۲۷ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7965584
T T
۰ نفر

النهار:

۲۷ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7965584
النهار: موضوع کمک نظامی ایران به لبنان دردستور کار هیات دولت لبنان نیست ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/27 سیاسی.\خارجی.ارتش اسراییل.لبنان بیروت - روزنامه النهار چاپ لبنان روز چهارشنبه نوشت: که نشست امروز هیات دولت لبنان به بررسی پیشنهاد کمک های نظامی ایران به لبنان نخواهد پرداخت.
این روزنامه به نقل از منابع آگاه افزود: قطعی نیست که موضوع پیشنهاد ایران به تجهیز ارتش لبنان به سلاح پیشرفته توسط هیات دولت لبنان مورد بررسی قرار گیرد زیرا این موضوع در جدول کار امروز هیات دولت لبنان نیست.
هیات دولت لبنان در نخستین نشست خود پس از درگیری منطقه عدیسه که ارتش اسراییل به خاک لبنان تجاوز کرد، تشکیل جلسه نداده و انتظار می رود پس از آن که میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان خواهان بسیج کمک به تجهیز ارتش لبنان شد، در این نشست به موضوع تجهیز ارتش لبنان پرداخته شود.
این درحالی است که روز دوشنبه گذشته فرمانده ارتش لبنان از حمایت های اصولی ایران از ملت و دولت لبنان و آمادگی برای همکاری با ارتش لبنان تقدیر کرد.
منابع اسرائیلی ادعا کردند : فردریک هوفنماینده آمریکا در امور خاورمیانه به جان قهوجی نسبت به قبول کمک های ایران ابراز نگرانی کرده است.
سایت اطلاعاتی و امنیتی اسراییل دبکا دیروز سه شنبه نوشت : واشنگتن فریدریک هوف را به بیروت اعزام کرد تا به قهوجی درباره قبول کمک های نظامی ایرانی و یا انجام عملیات نظامی جدید در مرز با اسراییل هشدار دهد.
سفیرجمهوری اسلامی ایران در دیدار با جان قهوجی فرمانده ارتش لبنان در پاسخ به خواست میشل سلیمان رییس جمهوراین کشور برای تجهیز ارتش لبنان، بر آمادگی ایران برای کمک به ارتش لبنان تاکید کرد.
در این دیدار قهوجی نیز از کمک های ایران به لبنان به ویژه کمک به بازسازی مناطق جنگ زده این کشور پس از حمله رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه و اعلام آمادگی برای همکاری با ارتش لبنان در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی تشکر کرد.
در همین راستا علی عبدالله وزیر جوانان لبنان به ایرنا درباره هشدار آمریکا به بیروت درباره قبول نکردن دریافت کمک های نظامی از ایران گفت: این هشدار از طریق سفارت آمریکا و وابستگان نظامی این کشور داده شده اما لبنان حق دارد که به این درخواست آمریکا پاسخ منفی بدهد.
علی عبد الله روز جمعه در گفت وگوبا ایرنا در خصوص مسایل پیش آمده و تهدیدات آمریکا گفت: لبنان از هر نوع کمک نظامی بدون پیش شرط که بتواند از حاکمیت ملی خود دفاع و با تجاوزها و تهدیدهای اسراییل مقابله کند، استقبال می کند.
وی گفت: تصور نمی کنم که هیچ یک از گروه های لبنانی مخالف دریافت کمک های غیر مشروط ایرانی و غیر ایرانی باشند.
وی افزود: لبنان از هر نوع کمک نظامی غیر مشروط برای مقابله با تهدیدها و تجاوزهای اسراییل استقبال می کند؟ خواه این کمک ها به شکل کمک بلاعوض و یا معوض باشد به ویژه آن که برخی از کشورها درباره فروش سلاح دارای ملاحظاتی هستند و هر نوع سلاحی را نمی فروشند اما ایران برای دادن سلاح به لبنان ملاحظاتی که غرب برای حفظ امنیت اسرائیل رعایت می کنند را ندارد.
عبدالله افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای قدرت و توان نظامی خوبی است و می تواند به لبنان کمک نظامی کند.
وی افزود: پس از درگیری های اخیر در منطقه عدیسه در جنوب لبنان که ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان تجاوز کرد، ضرورت تجهیز ارتش لبنان به طور جدی مطرح شده و همه گروه های سیاسی خواهان تجهیز ارتش لبنان و افزایش قدرت دفاعی آن هستند.
عبدالله افزود: سیاست آمریکا در منطقه برقراری صلح در راستای مصالح اسراییل است و نمی خواهد که لبنان دارای ارتش و سلاح و مقاومت باشد بلکه خواهان آغاز گفت وگوهای صلح بین لبنان و اسراییل است در حالی که موضع لبنان این نیست.
جریان المستقبل به ریاست سعد الحریری نخست وزیر لبنان از کمک های نظامی ایران برای تجهیز ارتش این کشور به جدیدترین تسلیحات برای دفاع از خاک آن استقبال کرد.
خالد زهرمان عضو فراکسیون پارلمانی المستقبل درگفت وگویی گفت: ما از هرگونه کمک بدون قید و شرط نظامی از طرف کشورهای دوست برای تجهیز ارتش لبنان به تسلیحات استقبال می کنیم.
از آنجا که تجهیز ارتش لبنان به سلاح دفاعی و هجومی که بتواند موجب ایجاد خسارت در ارتش اسراییل شود از سوی آمریکا ممنوع است به این دلیل کمک های آمریکا به ارتش لبنان تاکنون محدود به کمک های لجستیکی و بی اهمیت بوده است.
لبنان اعلام کرد خواهان پذیرش کمک های مشروط آمریکا نیست.
خاورم1373**1030*2020 شماره 109 ساعت 16:49 تمام
۰ نفر