۲۹ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7956269
T T
۰ نفر
افراد بسیار ثروتمند و افراد بسیار فقیر، دو روز سکه پایتخت آمریکا ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/29 اجتماعی.واشنگتن.آمریکا تهران - شبکه خبری الجزیره قطر روز شنبه گفت: افراد بسیار ثروتمند و افراد بسیار فقیر، دو روی سکه واشنگتن پایتخت آمریکا هستند.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، خبرنگار الجزیره در گزارشی آورده است: سیاه پوستان، اکثریت ساکنان شهر واشنگتن را تشکیل می دهند و میزان فقر در ایالت واشنگتن پس از ایالت می سی سی پی بالاتر از سایر ایالت های آمریکا است. ایالت واشنگتن در مقایسه با سایر ایالت های آمریکا از قدرت سیاسی کمتری برخوردار است، زیرا کنگره تنها نهاد دارای بیشترین اختیارات و تصمیم گیری ها درباره این ایالت است.
یک روی سکه شهر واشنگتن پایتخت آمریکا این است که توجه گردشگران را به جاذبه های خود از جمله ساختمان تاریخی کنگره جلب می کند. موزه ها و بناهای تاریخی و دیدنی زیادی در این شهر پذیرای گردشگران است اما همه این جذابیت ها در بخش شمال غربی واشنگتن واقع شده اند. بزرگ ترین شرکت ها و سفارتخانه ها نیز در این بخش از پایتخت قرار دارند و گروهی از مشهورترین ثروتمندان و افراد بانفوذ آمریکا نیز ساکن همین منطقه اند.
اما حکایت پایتخت بزرگ ترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان فقط از سوی صاحبان نفوذ و ثروتمندان نوشته نمی شود، بلکه سکه این شهر روی دیگری هم دارد که کاملا مغایر روی اول آن است. فقرا و سیاه پوستان، سوی دیگر سکه واشنگتن را ترسیم می کنند. هر چه به سمت شرق واشنگتن برویم، نشانه های تناقض در دو چهره واشنگتن بیشتر نمایان می شود.
بسیاری از ساکنان بخش شرقی واشنگتن می گویند، قصه این شهر، قصه دو شهر است: شهر افراد بسیار ثروتمند و افراد بسیار ققیر.
55 درصد ساکنان واشنگتن را سیاه پوستان و 45 درصد را غیر سیاه پوستان تشکیل می دهند. متوسط درآمد یک خانواده سیاه پوست حدود 39 هزار دلار در سال است، در حالی که متوسط درآمد یک خانواده سفید بیش از یکصد هزار دلار در سال است.
در بخش جنوب شرقی واشنگتن که فقیرترین منطقه این شهر است، هیچ نشانه ای از مراکز تجاری بزرگ یا فروشگاه های معروف مشاهده نمی شود.
آنچه در این منطقه مشهود است، جوانان زیادی است که با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند و نشانه های فقر در منازل محله های آن کاملا آشکار است.
هر چند طی سال های اخیر تلاش ها برای بهبود چهره این مناطق متوقف نشده است علاوه بر همه مسایل اقتصادی یاد شده، باید گفت، واشنگتن در بین تمام ایالت های آمریکا از کم ترین قدرت سیاسی برخوردار است. ساکنان این ایالت تا دهه 60 قرن گذشته حق شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را نداشتند و تا دهه 70 هم اجازه انتخاب شهردار را نداشتند.
نماینده آنان در کنگره هنوز هم حق رای دادن ندارد. یکی از تحلیلگران می گوید: واشنگتن به عنوان یک شهر توسعه و گسترش یافت، نه به عنوان یک قدرت سیاسی.
علت توسعه شهری واشنگتن، مهاجرت سیاهان از جنوب به این ایالت بود. محافظه کاران می گویند، به این سبب که واشنگتن منطقه سکونت کارمندان دولت است، باید قدرت سیاسی محدودی داشته باشد ولی تردیدی نیست که نژاد و مسایل دیگری بر کمی قدرت سیاسی واشنگتن تاثیر داشته است.
سیاه پوستان در دهه 70 قرن گذشته، 75 درصد ساکنان واشنگتن را تشکیل می دادند، ولی طی دهه اخیر شمارشان کاهش قابل توجهی را نشان داده است، زیرا دولت آمریکا با خرید منازل سیاه پوستان، این منازل را بازسازی کرد و در اختیار سفید پوستان قرار داد.
صویر 1549**1491** شماره 147 ساعت 13:52 تمام
۰ نفر