۲۶ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7960861
T T
۰ نفر

مهمترین وقایع هفتگی اسپانیا

۲۶ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7960861
مهمترین وقایع هفتگی اسپانیا ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/26 سیاسی.وقایع.اسپانیا مادرید - قهرمانی تیم ملی فوتبال اسپانیا درجام جهانی 2010 میلادی آفریقای جنوبی که برای نخستین بار درتاریخ رخ داده است و برپایی جشن های ملی به این مناسبت، مهمترین واقعه هفته جاری این کشور بود که طی آن تمام فعالیت های اسپانیا تحت الشعاع قرار گرفت.
بنا برگزارش ایرنا، رویای دیرینه مردم اسپانیا برای فتح جام جهانی فوتبال ، سرانجام یکشنبه شب گذشته تحقق یافت و موجی از شادی و سرور سراسر این کشور را در برگرفت.
مردم اسپانیا که تیم ملی کشورشان با گل دقیقه 116 وقت اضافی دوم، آندرس اینستا برتیم هلند غلبه کرد و برای نخستین بار به قهرمانی جام جهانی رسید ، پس از این پیروزی بیدرنگ کاروان های شادی به راه انداختند تا این موفقیت را جشن بگیرند.
انبوه مردم اسپانیا که از ساعتها قبل منتظر انجام رقابت فینال جام نوزدهم بودند با خاتمه این دیدار و پیروزی تیم ملی کشورشان برهلند، در دسته های کوچک و بزرگ به سوی خیابانها و مراکز اصلی شهرهای محل اقامت خود سرازیر شدند تا این رویداد تاریخی را درشبی پرهیجان به خاطر بسپارند.
مردم اسپانیا که یکبار دیگر با شعار ما می توانیم در سال 2008 میلادی به مقام قهرمانی جام ملت های اروپا دست یافته بودند، یکشنبه شب گذشته نیز در سایه همین شعار که به عامل وحدت ملی آنها بدل شده است ،شاهد قهرمانی تیم ملی کشورشان در جام جهانی 2010 را در آغوش کشیدند.
اسپانیا اکنون علاوه برکسب مقام قهرمانی جهان، ویسنته دل بوسکه را به عنوان نامدارترین مربی و پدید آورنده مهمترین رویداد تاریخ فوتبال خود در اختیار دارد و از این پس فوتبال این کشور نیز در کنار سایر رشته های ورزشی آن مانند، بسکتبال، موتور سواری، اتومبیلرانی، تنیس و ... صاحب قدرت بلامنازع در جهان خواهد بود.
اعضای تیم ملی فوتبال اسپانیا پس از کسب مقام قهرمانی جهان، روز دوشنبه گذشته وارد مادرید شدند و در میان استقبال پرشور میلیونی و توام با جشن و شادمانی آنها که همزمان با سایرشهرهای این کشور برپا شده بود، برای دیدار با خوان کارلوس و خوسه لوییس رودریگز زاپاته رو پادشاه و نخست وزیر کشورشان راهی کاخ های آنها گردیدند.
جشن های میلیونی مردم اسپانیا که به مناسبت کسب مقام قهرمانی جام جهانی فوتبال برگزار شد 50 نفر را نیز راهی بیمارستان کرد و 260 نفر هم بر اثر گرمای هوا و هیجانات ناشی از این جشنها دچار گرمازدگی شده و به حالت اغما افتادند.
ورود منوچهر متکی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی بلند پایه به مادرید به منظور دیدار با میگل آنخل موراتینوس و خاویر روخو گارسیا رییس مجلس سنای اسپانیا و گفت با آنها در خصوص آخرین تحولات منطقه ای، بین المللی و برنامه هسته ای ایران از دیگر وقایع مهمی بود که طی مدت دو روز زمان این سفر، توجه افکار عمومی این کشور را به خود جلب کرد.
منوچهر متکی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به هنگام ورودش به فرودگاه باراخاس مادرید، گفت وگو در مورد برنامه صلح آمیزهسته ای ایران و نشست تهران، بررسی راه های گسترش همکاری ها و روابط فی مابین را از جمله مهمترین محورهای مذاکراتش با مقامات اسپانیایی ذکر کرد.
منوچهر متکی و میگل آنخل موراتینوس وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و اسپانیا در جریان دیدار و گفت وگوهایشان با یکدیگر، برلزوم رایزنی های سیاسی میان دو کشور برای حل مسائل منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.
