۳ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7981668
T T
۰ نفر
نتایج نهایی انتخابات مجلس افغانستان اعلام شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/03 سیاسی.خارجی.افغانستان.انتخابات کابل- رییس کمیسیون انتخابات افغانستان روزچهارشنبه با اعلام نتایج نهایی 34 حوزه انتخابیه، گفت: آرای حوزه انتخابیه استان غزنی به دلایل فنی در حال بازشماری است.
به گزارش ایرنا، انتخاب پارلمان افغانستان مطابق قانون اساسی 249 عضو دارد که 68 نفر آنان باید زن باشندکه در این دوره 69 تن از نمایندگان زن هستند.
انتخابات مجلس 27 شهریور ماه با شرکت دو هزار و 500 داوطلب در 35 حوزه انتخابیه برگزار شد که 34 حوزه مربوط به 34 استان و یک حوزه از آن عشایر افغان است که جمعیت آنان حدود دو میلیون نفر برآور می شود.
تعداد نمایندگان عشایر در پارلمان که اصطلاحا ولسی جرگه نامیده می شود، دارای 10 نماینده است که هفت نفر مرد و بقیه زن می باشند.
در دومین انتخابات 6/5 میلیون نفر از واجدین شرایط حق رای شرکت کرده بودند.
فضل احمد معنوی رییس کمیسیون برگزاری انتخابات به خبرنگاران گفت: نتایج نهایی آرای در حال بازشماری غزنی، ظرف سه روز آینده اعلام خواهد شد.
این موضوع در حالی از سوی نهاد برگزاری انتخابات اعلام می شود که به گفته آگاهان امور و برخی نمایندگان، هیچ مشکلی از لحاظ فنی در شمارش آرای غزنی وجود ندارد و دولت متهم شده است با این اقدام در صدد تغییر جابجایی اسامی نامزدان است.
غزنی 11 نماینده از جمله دو وکیل زن در مجلس دارد که بر اساس نتایج اولیه انتخابات، همه از اقلیت قومیهزاره که عمدتا شیعه مذهب هستند، رای آورده اند.
در این حوزه هیچ داوطلب قوم پشتون موفق به راهیابی در دومین پارلمان این کشور نشده است.
چندی پیش حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان که خود پشتون است، خواهان تجدید نظر در آرای غزنی شد و گفته بود به خاطر حفظ منافع ملی ؟ تعدادی از نامزدان شکست خورده باید جایگزین داوطلبان برنده شوند.
معنوی در ادامه به کارکردهای کمیسیون انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت: این نهاد مستقل عمل کرده و تصمیم گرفته است.
وی با رد مداخله دولت یا گروه های سیاسی داخلی و خارجی در امور انتخابات، گفت: هیچ فشار یا مداخله ای در تصمیم گیری های کمیسیون انتخابات اعمال نشده است و اگر هم می شد؟ در کار این نهاد تاثیری نداشت.
به گفته معنوی، افراد قدرتمندی در داخل و خارج از حکومت سعی داشتند با نفوذ در کمیسیون انتخابات، از آن به عنوان ابزار راهیابی به مجلس نمایندگان استفاده کنند؟ اما عملی نشد.
این مقام افغان با اشاره به همکاری دولت و نهادهای بین المللی در برگزاری انتخابات، گفت: تمام هزینه های انتخابات از سوی دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (UNAMA( تامین شد.
هزینه انتخابات افغانستان حدود 170میلیون دلار تخمین زده می شود.
معنوی با اشاره به حذف نام شماری از نامزدان توسط کمیسیون بررسی شکایت های انتخاباتی افغانستان،گفت: تاکنون 24 نامزد پیروز که اسامی آنان در نتایج اولیه انتخابات اعلام شد، به دلیل تخلف و تقلب از راهیابی به خانه ملت محروم شدند و افراد دیگری که بیشترین رای را داشتند؟ جایگزین شدند.
انتخابات مجلس افغانستان با سه ماه تاخیر، 27 شهریور ماه با شرکت دو هزار و 500 داوطلب برگزار شد. نتایج اولیه انتخابات 28 مهر ماه اعلام شد که انتقادات و اعتراض های زیادی را از سوی داوطلبانی که رای لازم را به دست نیاورده بودند؟ به همراه داشت.
کمیسیون بررسی شکایت های انتخاباتی افغانستان که مسوولیت رسیدگی به شکایات نامزدان را دارد؟ نتایج بررسی شکایات اولویت الف را که روی آرای صندوق های رای تاثیرگذار است، سه روز قبل به کمیسیون انتخابات گزارش داد.
با دریافت این موارد از شکایات، کمیسیون انتخابات نتایج نهایی را اعلام کرد.
در این انتخابات حدود هفت هزار شکایت به کمیسیون بررسی شکایت ها رسیده است که دو هزار و 500 مورد آن شکایت گروه الف است و به آن رسیدگی شد و بقیه شکایت ها طی دو ماه آتی رسیدگی خواهد شد.
رسیدگی به این شکایت ها هیچ تاثیری در نتایج انتخابات نخواهد داشت و در صورت اثبات جرایم حقوقی از سوی داوطلبان، نامزدهای مختلف از سوی کمیسیون بررسی شکایت های انتخاباتی به دادگاه عالی معرفی خواهند شد.
دومین انتخابات مجلس افغانستان در میان بیم و امید برگزار شد. تعدادی از افغان ها قبل از برگزاری این روند سیاسی، آن را آمیخته با تقلب می دانستند. در این میان شماری از مردم هم با خوشبینی به آینده دموکراتیک برای انتخاب وکلای مورد نظر خود، پای صندوق های رای رفتند.
با اعلام نتایج اولیه انتخابات، صداهای اعتراض از سوی نامزدان شکست خورده بلند شد.
این افراد که در میان آنها تعدادی از اعضای مجلس کنونی نمایندگان وجود دارد، دولت را به مداخله در کار کمیسیون های انتخابات و بررسی شکایت های انتخاباتی متهم کردند.
آنان با راه اندازی تظاهرات و راهپیمایی های 20 روزه در شهر کابل و برخی استان های افغانستان، خواستار لغو نتایج انتخابات و برگزاری دوباره آن شدند.
این افراد در آخرین مورد از اعتراض، دوشنبه این هفته با مسدود کردن شاهراه کابل- شمال ؟ تهدید به اقدامات خشونت آمیز کردند.
رییس جمهوری افغانستان روز سه شنبه این اقدامات را خیانت ملی خواند و از نامزدان معترض خواست اعتراض های خود را از مجاری قانونی پیگیری کنند.
آساق 1516**332**2281** شماره 110 ساعت 14:44 تمام
۰ نفر