۱۹ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7984316
T T
۰ نفر
بازخوانی پراکندگی جغرافیایی شیعیان در مناطق سیل زده پاکستان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/19 اجتماعی.پاکستان.شیعیان.مناطق سیل زده اسلام آباد - همزمان با شروع سرما در پاکستان، سیل زدگان این کشور به ویژه شیعیان در اردوگاه های موقت با وضعیت بسیار شکننده به دنبال سرپناهی امن هستند و همچنان با نگرانی،نگاه خود را به کمک های بیشتر معطوف کرده اند.
وقوع سیل در پاکستان نواحی مسکونی مجاور رودخانه های جاری در ایالت های خیبر پختونخوا ، پنجاب و سند را با وسعت بسیار زیادی تخریب کرد و بیش از یک پنجم از خاک این کشور و زندگی بیست و یک میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد.
سازمان ملل متحد از وضعیت نامناسب مردم درمناطق سیل زده بسیار نگران است زیرا حداقل سیصد و پنجاه هزار نفر از ساکنان مناطق سیل زده هنوز هم در اردوگاه های موقت زندگی می کنند که فاقد هر گونه امکانات لازم برای زندگی هستند.
سازمان ملل ماه گذشته اعلام کرده بود حداقل دومیلیارد دیگر برای بازسازی مناطق سیل زده در پاکستان نیاز دارد اما تاکنون فقط نیمی از مبلغ درخواستی را دریافت کرده است.
بنا به گفته مقام های سازمان ملل،کمک های جهانی تنها 45 درصد از میزان درخواست شده برای کمک به مناطق و مردم سیل زده پاکستان بود.
بر اثر سیل اخیر پاکستان،بیش ازیک هزار و 750 نفر جان خود را از دست دادند در حال حاضر بیش از 20 میلیون نفر از مردم سیل زده پاکستان، همچنان از نبود غذا، آب آشامیدنی، سرپناه و دیگرضروریات اولیه زندگی رنج می برند و 10میلیون نفراز سیل زدگان با شرایط بحرانی مواجه هستند.
نهادها و سازمان های امدادی بین المللی طی روزهای گذشته درباره نزدیکی فصل زمستان وضعیت سیل زدگان در ایالت پنجاب و سند پاکستان اظهار نگرانی کرده و تاکید دارند که زنان و کودکان بدون سرپناه در وضعیتی نامطلوبی از نظر بهداشتی و تامین غذا قرار دارند.
- پراکندگی شیعیان در مناطق سیل زده پاکستان سیل در پاکستان با بارش باران های موسمی و آب شدن یخ های کوه های مرتفع از کشمیر (شمال ) شروع شد.
به علت اینکه منازل دربخش های شمالی پاکستان در ارتفاعات بنا شده اند این مناطق به نسبت مناطق مرکزی و جنوبی، متحمل خسارت کمتری شد.
سپس آب به منطقه گلگیت - با 90 درصد شیعه - رسید و علاوه بر وارد آمدن خسارات مالی، ؟؟ نفر در همین منطقه به علت اطلاع رسانی نامناسب و دیر هنگام دولت، کشته شدند.
جریان سیل بعد از عبور از مناطق شمالی به ایالت پنجاب رسید.
این منطقه دارای رودهای پرآب و عریض با بندهای متعدد روی آن و یا کناره های رودها می باشد.
به علت خشکسالی چند سال اخیر،دولت رودخانه ها را لایروبی نکرده و بندها نیز تعمیر نشده بودند، لذا بیشترین خسارات در اثر شکسته شدن همین بندها به وجود آمد.
رودهای پنجاب (چناب و جهلم ) به رود بزرگ سند می ریزند.
با طغیان این رودخانه ها، بندهای بزرگ در سند هم شکسته شده و خسارات چند برابر شد.
منطقه گلگیت و بلتستان که عمده جمعیت آن را شیعیان دوازده امامی تشکیل می دهند.
این مناطق از چند ماه قبل از وقوع سیل،درگیر حوادثی چون رانش زمین، سیلاب های فصلی بود و به گفته افراد مطلع، بعد از جاری شدن سیل،ساکنین این منطقه در شرایط دشواری قرار گرفتند.
