۱۳ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7983331
T T
۰ نفر

رییس جمهوری افغانستان:

۱۳ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7983331
رییس جمهوری افغانستان: شرکتهای امنیتی خارجی در کابل به قتل و بمبگذاری می پردازند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/13 سیاسی.افغانستان.حامد کرزی.پاکستان کابل-حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان گفت: سالانه یک و نیم میلیارد دلار در اختیار شرکتهای امنیتی خصوصی خارجی در کابل قرار می گیرد تا به آدمکشی ، قتل، بمب گذاری و مسدود کردن راهها بپردازند.
به گزارش ایرنا، حامد کرزی روزشنبه در نشست مطبوعاتی با نخست وزیر پاکستان در کابل افزود: رسانه های غربی در این زمینه حتی یک مطلب هم منشتر نکرده اند.
وی ادامه داد: نیروهای امنیتی افغان هر روز کشته شده و به آنان توهین می کنند. باید در این زمینه هوشیار بود و فریب نخورد.
رییس جمهوری افغانستان در بخش دیگری از سخنانش، استفاده از خاک این کشور علیه دیگران را غیرممکن دانست و گفت: در صورت آگاهی، مانع چنین فعالیتهایی خواهیم شد و انتظار متقابل هم از پاکستان داریم.
به گفته کرزی، روابط دو کشور در حال توسعه است،افغانستان، تهدید تروریسم علیه پاکستان را بخوبی درک می کند.
کرزی تاکید کرد: افغانستان با ثبات، اهمیت حیاتی برای پاکستان دارد و صلح در کشورش بدون همکاری اسلام آباد، امکان پذیر نیست.
وی درباره سکوت خبری سفر جمعه شب باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به افغانستان گفت: به دلیل شرایط نامساعد جوی، این سفر به کابل لغو شد و قرار بود اوباما در ضیافت شام دولت افغانستان شرکت کند.
عزیمت مخفیانه رییس جمهوری آمریکا به افغانستان بی اطلاع و بدون ملاقات با رییس جمهوری کشور مقصد، اتفاقی نادر و غیرمعمول در نظام دیپلماتیک جهان قلمداد می شود که توسط مقامات کاخ سفید اتفاق افتاد.
به گزارش ایرنا، باراک اوباما درحالی به صورت مخفیانه وارد افغانستان شد که بیش از یکصدهزار نفر از سربازان و نیروهای نظامی کشور آمریکا و چندین هزار نفر از نظامیان کشورهای عضو ناتو در این کشور حضور دارند و مدعی تحقق امنیت در افغانستان هستند.
رییس جمهوری آمریکا جمعه شب وارد فرودگاه نظامی بگرام ( 60کیلومتری شمال کابل ) شد و پس از چهارساعت ملاقات با سربازان آمریکایی که گفته می شود برای تقویت روحیه آنان بوده، این کشور را ترک کرد.
فرمانده نیروهای آمریکایی و سفیر آمریکا در افغانستان تنها مستقبلین رییس جمهوری کشور آمریکا در افغانستان بودند.
کرزی و اوباما به مدت 15دقیقه شب گذشته تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند.
رییس جمهور افغانستان در ادامه گفت: نیروهای خارجی اواخر سال 2001 میلادی پس از تهاجم به کشورش در جنگ علیه تروریسم، موفقیت هایی را طی 45 روز در شکست طالبان و القاعده کسب کردند، اما پس از مدتی سازمان ناتو و نیروهای بین المللی کمک به امنیت (ISAF(, نتوانستند در نابودی پایگاهها و منابع مالی شورشیان، نظر افغانها را جلب کنند و در این زمینه موفق نبودند.
وی با بیان اینکه تروریسم افغانستان و پاکستان را بی ثبات خواهد ساخت،گفت : دو کشور ناگزیر به درک حقایق و واقعیتهای موجود به سوی صلح و امنیت در افغانستان و پاکستان خواهند بود.
رییس جمهوری افغانستان مطالب منتسب به عمر زاخیلوال وزیر دارایی کشورش را رد کرد و گفت: زاخیلوال از حقیقت پرده برداشت و گفته بود که خروج پول ازکابل بانک با تشویق سفارت آمریکا صورت گرفته است.
کابل بانک، اولین و بزرگترین موسسه مالی خصوصی افغانستان بود که شهریور ماه امسال دچار بحران مالی شدید شد و با دخالت بانک مرکزی، این مشکل رفع شد.
کرزی در ادامه به نقش پاکستان در بازسازی کشورش اشاره کرد و از آمادگی افغانستان برای اعزام تعدادی از افسران افغان برای طی دوره های آموزشی به اسلام آباد خبر داد.
همچنین یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان با اشاره به توسعه روابط میان دو کشور طی دو سال گذشته، گفت: اسلام آباد خواهان بهبود روابط با کابل در عرصه های مختلف است.
وی به تصویب توافق نامه تجاری میان دو کشور از سوی شورای وزیران پاکستان روزشنبه اشاره کرد و گفت: اسلام آباد به همکاری در مبارزه با تروریسم با کابل ادامه خواهد داد.
به گفته وی، دو کشور همسایه باید همدیگر را بیشتر درک کنند و زمینه همکاریهای دو جانبه را هم توسعه دهند.
گیلانی با بیان اینکه افغانستان در هیچ جنگی بدون همکاری پاکستان نمی تواند پیروز شود، گفت: دو کشور از شورش رنج می برند و ما بیشترین رنج را متحمل شده ایم و هزاران نفر پاکستانی در این شورشها کشته و یا زخمی شده اند و مقامهای دولتی ما هم هدف حملات شورشیان قرار گرفته اند.
نخست وزیر پاکستان در ادامه یادآورد شد: شورش باعث از دست رفتن فرصتهای سرمایه گذاری در پاکستان شده است و نباید یکدیگر را سرزنش کنیم.
وی همچنین گفت: دو کشور به یک نشست بین المللی برای تدوین راهبردی که مشکلات دو کشور را رفع کند، نیاز دارند.
گیلانی در ادامه از سفر وزیر تجارت پاکستان به افغانستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این سفر چالش های تجاری و بازرگانی میان دو کشور شناسایی و سپس نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد.
گیلانی روزشنبه در پاسخ به دعوت رسمی دولت افغانستان برای سفر دو روزه وارد کابل شد.
آساق 1577**332** شماره 164 ساعت 17:18 تمام
۰ نفر