وزیران خارجه ایران و اسپانیا در این دیدار که در محل وزارت خارجه اسپانیا برگزار شد، همچنین با اشاره به روابط دوجانبه و تاریخی دو کشور و علاقه دو ملت و دولت به یکدیگر، برگسترش روابط فی مابین در زمینه های مختلف تاکید به عمل آوردند.
ایجاد تسهیلات در زمینه صدور روادید برای اتباع طرف مقابل، معتبر شناخته شدن گواهینامه های رانندگی ایران در اسپانیا و بالعکس و استفاده از ظرفیت های موجود برای گسترش روابط فی مابین از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدار مورد بحث و گفت وگوی وزیران خارجه ایران و اسپانیا قرار گرفت.
وزیران خارجه ایران و اسپانیا در این دیدار با اشاره به مسائل منطقه ای به ویژه خاورمیانه و لزوم شکسته شدن حصرغزه تاکید کردند که ظرفیت های ایران و اتحادیه اروپا، بخصوص اسپانیا در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.
وزیران خارجه ایران و اسپانیا در این خصوص با توجه به ساختارهای جدید و موجود اعلام آمادگی کردند که برای یافتن راه حل مناسب، مسایل خاورمیانه و سایر مسائل دیگر را در دستور کارخود قرار دهند.
متکی در این دیدار به تفصیل فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران را برای همتای اسپانیایی خود تشریح کرد.
متکی در این دیدار همچنین از موراتینوس دعوت کرد که برای ادامه رایزنی ها و مشاوره ها در زمینه های مختلف به تهران سفر کند.
موراتینوس وزیر امورخارجه اسپانیا نیز در این دیدار ضمن استقبال از توسعه روابط فی مابین دو کشور و لزوم استفاده از ظرفیت های طرفین برای حل مسائل خاورمیانه و غزه، آمادگی اسپانیا در این زمینه را مورد تاکید قرار داد.
منوچهر متکی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان این سفر و دیدار با خاویر روخو گارسیا رییس مجلس سنای اسپانیا، آخرین تحولات منطقه خاورمیانه و بین المللی و برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را با وی مورد بحث و بررسی قرارداد.
متکی و روخو گارسیا در این دیدار که در محل مجلس سنای اسپانیا صورت گرفت، همچنین بر لزوم گسترش همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف به ویژه همکاری های پارلمانی با توجه به ظرفیت های موجود تاکید کردند.
وزیر خارجه ایران و رییس مجلس سنای اسپانیا دراین دیدار آخرین تحولات مربوطه به غزه را نیز مورد بررسی قراردادند و از تلاش های موجود برای ارسال کمک به این منطقه پشتیبانی وحمایت کردند.
متکی و خاویر روخو گارسیا دراین دیدارکه باحضور هیات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران انجام شد، درخصوص برنامه هسته ای صلح آمیز ایران نیز بحث و مذاکره کردند که طی آن وزیر خارجه ایران، طرح تحریم های مضاعف غرب علیه ایران را مورد نکوهش قرارداد و آن را اقدامی به زیان کشورهای اروپایی برشمرد.
وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دراین دیدار همچنین از خاویر روخو گارسیا رییس مجلس سنای اسپانیا دعوت کرد که جهت گسترش همکاری های پارلمانی فی مابین دو کشور و انجام رایزنی دراین زمینه به ایران سفر کند.
منوچهر متکی همچنین در تشریح آخرین تحولات و مسائل منطقه برای رییس مجلس سنای اسپانیا، ضمن تاکید برلزوم خروج نیروهای غربی از منطقه تصریح کرد که حضور نیروهای خارجی در عراق و افغانستان نه تنها امنیت منطقه را تامین نکرده بلکه آن را به خطر هم انداخته است.
اعتصاب دوباره کارکنان شرکت متروی مادرید یکی دیگر از وقایع مهم هفته گذشته اسپانیا بود که در روزهای چهارشنبه و جمعه هفته گذشته بار دیگر دو میلیون مسافر روزانه این خطوط را با مشکل ازدحام بیش از حد مسافر در ایستگاه ها و واگن ها همچنین تاخیر در انجام سفرهای روزانه روبرو کرد.
این دو اعتصاب کارکنان شرکت مترو مادرید که ششمین و هفتمین اعتصاب روزانه آنها بشمار می آید در اعتراض به کاهش پنج درصدی دستمزدهایشان صورت گرفته است.
