۲۸ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7975460
T T
۰ نفر
سیاست های غلط سارکوزی، امکان پایان انقضای تاریخ مصرف وی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/28 سیاسی.فرانسه.اعتصاب تهران - اقدامات دولت نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه در زمینه های اقتصادی موجب شکل گیری موج اعتراض ها و اعتصاب های گسترده شده است و در زمینه خارجی نیز مانند همیشه انتقاد گسترده از کاخ الیزه که به پیروی کامل از آمریکا و فراموشی سیاست مستقل پاریسی شهرت یافته است، ادامه دارد دولت فرانسه از چندی پیش با هدف جبران کاهش کسری بودجه کشورش تدابیر و اصلاحاتی را اتخاذ و ارائه کرده است که کاهش هزینه های دولتی، اصلاح نظام بازنشستگی و پایین آوردن هزینه های بخش درمان از جمله این تدابیر است.
طرح دولت فرانسه برای تغییر قانون بازنشستگی که بیش از 40 روز است از زمان طرح آن می گذرد موجب بروز اعتراض های متعدد کارکنان بخش های عمومی در این کشور شده است.
اعتراضات و اعتصابات اخیر که در بیش از 100 شهر در فرانسه انجام شده به خاطر لایحه اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور است که بر اساس آن سن بازنشستگی از 60 به 62 سال افزایش خواهد یافت.
پارلمان فرانسه هفته گذشته با بی توجهی به اعتراضات مردمی لایحه دولت را در این زمینه تصویب کرد.
مخالفت مردمی نسبت به تصویب این طرح در پارلمان فرانسه در هفته جاری به اوج خود رسیده و قرار است تا امروز (چهارشنبه ) که این لایحه در سنا به رای گذاشته می شود، شدت بیشتری یابد.
دولت فرانسه معتقد است نظام بازنشستگی پرهزینه این کشور بدون اصلاحات بزودی سقوط خواهد کرد و از این رو اقدام به اصلاح آن کرده است.
هم اکنون فرانسه یکی از بدهکارترین کشورهای اروپاست که در تلاش است هزینه های خود را کاهش دهد اما کاهش این هزینه ها را به دوش مردم این کشور گذاشته است.
*** چه اصنافی اعتراضات و اعتصاب ها در فرانسه را رقم زدند اعتصابات و تظاهرات در فرانسه به ابتکار سندیکاهای مختلف این کشور انجام می شود.
اعتصاب کارکنان پالایشگاه ها و تعدادی از جایگاه های عرضه سوخت در فرانسه که از پنجم مهرماه آغاز شده موجب گردیده فرانسویان برای به دست آوردن سوخت و پر کردن باک های بنزین خودروها یا در صف های بسیار طولانی بایستند یا به کشورهای همجوار بروند.
بر اساس آخرین آمار غیر رسمی منتشر شده از سوی اتحادیه های تامین مواد سوختی فرانسه تا ظهر دوشنبه از مجموع 12 هزار و 500 جایگاه سوخت در فرانسه نزدیک به یک هزار و 500 جایگاه با کاهش و کمبود سوخت مواجه شده اند و در برخی از جایگاهها نیز صف های طولانی برای سوخت گیری ایجاد شده است.
منابع خبری فرانسه به نقل از یک مسئول کنفدراسیون جایگاههای سوخت رسانی بلژیک گزارش دادند که فروش مواد سوختی در جایگاه های نزدیک مرز این کشور با فرانسه بین 15 تا 20 درصد افزایش یافته و این امر سبب شده است کامیون های حمل سوخت در بلژیک نیز به ساعت کاری خود بیافزایند و شب و روز مشغول فعالیت باشند.
هم اینک تمامی 12 پالایشگاه فرانسه همچنان در حال اعتصاب کامل هستند و در میانه کشمکش دولت و اتحادیه ها هیچ امیدی به لغو اعتصاب ها در روزهای آینده نیست.
همچنین در پی ادامه اعتصاب سراسری در فرانسه، ؟ ؟؟؟درصد پروازهای سه شنبه (امروز) فرودگاه های این کشور و 50 درصد پروازهای فرودگاه اورلی پاریس لغو شد که این امر موجب سرگردانی هزاران مسافر شده است.