در ایالت خیبر پختونخواه شامل مناطق سوات، نوشهره، دیر اسماعیل خان، کوهستان، در ایالت پنجاب نواحی میانوالی، بکهر، لیه، مظفر گر، دیر غازی خان، راجن پور ،در ایالت سند نواحی شکارپور، جکوب آباد، لارکانه، سکهر، دادو، حیدر آباد، تته و در ایالت بلوچستان نواحی جعفر آباد، بخش اللهیار از جمله مناطقی شیعه نشین بودند که در جریان سیل دچار خسارت شدند.
به دلیل اینکه شیعیان در مناطق مذکور بطور عمده در کناره های رودخانه های بزرگ زندگی کرده و به امر کشاورزی مشغولند، لذا حدود 50 درصد از شیعیان بیشترین آسیب را در این حادثه متحمل شده اند.
* نگاهی به مناطق سیل زده در ایالت های خیبر پختونخوا و پنجاب پاکستان 1. مناطق آسیب دیده شیعه نشین در ایالت خیبر پختونخوا: -دیر اسماعیل خان: شش روستا شامل بستی سیدان ، جهوک بشارت، جهوک موهانه، گلشن سادات ، شیخ راجو و بستی دیت والا در مجموع شامل 200 خانواده شیعه حدود 90 درصد امکانات و دارایی های خود را در سیل از دست داده اند.
- بهاولپور: پنج روستا شامل شاهداود، بستی باقر شاه، سردار دالا، تهتهه بلوچان و مبارکشاه، در مجموع حدود 250 خانواده شیعه در حدود هشتاد درصد امکانات و دارایی های خود را در سیل از دست داده اند.
- پروا : 10 روستای شیعه شامل جهوک جهندا، جهوک جهندیر، جهوک مکهه، بستی هزاره کچه، ببر کچه، گره مرید شاه، خانه ملیکهی، پروا، بهتیسر و نتراپارا که حدود 300 خانواده بطور تقریبی 90درصد و داراییهای خود را در سیل از دست داده اند.
- در بخش کلاچی نیز تعدادی از مردم شیعه در سیل اخیر آسیب جدی دیده اند که آمار دقیقی از میزان خسارات در دست نیست.
-تانک:سه روستای شیعه نشین گره بلوچان، دنوال و گره نورنگ، با 80 درصد خسارت.
- نوشهره: 20 خانواده شیعه -رسالپور: 25 خانواده شیعه -لکی مروت :پنج خانواده شیعه مجموع آسیب دیدگان در ایالت خیبر پختونخوا با احتساب بخش گره بلوچان به بیش از یک هزار خانواده می رسد.
همه روستاهای آسیب دیده دیر اسماعیل خان در حاشیه رود سند و روستاهای نوشهره و رسالپور در حاشیه رود کابل واقع بوده اند.
2. مناطق شیعه نشین آسیب دیده در ایالت پنجاب از حد فاصل ایالت خیبر پختونخوا و پنجاب، فرمانداری های هفتگانه شیعه نشین قرار دارند که جمعیت شیعه در آنها حدود 40 درصد برآورد می شود.
در جریان سیل اخیر این منطقه به دلیل مسطح بودن زمین، تراکم جمعیت و زمینهای کشاورزی موجود در این مناطق، بیشترین آسیب را دیده است.
- فرمانداری میانوالی: جمعیت فرمانداری میانوالی یک میلیون و یکصد هزار نفر است که حدود 30 درصد ساکنین آن را شعیه تشکیل می دهد.
براساس برخی آمارها حدود 200 تن از ساکنین این منطقه، جان خود را از دست داده و صدها روستا نیز تخریب شده و صدها هکتار از مزارع نابود شده است.
در میانوالی، بیش از 200 روستا و حدود 31 هزار و 950 هکتار از زمین های کشاورزی و باغات مردم در سیل آسیب دیده که برخی از این روستاها (بیش از 40 درصد ) متعلق به شیعیان است.
در مجموع یک هزار و پانصد خانواده با جمعیتی بین 60 تا 70 هزار نفر در میانوالی در نتیجه سیل اخیر آسیب جدی دیدند.
- فرمانداری بکهر: در این فرمانداری بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر ساکن هستند که بیش از 40 درصد جمعیت شیعه هستند.
بیش از 60 روستا در این فرمانداری از سیل آسیب جدی دیده اند.
در بخش دریاخان بکهر حدود 550 خانواده شیعه دچار آسیب و خسارات جدی شدند.
