۱۰ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7982920
T T
۰ نفر
متکی بر تقویت روابط با کشورهای منطقه تاکید کرد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/10 سیاسی.خارجی.کویت.ایران کویت - ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی که در کویت در حاشیه کنفرانس بین المللی کمک به شرق سودان برگزار شد به خبرنگاران گفت: ما صمیمانه ترین روابط را با کشورهای منطقه داریم و جدی ترین گام ها را در راه تحکیم روابط با آنها بر می داریم.
منوچهر متکی با اشاره به حضور خود در این کنفرانس که امروز در هتل شرایتون کویت با حضور شماری از کشورها و نهادهای بین المللی و منطقه ای گشایش یافت افزود: سفر من به کویت با هدف کمک به توسعه و پیشرفت شرق سودان صورت پذیرفته است.
وی با قدردانی از دولت کویت به خاطر میزبانی این کنفرانس گفت: سودان بزرگترین کشور آفریقایی با بیش از دو و نیم میلیون کیلومتر مربع است که امروزه به دلیل مشکلاتی که طی سالیان طولانی با آن مواجه بوده نیازمند مساعدت همه کشورهاست.
وی افزود: مطمئن هستیم که مشارکت کشورها در جهت توسعه سودان، گام بلندی خواهد بود، زیرا سودان در حال حاضر با برخی نگرانی های امنیتی و دغدغه های دیگر مواجه است.
متکی پیشنهاد کرد که کشور کویت دو اجلاس مهم دیگر در ارتباط با جنوب و غرب سودان را نیز میزبانی کند.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما طی سال های گذشته همکاری های خوبی با کشور سودان داشته ایم و در قالب کمک های توسعه ای به صورت بلاعوض و نیز در قالب تامین خطوط اعتباری برای اجرای پروژه های مختلف اقدام کرده ایم.
وی افزود: ما در قالب روابط دو جانبه، مدتی قبل خط اعتباری به مبلغ 200 میلون دلار در اختیار سودان قراردادیم و امروز اعلام کردیم که سودان می تواند از این مبلغ در شرق این کشور استفاده کند.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جمعی از نمایندگان شرکت های مهم ایرانی در زمینه آبیاری، کشاورزی و انرژی مرا در این سفر همراهی می کنند که برخی از این شرکت ها هم اکنون در سودان پروژه هایی را در دست اجرا دارند.
متکی با اشاره به دیدار امروز خود با شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت نیز اظهار داشت: در این ملاقات روابط میان ایران و کویت و روابط منطقه ای میان کشورها مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: امیر کویت همواره بر علقه ها و عوامل تقویت کننده روابط میان دو کشور تاکید داشته و در این دیدار نیز با اشاره به برخی اسناد منتشر شده اظهار داشت که این فتنه ها نمی تواند در روابط کشورهای منطقه در همکاری با ایران تاثیر سوء داشته باشد و کشورهای منطقه روابط خود را بر اساس منافع متقابل تنظیم می کنند.
متکی همچنین از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و کویت در آینده نزدیک و قبل از پایان سال جاری خبر داد و گفت: سفارتخانه های دو کشور تاریخ دقیق برپایی این کمیسیون را از مسیر دیپلماسی نهایی خواهند کرد.
وی همچنین با اشاره به گفت و گوهای خود با شیخ صباح الاحمد پیش بینی کرد که سفر امیر کویت به ایران نیز بعد از برگزاری این کمیسیون انجام شود.
متکی در پاسخ به پرسشی درباره گفت و گوهای خود با امیر کویت درباره اسناد منتشر شده بر روی شبکه ویکی لیکس نیز گفت: نظر ایشان در مورد اسنادی که اخیرا منتشر شده نظر بسیار صریح و روشنی بود و در مورد روابط دو کشور نیز مانند همیشه، نگاه حمایتی نسبت به روابط داشت.
وزیر خارجه کشورمان افزود: صرف نظر از جایگاه حقوقی این اسناد ما فکر می کنیم که انتشار حجم وسیعی از چنین اسنادی طی چند ماه گذشته در رابطه با افغانستان، عراق و مناطق مختلف، تحولی است که باید چگونگی و چرایی آن مورد بررسی قرار گیرد.
