۸ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7977233
T T
۰ نفر
دیده بان حقوق بشر: اروپا اخراج کولی ها را به کوزووو متوقف کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/08 سیاسی.دیده بان حقوق بشر.اتحادیه اروپا.کولی های اخراجی تهران - دیده بان حقوق بشر همزمان با نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، از کشورهای اروپای باختری خواست تا با توقف اخراج کولی ها و سایر اقلیت ها به کوزووو از اتهام تبعیض نژادی و نقض حقوق بشر پیشگیری کنند.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، رادیو صدای آمریکا امروز شنبه به نقل از دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: اقلیت هایی که از کشورهای اروپای باختری به کوزووو فرستاده می شوند، به دنبال کار، مسکن، بهداشت و رفاه اجتماعی هستند.
از زمانی که دولت فرانسه به اخراج بیش از یک هزار کولی و تخریب خانه های آنان اقدام کرد، اتحادیه اروپا در راس برنامه های خود به بررسی سرنوشت این مهاجران پرداخته است.
گزارش دیده بان حقوق بشر حاکیست، از سال 1999 تاکنون بیش از 50 هزار کولی و دیگر اقلیت ها به کوزووو، باز پس فرستاده شده اند.
آلمان به تنهایی در حال اخراج 12 هزار مهاجر از این گروه هاست در حالی که بخشی از این اخراجی ها حتی نتوانسته اند اسناد شهروندی کوزووو را تهیه کنند و اکنون شهروندان کشوری به حساب نمی آیند.
بسیاری از این مهاجران کولی و سایر اقلیت ها هنگام جنگ دهه 1990 بالکان از یوگسلاوی به دیگر کشورهای اروپایی فرار کرده و پناهجو شده اند.
رادیو صدای آمریکا می افزاید: این مهاجران اکنون به کشوری فرستاده می شوند که با بالاترین رقم بیکاری در اروپا یعنی با بیکاری 45 درصدی دست به گریبان است.
سال 2004 در جریان حمله علیه صرب های کوزووو، کولی ها نیز مورد تهاجم قرار گرفتند و ناچار به ترک این سرزمین شدند که بسیاری از آنان اکنون در چادرهای سازمان ملل در شمال کوزووو زندگی می کنند.
صویر1368**7074** شماره 104 ساعت 14:33 تمام
۰ نفر