۱۲ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7958667
T T
۰ نفر

نگاهی به وقایع مهم هفتگی اسپانیا

۱۲ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7958667
نگاهی به وقایع مهم هفتگی اسپانیا ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/12 سیاسی.وقایع مهم.اسپانیا مادرید -اعتصاب کارکنان شرکت متروی مادرید که از دوشنبه گذشته آغاز شد از مهمترین رخدادهای هفته جاری اسپانیا بود که زندگی جمعیت شش میلیون و 400 هزارنفری پایتخت این کشور را به مدت پنج روز مختل کرد.
بنا برگزارش ایرنا، اعتصاب کارکنان شرکت مترو که در اعتراض به افت پنج درصدی سطح دستمزدهایشان ابتدا قراربود سه روز با کاهش نیمی از ظرفیت خدمات رسانی برگزارشود، پس از تهدید دولت ایالتی مادرید مبنی برجریمه کردن شرکت مترو، در روزهای دوم وسوم به اعتصابی تمام عیار تبدیل شد.
توقف کلی فعالیت مترو که روزانه بطور متوسط دو میلیون مسافر را جابجا می کند، طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه گذشته، شریان عمده نقل و انتقالات شهری مادرید را مسدود کرد و سبب سرگردانی مردم، بروز ترافیک سنگین در سطح شهر ، ایجاد اختلال در انجام امور شهری و اداری ، افزایش هزینه های جاری مردم و... شد.
این اعتصاب دیروز در شرایطی پنجمین روز خود را با ارایه تنها نیمی از ظرفیت خدمات رسانی مترو پشت سرگذاشت که دو نشست نمایندگان سندیکاهای کارگری با مسئولان شرکت مترو برای حصول راه حلی جهت خاتمه اعتصاب و تحقق خواسته های اعتصابیون بی نتیجه ماند.
کارکنان اعتصابی که بیش از هفت هزار نفر هستند، امروز و فردا به فعالیت عادی خود خواهند پرداخت، اما از دوشنبه آینده مجددا نیمی از ظرفیت خدمات رسانی این شرکت را کاهش خواهند داد.
برخی صاحبنظران معتقدند کارکنان مترو از این جهت در روزهای کاری اعتصاب می کنند که شهروندان مادریدی دولت ایالتی را برای خاتمه اعتصاب تحت فشار قراردهند و آنها از این طریق به خواسته های خود برسند.
خانم اسپرانزا آگیره رییس حزب مردم و دولت ایالتی مادرید به همین سبب اعتصاب کارکنان مترو را حرکتی سیاسی از سوی مخالفان برای فرسایش دولت خود تلقی نموده و تاکنون در برابر اعتصاب کنندگان مقاومت کرده است.
به هرصورت اعتصاب کارکنان مترو علاوه براینکه بطور متوسط روزانه بیش از دو میلیون یورو خسارت به این شرکت وارد می کند، صنعت گردشگری اسپانیا را نیز در آغاز فصل مسافرت های تابستانی با زیان های جبران ناپذیر زیادی روبرو خواهد کرد که در شرایط بحرانی اقتصاد این کشور، خنثی کننده همه اقدامات دولت سوسیالیست خوسه لوییس رودریگز زاپاته رو برای مهار بحران است.
تداوم این اعتصاب که تاکنون شهروندان این شهر در برابر مشکلات ناشی از آن بردباری نشان داده اند، می تواند درکنار معضلات اقتصادی فراوان، به یک بحران بزرگ اجتماعی برای اسپانیا مبدل شود و بیش از پیش دولت زاپاته رو را در فشار قراردهد.
اتحادیه ها وسندیکاهای کارگری اسپانیا که پیش از تصویب و اجرای قانون صرفه جویی اقتصادی و لایحه اصلاحیه قانون کار این کشور تهدید به برپایی تظاهرات و اعتصابات سراسری کرده بودند، همزمان با اعتصاب کارکنان شرکت مترو، از روز چهارشنبه اعتصابات سراسری دوره ای و برنامه ریزی شده دوماهه خود را شروع کردند که فشار مضاعفی بردولت زاپاته رو تحمیل می کند.
سندیکاها و اتحادیه های کارگری اسپانیا در مخالفت با تصویب و اجرای لایحه اصلاحیه قانون کار این کشور قرار است، تا هفتم مهرماه در 34 استان در مجموع 34 مورد تظاهرات و اعتصاب برپا کنند.
درچنین شرایطی بورس مادرید(ایبکس 35) نیز چهارشنبه گذشته با کاهش 4/22 درصدی شاخص میانگین ارزش سهام خود طی شش ماهه نخست سال جاری میلادی روبرو شد که بیانگر اوضاع نابسامان بازار سرمایه اسپانیا در وضعیت بحران زده اقتصاد این کشور است.