وی گفت: آنچه در همه این اسناد مطرح است انتساب و ارتباط آن با آمریکا است ، از این رو فکر می کنیم که آمریکا ابتدا باید نظر صریح خود را رسما درباره این اسناد اعلام کند، آن موقع می توان درباره بخشی از مطالبی که ساخته و پرداخته شده است اظهار نظر کرد.
متکی اظهار داشت: جهت گیری های روشنی در این اسناد به چشم می خورد و مناسبات بین کشورها را هدف قرارداده است و صرف نظر از اینکه ما مناسبات مان در این منطقه با همسایگان و کشورهای منطقه طی سی سال گذشته بر اساس دوستی و برادری تنظیم شده است ولی باید نیت های مطمئنا شیطنت آمیز انتشاردهندگان این اسناد را بررسی کرد.
فکر می کنم هر گونه اظهار نظر صریح و روشن درباره چرایی این اسناد بعد از اظهار نظر رسمی آمریکا باید انجام شود.
متکی در پاسخ به پرسشی درباره تعیین سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کویت نیز گفت: سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کویت تعیین شده است و طی روزهای آینده رسما به دولت کویت معرفی خواهد شد و پس از پذیرش از سوی دولت کویت کار خود را آغاز خواهد کرد.
وزیر امور خارجه ایران درباره گفت و گوهای میان گروه 5+1 و جمهوری اسلامی در ژنو نیز ابراز امیدواری کرد که اراده ای جدی برای مذاکره سازنده وجود داشته باشد.
وی درباره ترور اخیر دو استاد دانشگاه در تهران نیز گفت: ما دو روز گذشته شاهد ترور دو استاد دانشگاه در تهران بودیم و این اقدام به طور واضح و روشن اقدامی تروریستی بود.
متکی گفت: اینکه متاسفانه کشورهایی خصوصا در غرب عکس العمل روشنی در این باره از خود نشان ندادند مورد سوال است.
وی افزود: البته کشورهای غربی در یک وضعیت متضاد در این زمینه قرار دارند و سکوت آنها با ادعای مبارزه با تروریسم فاصله دارد و با اقدامات دیگری از جمله خارج کردن نام گروه تروریستی منافقین از لیست اروپا، متضاد است.
وی گفت: ایران یکی از کشورهایی بوده که در طول تاریخ موجودیت خود همواره در تولید علم و آموزه های بشری سهم بالایی داشته است و از هزاران سال پیش کتابخانه های ایران مملو از کتبی بوده است که توسط دانشمندان ما نوشته شده است.
متکی افزود: هجمه های تاریخی به ایران و از بین بردن بسیاری از کتاب ها و کتابخانه ها و تولیدهای علمی این کشور نتوانسته جایگاه علمی ایران را از بین ببرد.
وی با بیان اینکه برخی کشورهای غربی طی ماه های گذشته اظهاراتی داشته اند که به شدت آنها را زیر سوال می برد گفت: طی نامه ای به وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی و غربی در نظر دارم مواضع آنها را درباره این اقدامات تروریستی جویا شوم.
متکی با بیان اینکه تداوم مواضع متضاد نسبت به موضوعاتی مانند اقدامات تروریستی مطمئنا بیش از این به جایگاه غرب لطمه خواهد زد، اظهار داشت: نیروهای امنیتی ایران به زودی ریشه ها و دست های پشت پرده این اقدامات تروریستی را آشکار خواهند کرد.
وی همچنین گفت: اقدام تروریستی اخیر در ایران و برخی شیطنت ها گواه این است که برخی می خواهند از تحقق اراده ملت ها برای استقلال در زمینه های مختلت سیاسی، اقتصادی جلوگیری کنند.
متکی افزود: در سی سال گذشته نشان داده ایم که اراده ملت ایران برتر و فراتر از اراده آنهاست و آنها در همه فتنه هایی که تا به حال علیه ملت ایران داشته اند شکست خورده اند و از این اقدامات اخیر نیز طرفی نخواهند بست.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای مربوط به شبکه های جاسوسی در کویت و بحرین نیز گفت : اینها نیز از جنس همین اسنادی است که این روزها درباره آن صحبت می شود.
