۱۷ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7984005
T T
۰ نفر
تشدید مخالفت ها با طرح دولت انگلیس برای افزایش شهریه دانشگاه ها ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/17 سیاسی.انگلیس.اعتراض.دانشجویان لندن - با نزدیک شدن به زمان رای گیری درباره طرح جنجالی دولت انگلیس برای افزایش سه برابری شهریه دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی، مخالفت ها با این طرح بویژه از سوی دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه های این کشور نیز در حال افزایش است.
به گزارش ایرنا، دهها هزار نفر از دانشجویان و دانشگاهیان انگلیس در نقاط مختلف این کشور برنامه های اعتراضی متعددی را برای امروز و فردا تدارک دیده اند تا مخالفت خود را با طرح افزایش شهریه دانشگاه ها و کاهش اعتبارات بخش خدمات عمومی این کشور که از سوی دولت ائتلافی محافظه کار- لیبرال دموکرات پیگیری می شود، اعلام کنند.
دولت ائتلافی انگلیس به رغم این مخالفت ها قصد دارد در جلسه فردای ( پنجشنبه ) پارلمان طرح افزایش شهریه دانشگاه ها برای دانشجویان انگلیسی از سه هزار و 300 پوند در سال به 9 هزار پوند را به رای بگذارد.
تشکل های صنفی دانشجویان و اساتید و کارکنان دانشگاه ها و همچنین اتحادیه های صنفی و کارگری انگلیس اعلام کرده اند که در روز پنجشنبه و همزمان با آغاز بررسی طرح جنجالی دولت، در مقابل پارلمان تجمع خواهند کرد . همزمان با این تجمع دانشجویان در شهرهای مختلف انگلیس نیز اقدامات اعتراضی متعددی نظیر راهپیمایی، تجمع، تحصن، اعتصاب و اشغال ساختمان های دانشگاه ها را انجام خواهند داد.
دانشجویان انگلیسی طی یک ماه گذشته اقدامات اعتراضی متعددی را در مخالفت با طرح افزایش شهریه دانشگاه ها انجام داده اند که از جمله آنها برگزاری سه تظاهرات بزرگ در شهر لندن بود که در مقاطعی با برخورد خشن پلیس این اعتراضات به خشونت کشیده شد و در مجموع حدود 200 نفر از دانشجویان نیز توسط پلیس بازداشت شدند.
اتحادیه ملی دانشجویان (ان یو اس ) و اتحادیه دانشگاه ها و کالج های انگلیس (یو سی یو) اعلام کرده اند که روز چهارشنبه نیز هزاران نفر از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه ها برنامه های اعتراضی خود را در شهرهای مختلف و بویژه در داخل دانشگاه ها برگزار خواهند کرد.
روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن امروز در نسخه آن لاین خود نوشت: دانشجویان در شهر بیرمنگهام در میدان مرکزی این شهر تجمع خواهند کرد و دانشجویان در شهر بریستول با روشن کردن شمع در خیابان های این شهر راهپیمایی می کنند.
در شهر لندن نیز دانشجویان برنامه اعتراضی ویژه ای را در دانشگاه کینگز کالج و همچنین در مقابل دفتر اداره برابری فرصت ها تدارک دیده اند.
بر اساس این گزارش تحصن دانشجویان در دانشگاه های برادفورد، لیدز و برخی دانشگاه ها و کالج های لندن از چند روز پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
تشکل موسوم به ائتلاف ملی مبارزه با افزایش شهریه ها و کاهش اعتبارات خدمات عمومی نیز امروز در بیانیه ای اعلام کرد: روز پنجشنبه دهها هزار نفر از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه ها به همراه اعضای اتحادیه های صنفی از محل اتحادیه دانشگاه های لندن به سمت میدان پارلمان راهپیمایی خواهند کرد.