- فرمانداری مظفرگر:در این فرمانداری بیش از یک میلیون نفر زندگی می کنند که بر اساس اطلاعات موجود حدود 30 درصد جمعیت این منطقه شیعه هستند.
در حادثه سیل اخیر بیش از 320 روستای این منطقه دچار آب گرفتگی شد که 150 روستا آسیب جدی دیده اند. مجموع زمین ها و باغات آسیب دیده در نتیجه سیل 393 هزار و 639 هکتار بر آورد می شود.
با توجه به آسیب وسیعی که به این فرمانداری وارد شده، به ویژه بخش کوت ادو و همچنین روستاهای اطراف شهر محمود کوت در مرکز مظفر گر، به برخی مناطق شیعه نشین و میزان خسارات اشاره می شود: الف ) بخش مرکزی مظفر گر شامل: ناحیه وان پتافی: در این منطقه، در مجموع تعداد 90 خانواده شیعه ساکن هستند که در مجموع 80 درصد از سیل آسیب دیده اند.
- ناحیه بصیره قلندرانی: در این منطقه 9 روستای شیعه نشین وجود دارد که در مجموع بین 70 تا صد در صد آسیب دیده اند.
- ناحیه کهارک: در این منطقه بیش از یکصد واحد مسکونی مربوط به شیعیان بطور کامل از بین رفته است.
- ناحیه جگت پور: چهل واحد مسکونی مربوط به شیعیان آسیب جدی دیده است.
- ناحیه غظنفر گره: پنجاه واحد مسکونی مربوط به شیعیان - ناحیه مانکا بهته: در این منطقه هم بیش از 150 خانوار شیعه زندگی می کنند که بین 70 تا صد در صد زندگی و منازل و زمین های کشاورزی آنها از بین رفته است.
- نواحی هیلانوالی با 30 واحد مسکونی، علودی والی با 20 واحد، خانگره با 30 واحد،رنگ پور با 50 واحد مسکونی و همچنین ناحیه چک فرازی با 350 خانواده شیعه در نتیجه سیل آسیب دیده اند.
ب ) منطقه کوت ادو در فرمانداری مظفر گر:شهر کوت ادو و مناطق اطراف آن حدود 480 هزار نفر جمعیت دارد.
حدود 80 درصد جمعیت شهر و 28 روستای این منطقه، شیعه هستند(بیش از 300 هزار نفر شیعه ) در نتیجه شکسته شدن بند معروف منطقه به نام بند عباس آب به یکباره وارد شهر کوت ادو شد و حداقل 15 نفر از مردم این شهر جان خود را از دست دادند.
عمق فاجعه در این منطقه به حدی بوده که مردم برای دفن کشته شدگان ، زمینی برای دفن پیدا نمی کرده لذا تعدادی از جنازه ها در یکی از میادین شهر که در منطقه مرتفع تری قرار داشته دفن کردند.
برخی نواحی شیعه نشین که بطور کامل دچار خسارت شده اند: - ناحیه دین پناه: این منطقه بطور کامل تخریب شده است.
- ناحیه محمود کوت (مرکز شهر محمود کوت ): به دلیل ایجاد شکاف در کانال اصلی آبرسانی به منطقه، مرکز محمود کوت دچار خسارات جدی شد.
در ابتدای شکسته شدن بند عباس و کانال آب مظفر گر، ارتفاع آب در برخی مناطق به شش متر رسیده بود.
در مجموع بیش از 90 درصد این منطقه دچار آب گرفتگی شد.
در مرکز محمود کوت بیش از 350 خانواده شیعه سادات زندگی می کنند که همه متاثر از سیل شده اند.
همچنین در روستاهای اطراف محمود کوت بیش از 400 خانواده شیعه سادات ساکن هستند که در جریان سیل اخیر، 80 درصد دچار آسیب شدند.
-ناحیه گورمانی: در این منطقه که همه شیعه هستند،90 درصد دچار آسیب شد.
در مجموع حدود 500 خانوده شیعه در این منطقه ساکنند.
- ناحیه سنانوا ونواح: حدود 250 خانوده شیعه ساکن هستند که بین 60 تا 100 درصد خسارت دیده اند.
- ناحیه بده: حدود 150 خانوده شیعه در این منطقه ساکن هستند.
- نواحی نوان بده، بارا سادات، متهاوالا، رودن والا و هیدکالو در مجموع در شماره 063 ساعت 15:20 تمام
۰ نفر