۲ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7961934
T T
۰ نفر
کمیته حقیقت یاب درباره حمله رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی تشکیل شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/02 سیاسی.کمیته.کاروان آزادی.شورای حقوق بشر تهران - شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد کمیته حقیقت یاب را در مورد حمله اخیر ارتش صهیونیستی به کاروان آزادی حامل کمک های بشردوستانه به مردم غزه تشکیل داد.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، شبکه تلویزیونی الجزیره قطر روز شنبه با اعلام این خبر، افزود: در بیانیه سازمان ملل متحد در این باره آمده است، این کمیته متشکل از 3 کارشناس مستقل بین المللی است. این کارشناسان از اتباع انگلیس، ترینیداد و توباگو و مالزی هستند.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جلسه فوق العاده خود در ابتدای ماه ژوئن گذشته به انجام تحقیق مستقل بین المللی درباره حمله ماه می ارتش اسرائیل به کاروان آزادی و کشته شدن 9 غیر نظامی در این حمله و نقض قوانین بین المللی در این حمله رای داد. شورا در این جلسه حمله اسرائیل به کشتی ترکیه ای مرمره را محکوم کرد. این کشتی ترکیه ای یکی از کشتی های کاروان آزادی حامل کمک های انسان دوستانه برای یک و نیم میلیون فلسطینی تحت محاصره در نوار غزه بود و در این حمله 9 غیر نظامی تبعه ترکیه کشته شدند. معرفی کارشناسان عضو کمیته حقیقت یاب، نتیجه تحرک 47 کشور اسلامی در شورا برای محکوم کردن این حمله و درخواست انجام تحقیق مستقل و قابل اعتماد در این باره و پیگرد مسئولان این حمله بود. رئیس شورای حقوق بشر ابراز امیدواری کرد که طرف های ذی ربط به این حمله به موفقیت ماموریت کمیته حقیقت یاب کمک کنند.
گفتنی است پس از حمله کماندوهای ارتش صهیونیستی به کاروان آزادی، این رژیم ادعا کرد برای دفاع از خود این حمله را انجام داده است اما بلافاصله درخواست های منطقه ای و بین المللی برای انجام تحقیق مستقل در این باره افزایش یافت. وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد باید کمیته مستقل تحقیق با حضور نمایندگان ترک و اسرائیلی در این باره تشکیل شود. وزیر خارجه ترکیه تشکیل کمیته اسرائیلی را مردود دانست. اصرار ترکیه در این باره با حمایت دبیر کل سازمان ملل مواجه شد که پیشنهاد کرد کمیته تحقیق بین المللی تشکیل شود ولی رئیس کابینه رژیم صهیونیستی با رد این پیشنهاد، یک کمیته داخلی را تشکیل داد و کوشید از تکرار تجربه گزارش کمیته تحقیق سازمان ملل متحد در جنگ 22 روز غزه به ریاست قاضی ریچارد گلدستون جلوگیری کند.
صویر 1609**1491 شماره 033 ساعت 09:44 تمام
۰ نفر