شاخص میانگین ارزش سهام بورس مادرید در این روز در پایان دوره شش ماهه نخست سال 2010 به 9 هزار و6/263 واحد رسید که در مقایسه با رقم 11هزار و 940 واحد مربوط به دوره شش ماهه پایانی سال 2009 معادل 4/22درصد کاهش نشان می دهد.
کاهش 4/22 درصدی میانگین ارزش سهام بورس مادرید طی شش ماهه گذشته درشرایطی شکل گرفته است که 79/14 درصد آن متعلق به سه ماهه دوم این سال بوده که از آغاز سال 2009 تاکنون بی سابقه بوده است.
دولت سوسیالیست اسپانیا درچنین اوضاعی قانون افزایش دو درصدی مالیات برارزش افزوده کالاها و خدمات عمومی را دراین کشور به اجرا گذاشت که نه تنها مرهمی بر آلام کارکنان بخش عمومی این کشور نیست (که دستمزدهایشان از آغاز ماه گذشته میلادی بطور متوسط پنج درصد کاهش یافته است ) بلکه آنها رابیش از پیش در مضیقه مالی قرار خواهد داد.
دولت اسپانیا قانون افزایش مالیات بر ارزش افزوده را که در ماه سپتامبر گذشته تصویب کرده بود از پنجشنبه گذشته به اجرا گذاشت که براساس آن میزان مالیات دریافتی از کالاها وخدمات عمومی از 16درصد به 18درصد افزایش می یابد .
پیش بینی می شود درشرایط موجود، اجرای قانون مذکور که قدرت خرید مردم را بیش از پیش کاهش می دهد، رکود و کسادی بیشتری را بر بازار مصرف تحمیل کند و درنتیجه نرخ بیکاری را دراسپانیا افزایش دهد.
این در حالی است که وزارت کار اسپانیا دیروز با انتشار آمار امیدوار کننده ای اعلام کرده شمار بیکاران این کشور از چهارمیلیون و 600 هزار نفر به سه میلیون و 982 هزار نفر کاهش یافته است، اما برآیند شرایط کنونی حکایت از آن دارد که تعداد بیکاران در پایان فصل مسافرت های تابستانی بیش از پیش افزایش خواهد یافت .
اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری اسپانیا در همین ارتباط ضمن رد تلویحی آمار وزارت کار و مهاجرت اسپانیا اعلام کرده اند که 92 درصد قراردادهای کاری منعقده مذکور (در سه ماهه دوم سال جاری میلادی که سبب کاهش تعداد بیکاران شده است ) فصلی و موقت می باشد که در پایان فصل تابستان لغو خواهند شد و شاغلان آن دوباره به لشکر عظیم بیکاران کشور خواهند پیوست .
درچنین اوضاعی پیروزی یک برصفر تیم ملی فوتبال اسپانیا در برابر تیم ملی پرتغال که سه شنبه گذشته در مرحله یک هشتم نهایی مسابقات جام جهانی آفریقا کسب شد، تنها رویداد مهم شادی بخش برای مردم اسپانیا بود که سبب تقویت روحیه ملی آنان شد.
پیروزی تیم ملی فوتبال اسپانیا بر پرتغال که درصورت برد امشب این تیم درمقابل پاراگوئه، اسپانیا را پس از 60 سال دوباره در میان چهار تیم اول جهان جای خواهد داد، موجی از شادی و شعف در مردم این کشور ایجاد کرد که از مدتها پیش با شعار ما می توانیم انتظار آن را می کشند که دراین جام به مقام قهرمانی دست یابند.
برد تیم ملی اسپانیا در برابر پرتغال و امید به راهیابی آن به مراحل نهایی جام جهانی ، کمک کرد که اسپانیایی ها به ویژه مادریدی ها چندان طعم تلخ مشکلات اقتصادی ناشی از بحران مالی شدید و فزاینده این کشور، همچنین گرفتاری ها و پیامدهای اعتصاب کارکنان شرکت متروی پایتخت را حس نکنند، اما بدون شک دوام مشکلات مذکور بیش از عمرشادی تیم ملی این کشور خواهد بود دولت زاپاته رو ناچار است که با پایان ریاست دوره ای شش ماهه اش بر اتحادیه اروپا (که چهارشنبه گذشته خاتمه یافت ) اوقات بیشتری را صرف مهار بحران مالی اسپانیا کند.
اروپام 1516**350** تمام شماره 109 ساعت 13:28 تمام
۰ نفر