دانش آموزان فرانسوی که قسمت بزرگی از جامعه این کشور هستند نیز طی روزهای گذشته با برگزاری تظاهرات گسترده ضددولتی و در اعتراض به اصلاحات سارکوزی در نظام بازنشستگی، در سراسر فرانسه به خیابان ها ریخته و اعتراضات گسترده خود را به نمایش گذاشته اند.
اتحادیه های فرانسه اعلام کردند که در زمان حاضر 1100 دبیرستان در این کشور تعطیل شده اند.
دانش آموزان فرانسوی معتقدند که اقدام دولت این کشور در افزایش سن بازنشستگی موجب خواهد شد کارکنان سالمند تا زمان بیشتری اشتغال به کار داشته باشند و در نتیجه امکان دستیابی به شغل برای جوانان دشوار خواهد شد دانشجویان دانشگاه رن 2 فرانسه نیز اقدام به برگزاری تظاهرات و اعتصاب در این دانشگاه کرده اند ولی رییس این دانشگاه در همراهی با دولت سارکوزی و به دلایل امنیتی این دانشگاه را تعطیل اعلام کرد.
*** خشونت پلیس فرانسه در مقابل معترضین و اعتصاب کنندگان با توجه به گسترش تظاهرات و اعتصابات در فرانسه به خاطر سیاست های اقتصادی و اجتماعی دولت سارکوزی پلیس این کشور نیز با معترضان با خشونت رفتار می کند.
فقط در پنجشنبه گذشته 150 نفر از دانش آموزان تظاهرکننده در شهرهای فرانسه دستگیر شدند که این امر خود نشان از گستردگی تظاهرات ضددولتی دارد وزارت کشور فرانسه نیز از دستگیری 196 نفر از معترضین به سیاست های دولت سارکوزی در شهرهای مختلف این کشور خبر داد البته این وزارت خانه هیچگونه اشاره ای به اعمال خشونت پلیس فرانسه در برخورد با تظاهرکنندگان فرانسوی نکرد ولی خبرهای منتشره از سوی خبرگزاری ها حاکی از آن است که پلیس با استفاده از گاز اشک آور و باتوم به مردم حمله ور شده و بسیاری از آنها را زخمی کرده است.
دوشنبه (دیروز) و در آغاز دومین هفته اعتصاب های نامحدود فرانسه گزارش هایی از درگیری میان پلیس و دانش آموزان این کشور در برخی مناطق بویژه حومه پاریس منتشر شد.
در این درگیری ها تعدادی خودرو واژگون و به آتش کشیده شد به گونه ای که ستون دود ناشی از آن از فاصله دور نیز قابل مشاهده بود.
اعتراض ها و اعتصاب های اخیر در فرانسه نشان می دهد که مردم این کشور با سیاست های سارکوزی به شدت مخالف بوده و تا زمان حصول نتایج مورد نظرشان دست از اعتراض خود بر نخواهند داشت.
در پی جدی تر شدن اعتراض ها به سیاست های اقتصادی و اجتماعی دولت فرانسه و اختلال روزافزون در زندگی روزمره مردم این کشور سارکوزی رییس جمهوری فرانسه روز دوشنبه یک نشست بحران با حضور نخست وزیر و تعدادی از وزیران در کاخ الیزه برگزار کرد اما تصمیم های این نشست نیز نتوانست آتش اعتزاض فرانسوی ها را خاموش کند.
بر اساس نتایج یک نظرسنجی که موسسه ای موسوم به سی اس آ برای روزنامه های لوپاریزین و اوژوردی آن فرانس انجام داده میزان نا رضایتی از نیکلا سارکوزی به 62 درصد افزایش یافته که این رقم پایین ترین میزان اعتماد فرانسویان از سال 2007 به رییس جمهوری کشورشان است.
بحران مالی اروپا، اقتصاد نابسامان فرانسه، رسوایی های اخلاقی مقامات فرانسوی، بیکاری، تبعیض اجتماعی علیه مهاجران و بسیاری ناکامی های دیگر از عوامل نارضایتی فرانسوی ها از سارکوزی است که موجب اعتصابات و تظاهرات گسترده در فرانسه شده و این سووال را در اذهان متبادر می کند که سیاست های غلط سارکوزی ممکن است پایان انقضای تاریخ مصرف وی باشد.
از مجید جعفری اروپام 1516*1275* شماره 027 ساعت 09:13 تمام
۰ نفر