کارکنان شرکت متروی مادرید طی این دو اعتصاب سطح خدمات مورد ارایه خود را به میزان 50درصد توان این شرکت کاهش دادند، اما این امر هیچگونه اتفاق یا حادثه ای خشونت باری را به همراه نداشت .
دولت خوسه لوییس رودریگز زاپاته رو نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا به منظور کاهش کسری بودجه این کشور با تصویب و اجرای قانون صرفه جویی اقتصادی، از ابتدای ماه ژوئن سال جاری میلادی بطور متوسط حقوق کارکنان بخش های دولتی این کشور را کاهش داده و همین امر سبب اعتصاب کارکنان شرکت متروی مادرید شده است.
کاهش متوسط پنج درصد حقوق کارکنان دولت قرار بود که شامل کارکنان بخش خدمات عمومی مانند مترو نگردد، اما اجرای این قانون در ایالت مادرید سبب شده که کارکنان مترو در اعتراض به آن، دست به اعتصاب بزنند.
ایلدفونسو ماتیاس مدیرعامل شرکت مترو مادرید گفته است ؟ اگر سندیکاها و اتحادیه های کارگری و کارکنان اعتصابی به کاهش یک ونیم درصدی حقوق خود رضایت ندهند، حاضر به انجام مذاکره و حصول توافق با آنها نخواهد بود و اعتصابیون نیز در مقابل با عدم پذیرش این شرط، مجددا روز جمعه اعتصاب خود را از سرگرفتند.
مناظره دو روزه ماریانو راخوی رهبر حزب مردم و خوسه لوییس رودریگز زاپاته رو نخست وزیرسوسیالیست اسپانیا، در مجلس نمایندگان این کشور که سبب تقویت موقعیت سیاسی، اجتماعی راخوی در برابر زاپاته رو شده است، از دیگر وقایع مهم هفته جاری اسپانیا بود.
ماریانو راخوی درجلسه بررسی کارنامه عملکرد یک ساله دولت اسپانیا که در مجلس نمایندگان این کشور طی دو روز برگزار شد، ضمن ابراز عدم اعتماد نسبت به عملکرد زاپاته رو، وی را بخاطر عدم مهار بحران اقتصادی به نداشتن اقتدار لازم در این زمینه متهم کرد.
راخوی بنا براین دلایل طی مباحثات دو روز مذکور، مجددا بر نظریه چند ماه گذشته خود پافشاری کرده و خواستار انحلال مجلس نمایندگان اسپانیا و برگزاری انتخابات زودرس، برای تعیین دولت جدید در این کشور شد.
زاپاته رو نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا نیز که از ابتدای دومین دوره زمامداری اش بر اسپانیا (از 27ماه پیش تاکنون ) همواره با بحران اقتصادی شدید و فزاینده این کشور روبرو بوده است، در پاسخ راخوی را به بهره برداری از شرایط موجود به سود منافع حزبی متهم نمود.
در پی این مباحثات نظرسنجی به عمل آمد که نتایج آن حکایت از این دارد که اگر امروز انتخابات سراسری در اسپانیا برگزار شود، 3/43 درصد آرا به حزب مردم اختصاص خواهد یافت و در برابر آن 5/34 درصد رای دهندگان به حمایت از حزب سوسیالیست ادامه خواهند داد که بیانگر تقویت مواضع حزب مردم و تضعیف موقعیت حزب سوسیالیست حاکم بر این کشور است.
براساس نتایج این نظر سنجی اظهارات راخوی برای 66 درصد شنوندگان متقاعد کننده بوده است.
لغو دیدار خوسه لوییس رودریگز زاپاته رو نخست وزیر اسپانیا با پائول کاگامه رییس جمهوری رواندا که به منظور شرکت در اجلاس گروه مجریان اهداف توسعه هزاره درمادرید بسر می برد، دیگر رخداد مهم این هفته اسپانیا بود.
زاپاته رو این دیدار را که قرار بود در کاخ مونکلوا برگزار شود، بخاطر متهم بودن کاگامه به نسل کشی قوم توتسی در رواندا در سال 1994 میلادی که طی آن 800 هزار رواندیی قتل عام شدند، لغو کرد.
نخست وزیر اسپانیا پس از دریافت نامه ارسال شده از سوی هفت حزب اسپانیایی که در مجلس این کشور دارای نماینده هستند، برنامه کاری خود را تغییر داد و دیدار با کاگامه را لغو نمود.
شماره 086 ساعت 14:02 تمام
۰ نفر