۲۳ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7964981
T T
۰ نفر

رییس مرکزمطالعات ایران معاصر روسیه:

۲۳ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7964981
رییس مرکزمطالعات ایران معاصر روسیه: روسیه باید سیاست مستقلی در قبال ایران اتخاذ کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/23 سیاسی.ایران.روسیه مسکو - رییس مرکز مطالعات ایران معاصر روسیه با بیان اینکه راه اندازی نیروگاه بوشهر یک واقعه مهم در روابط و مناسبات میان تهران و مسکو خواهد بود،گفت: روسیه می بایست نشان دهد که از سیاست مستقلی در ارتباط با ایران پیروی می کند.
رجب صفر اف امروز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در مسکو گفت: اعلام آمادگی روسیه برای سوخت گذاری نیروگاه بوشهر نشاندهنده آن است که این کشور تلاش می کند تا تصویر بهتری از خود نشان دهد و از مشکلاتی که در پی اتخاذ سیاست هایی در قبال ایران،گرفتار آن شده است،خود رانجات دهد.
کارشناس مسایل بین المللی روسیه افزود: راه اندازی نیروگاه بوشهر، از یک سو بیانگر ابراز علاقمندی و تمایل روسیه برای توسعه همکاری و گسترش مناسبات با ایران می باشد و از طرف دیگر برای اعتبار و جایگاه روسیه در عرصه بین المللی بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: تاخیرهای مکرر در راه اندازی و بهره برداری از نیروگاه بوشهر، چهره و توانمندی روسیه را در سطح منطقه ای و بین المللی بشدت آسیب رساند و نشان از مستقل نبودن سیاست روسیه در ارتباط با ایران داشت.
صفر اف خاطر نشان کرد: بهره برداری از نیروگاه بوشهر یک موفقیت و گام مثبت برای تقویت روابط میان ایران و روسیه است و می تواند گویای سیاست و موضعگیری مستقل روسیه نسبت به ایران در برابر غرب و آمریکا باشد.
کارشناس امور سیاسی روسیه با اشاره به اینکه رقبای روسیه تلاش دارند تا این کشور را از ایران جدا و دور کنند، گفت: نیروگاه بوشهر به عنوان نماد همکاری ایران و روسیه شناخته می شود و راه اندازی و بهره برداری از این صنعت عظیم هسته ای نشانه آن است که روسیه از ایران فاصله نگرفته و علاقمند است همچنان ایران را به عنوان یک شریک راهبردی برای خود محفوظ نگهدارد.
رییس مرکز مطالعات ایران معاصر روسیه در ادامه این مصاحبه همچنین افزود: روسیه نمی تواند با توجه به موقعیت،نفوذ و ظرفیت های عظیم ایران،این کشور همسایه و قابل اعتماد را از دست بدهد و چنین امری به زیان منافع منطقه ای و بین المللی روسیه خواهد بود.
وی اضافه کرد: مسکو می بایست بدون تاثیر پذیری از اعمال فشارهای سیاسی آمریکا و غرب ،نسبت به دیگر تعهدات خود در قبال ایران عمل کند و اجازه ندهد تا سیاست های خصمانه دشمنان دو کشور مانع از گسترش همکاری ها و توسعه مناسبات میان ایران و روسیه شود.
صفر اف گفت: روسیه می بایست به عنوان یک بازیگر مستقل در عرصه بین المللی شناخته شود و نشان دهد که فشارها سیاسی غرب تاثیری در روند موضعگیری ها و مواضع مسکو در قبال مسایل منطقه ای و بین المللی ندارد.
اروپام / 1773 شماره 055 ساعت 13:20 تمام
۰ نفر