وی افزود: ما صمیمانه ترین روابط را با یکدیگر داریم و جدی ترین گام ها را در راه تحکیم روابط با کشورهای منطقه برمی داریم.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره سقر سعد حریری نخست وزیر لبنان به تهران و تلاش های مشترک ایران و سعودی در خصو ص لبنان، انجام سفر روسای کشورها و دولت ها به کشورهای یکدیگر را نشانه گرمی روابط دانست و اظهار داشت: دیدار و گفت و گوهای حریری در سفر به تهران به فاصله کوتاهی از سفر دکتر احمدی نژاد به لبنان خود گواه این مطلب است که جدیت برای گسترش روابط وجود دارد.
وی با اشاره به زمینه های مختلف همکاری مبان ایران و لبنان گفت: علاوه بر 17 سندی که در سفر احمدی نژاد به لبنان در بیروت به امضاء رسید اسنادی نیز در سفر حریری به تهران میان وزرای دو کشور امضاء شد.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت ثبات، امنیت و وحدت ملی در لبنان گفت: مسئولان دو کشور در این سفر دیدگاه های مشابهی داشتند.
متکی همچنین گفت: ابتکار مشترک روسای جمهوری سوریه و عربستان در سفر به لبنان ابتکار سازنده و مثبتی بود و کشورهای منطقه و ایران و ترکیه علاقه مند هستند که به ثبات و امنیت لبنان کمک کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین روابط با کشورهای عربی را خوب توصیف کرد و گفت: ما روابط خوبی با همه کشورهای عربی داریم، حتی با آنهایی که روابط سیاسی نداریم، زیرا معتقدیم که ما دارای منافع مشترک هستیم و هر کدام از ما عضوی از پیکره واحد اسلامی هستیم و آنانی که در جبهه مقابل قرار دارند کسانی هستند که با دین و جامعه اسلامی مخالفند.
وی افزود: ایران و مصر دو کشور مهم در این منطقه هستند و نقش آفرین در مسایل منطه ای و بین المللی هستنند و ما در برخی از زمینه هایی که در صحنه بین المللی وجود دارد اشتراک مواضع داریم و میان دو کشور همکاری های اقتصادی وجو داریم و از گام های بیتشر در جهت توسعه روابط دو کشور استقبال می کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تشدید تحریم ها علیه ایران نیز اظهار داشت: در پنج سال گذشته که بحث تحریم ها مطرح شد ما هم در حوزه اقتصاد خارجی مان تحول چشمگیری را شاهد بودیم.
وی افزود: پنج سال پیش ما در عرصه نفت و گاز 30 درصد قطعات را در داخل تولید و70 درصد را از خارج وارد می کردیم ولی امروز این رابطه بر عکس شده و الان 70 درصد در داخل و 30 درصد از خارج تامین می شود و تلاش داریم که این میزان را به 90 درصد در داخل برسانیم.
متکی همچنین اظهارداشت: پنج سال پیش که تحریم ها شروع شد صادرات غیرنفتی کمتر از 8 درصد بود ولی امروز صادرات غیر نفتی ما به مرز 30 میلیارد دلار رسیده است وی همچنین از خودکفایی در زمینه تولید بنزین به عنوان گام موفقیت دیگری در زمینه مقابله با تحریم های یاد کرد و با بیان اینکه حجم تجاری ما با کشورهای منطقه میلیاردها دلار افزایش یافته است گفت: کشورهای اروپایی نیز در سال گذشته 14 تا 20 درصد افزایش روابط اقتصادی با ایران داشته اند.
وی افزود: روابط تجاری ما با کشورهای منطقه میلیاردها دلار در پنج سال گذشته افزایش یافته است و سال گذشته ما افزایش سرمایه گذاری خارجی را داشنه ایم که نسبت به سال های قبل از آن بی سابقه بوده است.
**خاورم 1184**340**شبک شماره 149 ساعت 23:07 تمام
۰ نفر