۸ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7977303
T T
۰ نفر
البرادعی: ایران یکی از قویترین قدرت های منطقه ای است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/08 سیاسی.البرادعی.ایران.پرسه وین - محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ایران یکی از قویترین قدرت های منطقه ای است.
مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه اتریشی پرسه و در پاسخ به این که آمریکا و اروپا، نفوذ ایران در لبنان و عراق و همچنین برنامه های اتمی اش را به عنوان بزرگترین مشکل در خاورمیانه می بینند، اظهار داشت: ایده و عقیده ایران با غرب متفاوت است.
در خصوص برنامه هسته ای ایران نیز هنوز باید برخی از مسایل توضیح داده شود ، اما هیچ کس حتی سازمان مخفی آمریکا نیز امروز نمی گوید که ایران سلاح اتمی می سازد. من معتقدم که ایران خطری که برخی آن را مطرح می کنند، نیست .
البرادعی در پاسخ به این گفته خبرنگار پرسه که یوکیا آمانو جانشین وی در آژانس موضع سخت تری در پیش گرفته است ، گفت: آمانو از یک روش دیگری استفاده می کند، اما در اصل تفاوتی بین گزارش من و آمانو وجود ندارد. آمانو نگرانی هایی درباره برخی از برنامه های هسته ای ایران دارد . من هم داشتم ، اما آمانو نمی گوید که ایران اکنون سلاح اتمی می سازد.
پرسه درباره پیشنهاد جدید آمریکا که در روزنامه نیویورک تایمز مطرح شده و بر اساس آن ایران در آینده 2 هزار کیلوگرم اورانیوم با غنای ضعیف بخارج از کشور منتقل سازد، نظر البرادعی را جویا شد که وی در پاسخ اظهار داشت: اگر ایران اینکار را انجام دهد ، خوب است اما من شک دارم. مشکل اینجاست که چرا باید تهران پیش از مذاکرات همه کارت های برنده خود را از دستش خارج کند. متاسفانه دولت بوش نیز چنین تقاضاهایی را عنوان کرده بود ، اما بعد اوباما آمد و گفت که مذاکرات بدون پیش شرط وجود دارد.
البرادعی ادامه داد: متاسفانه این پیشنهاد اوباما نیز عملی نشد.
اکنون وضعیت سیاست های داخلی آمریکا سخت تر شده است، اما من امیدوارم که ما در سال آینده میلادی مقدماتی برای مذاکرات پیدا کنیم. ایران می تواند یک فاکتور کلیدی برای ثبات در لبنان، افغانستان و عراق شود.
اروپام *2270* 1514 شماره 174 ساعت 20:06 تمام
۰ نفر