در این بیانیه آمده است: پیام ما به دولت بسیار ساده و روشن است ؟ ما مخالف افزایش شهریه ها و قطع کمک هزینه های تحصیلی هستیم در همین حال اتحادیه اساتید دانشگاه ها و کالج های انگلیس امروز نتیجه یک تحقیق انجام شده توسط این اتحادیه را منتشر کرد که بر اساس آن کاهش اعتبارات و بودجه دانشگاه ها توسط دولت و طرح افزایش شهریه دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی این کشور را در وضعیت خطرناکی قرار می دهد.
بر اساس این گزارش، 49 موسسه آموزش عالی انگلیس از مجموع 130 دانشگاه و موسسه مورد بررسی قرار گرفته در معرض خطر شدید و نسبتا قراردارند و احتمالا مجبور خواهند شد یا با موسسات دیگر ادغام شوند و یا بطور کامل تعطیل گردند.
سالی هانت دبیرکل اتحادیه دانشگاه ها و کالج های انگلیس گفت: اگر طرح های ریاضت اقتصادی دولت به پیش برود کلیت فضای آموزشی کشور را تغییر خواهد داد و ما باید به مخالفت های خود در این زمینه ادامه دهیم.
وی افزود: با اجرای این طرحها حدود یک سوم دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
آرون پورتر رییس اتحادیه ملی دانشجویان انگلیس نیز گفت: در هفته جاری ما باید فشارهای خود را علیه دولت و نمایندگان طرفدار دولت در پارلمان افزایش دهیم تا برای آنان هیچ شک و تردیدی باقی نماند که دانشجویان و دانشگاهیان با طرح افزایش شهریه دانشگاه ها مخالف هستند.
وی افزود: ما باید خساراتی را که طرحهای دولت می تواند به دانشگاه ها، نظام آموزش عالی و در نهایت به کل جامعه ما وارد کند، برجسته نماییم.
پورتر اظهارداشت: تظاهرات های بزرگی که طی هفته های گذشته بطور مشترک توسط اتحادیه دانشگاه ها و کالج ها و اتحادیه ملی دانشجویان برگزار شد، فضای تازه ای را برای فعالیت های اعتراضی دانشجویان در این کشور فراهم کرد.
به گزارش تلویزیون اسکای نیوز، پلیس متروپلیتن لندن نیز امروز به معترضان هشدار داد که مراقب افراد خشونت طلب باشند و اجازه ندهند یک اقلیت مشکل ساز اعتراضات مسالمت آمیز دانشجویان را به نفع خود مصادره کند دانشگاهیان انگلیس در موضوع افزایش شهریه دانشگاه ها بویژه نسبت به مواضع حزب لیبرال دموکرات که هم اکنون در دولت ائتلافی حضور دارد، انتقاد دارند.
حزب لیبرال دموکرات در مبارزات انتخاباتی امسال تاکید کرده بود که با هرگونه افزایش شهریه دانشگاه ها مخالفت خواهد کرد ولی زمانی که به دولت ائتلافی پیوست و تعدادی از اعضای آن به سمت های بالای دولتی نظیر معاونت نخست وزیر، وزارت و معاونت وزیر رسیدند، نظر خود را تغییر داده و از طرح افزایش شهریه ها حمایت کردند.
اتحادیه های دانشجویی، حزب لیبرال دموکرات و رهبر آن نیک کلگ را که هم اکنون معاون نخست وزیر می باشد، به دروغگویی و فریب افکار عمومی متهم کرده اند.
نیک کلگ شب گذشته تاکید کرد که نمایندگان حزب لیبرال دموکرات که در دولت حضور دارند روز پنجشنبه به طرح افزایش شهریه دانشگاه ها رای مثبت خواهند داد.
این در حالی است که برخی از نمایندگان این حزب که در دولت حضور ندارند اعلام کرده اند با این طرح مخالفت خواهند کرد و یا حداکثر رای ممتنع خواهند داد.
اروپام 345** شماره 093 ساعت 13:21 تمام
۰ نفر