقه ای برای نظارت بر انتخابات بلاروس ثبت نام کرده اند.
طبق آخرین نظرسنجی های بعمل آمده در بلاروس، شانس لوکاشنکو برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بمراتب بیشتر از دیگر نامزدهای این انتخابات و مخالفان وی است.
بر اساس نتایج نظرسنجی ماه اکتبر انستیتوی مستقل پژوهش های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بلاروس ،لوکاشنکو 44 درصد آرا را بدست می آورد و ولادیمیر نیکلایف نامزد دیگر مقام ریاست جمهوری و رهبر جنبش اجتماعی حقایق را بگو، 7/7 درصد آرا و آندره سانیکوف از رهبران مخالفان دولت بلاروس 3 درصد آرا کسب خواهد کرد.
انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در شرایط بروز تنش های سیاسی میان بلاروس و روسیه متحد نزدیک این کشور برگزار می شود.
روابط روسیه و بلاروس از یک سال پیش بدنبال نزاع نفتی میان دو کشور رو به سردی گذاشت و خودداری مینسک از به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های خودخوانده اوستیای جنوبی و آبخازیا مورد حمایت مسکو، موجب تشدید تنش ها میان دو کشور شد.
دمیتری مدودیف رییس جمهوری روسیه ، لوکاشنکو را به استفاده از سیاست تنش آفرینی در روابط بلاروس با روسیه برای اهداف انتخاباتی و افزایش محبوبیت در میان مردم بلاروس متهم کرد.
آلکساندر لوکاشنکو نیز کرملین را به حمایت از مخالفان دولت بلاروس و تلاش برای کمک به آنها در پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور متهم کرد و هشدار داد در صورتی که روسیه از به رسمیت شناختن نتایج این انتخابات خودداری کند، بلاروس از جامعه همسود خارج خواهد شد.
تنش ها در روابط بلاروس و روسیه از یک هفته پیش با سفر آلکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس به مسکو برای شرکت در اجلاس رهبران کشورهای جامعه مستقل مشترک المنافع همسود ، و دیدار وی با رییس جمهوری روسیه ،نسبتا فروکش کرده است.
لوکاشنکو در این سفر به مدت دو ساعت در پشت درهای بسته با مدودیف درباره روابط دوجانبه در کاخ کرملین رایزنی کرد.
برخی منابع خبری اعلام می کنند که لوکاشنکو توانست حمایت کرملین را در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس بدست آورد.
لوکاشنکو در ماههای اخیر همچنین برای بهبودی روابط کشورش با غرب که از سال 2006 بدنبال تحریم حکومت این کشور پرتنش بوده ، دست به تلاش زده است و قصد دارد تا از این طریق، حمایت غرب و کشورهای اروپایی را از حکومت خود بدست آورد تا موقعیت مخالفان داخلی دولت خود را که بر حمایت از غرب تکیه کرده اند، تضعیف کند.
کارشناسان و صاحبنظران سیاسی بر این عقیده اند که پس از انتخابات ،روابط بلاروس و روسیه با توجه به همکاری های گسترده آنها در چارچوب دوجانبه و سازمان های منطقه ای همچون جامعه کشورهای مشترک المنافع همسود ، سازمان پیمان امنیت دسته جمعی و اتحادیه گمرکی گسترش خواهد یافت و در همین حال حکومت بلاروس توسعه روابط با کشورهای غربی را در اولویت سیاست خارجی خود قرار خواهد داد.
این کارشناسان همچنین احتمال اینکه غرب با اعلام نتایج انتخابات بلاروس، این انتخابات را غیردمکراتیک خوانده و از توسعه روابط با مینسک خودداری خواهد کرد، را نیز بعید نمی دانند.
بلاروس با 207 هزار و 600 کیلومتر مربع مساحت و 10 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی، و لتونی هم مرز می باشد.
اروپام1773**/2242 شماره 063 ساعت 13:07 تمام
۰ نفر