۱۶ شهریور ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7968496
T T
۰ نفر

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا:

۱۶ شهریور ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7968496
مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا: رویکرد آمریکا در قبال صلح خاورمیانه محکوم به شکست است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/06/16 سیاسی.آمریکا.خاورمیانه تهران - مشاور شورای امنیت ملی آمریکا در دولت جرج بوش خاطر نشان کرد، با توجه به رویکرد ناقص و ضعیف دولت باراک اوباما در قبال روند برقراری صلح در خاورمیانه، مذاکرات ازسرگرفته شده اسرائیل- فلسطین، همانند گذشته، محکوم به شکست است.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی ریس فور ایران در گزارشی به قلم فلینت لورت نوشت، مذاکرات مستقیمی که هفته پیش در واشنگتن بین اسرائیل- فلسطین ازسر گرفته شد، در حقیقت ادامه همان روند کهنه صلح اسرائیل - فلسطین است که با نگاهی دقیق به رویکرد دولت اوباما در قبال برقراری صلح در خاورمیانه، می توان به بی نتیجه بودن آن پی برد.
لورت خاطر نشان کرد، دوجانبه بودن مذاکرات (اسرائیل- فلسطین ) و حضور نداشتن سایر طرف های ذینفع، از موارد نقص رویکرد دولت آمریکا در رابطه با استقرار صلح در خاورمیانه است که باعث شکست این مذاکرات می شود. با وجود آنکه طرح صلح اتحادیه عرب تصریح می کند، تا زمانی که اسرائیل تمام اراضی اشغال شده اعراب را به آنان باز نگرداند و به مناقشات موجود با تمام همسایگان خود، از جمله سوریه، لبنان و فلسطین، پایان ندهد، برقراری صلحی جامع ممکن نیست، سوریه که بخش مهمی از اراضی اش از سال 1967 در اشغال اسرائیل است، در این مذاکرات حضور ندارد.
مشاور پیشین شورای امنیت ملی کاخ سفید افزود، همانگونه که برخی صاحبنظران گفتند، با توجه به حضور نداشتن نمایندگان همه جناحها و گروه های فلسطینی در این مذاکرات، به طور قطع و یقین، نمی توان توافق حاصله با اسرائیل را به مردم فلسطین قبولاند.
به گفته وی، یکی از بزرگترین نقاط ضعف این مذاکرات، حذف جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس ) از این مذاکرات است. هر چند حماس خواستار مذاکره مستقیم با اسرائیل نیست و سازمان آزادیبخش فلسطین را به عنوان مذاکره کننده ای ذی صلاح از جانب فلسطین قبول دارد اما، از مدت ها پیش خواستار تجدید سازمان آزادی بخش فلسطین و شمول گروه های مهم فلسطینی، از جمله خود حماس، در آن شده است. حماس همچنین تصریح کرد که هرگونه توافق حاصل از مذاکرات سازمان آزادی بخش فلسطین با اسرائیل، باید به همه پرسی گذاشته و از سوی مردم فلسطین تایید یا رد شود.
لورت که موضع متغیر دولت اوباما در قبال شهرک سازی های اسرائیل در اراضی فلسطینی را از دیگر موارد ضعف رویکرد اوباما و از دلایل شکست مذاکرات می داند، تصریح کرد، با توجه به امتناع دولت اوباما از تایید غیرقانونی بودن این ساخت و سازها، پایانی نیز برای چانه زنی درباره ساخت شهرک ها متصور نیست.
وی افزود، علاوه بر این، شالوده رویکرد دولت اوباما بر سیاستی استوار است که آمریکا دستکم از زمان دولت بیل کلینتون در رابطه با خاورمیانه اتخاذ کرده است، سیاستی که در پی تشکیل ائتلاف اسرائیل- اعراب میانه رو به سرکردگی آمریکاست. این سیاست که درصدد کنار گذاشتن نمایندگان منطقه ای اثرگذار بر تحولات دیپلماتیک است، نقاط ضعف و اشکالات بسیاری دارد و شواهد و اطلاعات موجود نشان از شکست آن دارد. در واقع، شالوده رویکرد دولت اوباما در قبال برقراری صلح در خاورمیانه بر مشی ایی شکست خورده بنا نهاده شده است.
صویر**9156** 1088/ مط شماره 129 ساعت 15:57 تمام
۰ نفر