۲۱ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7954730
T T
۰ نفر
سماجت آمریکا بر اعمال تحریم های ضد ایرانی ؟ فرصت های از دست رفته ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/21 سیاسی.آمریکا.ایران.تحریم تهران - پایگاه اطلاع رسانی انتی وار در گزارشی تحت عنوان دور چهارم قطعنامه تحریم ایران ؟ آخرین چاره یا فرصت از دست رفته، به بررسی تلاش ها و سماجت آمریکا برای اعمال تحریم های ضد ایرانی و فرصت های از دست رفته واشنگتن از این رهگذر پرداخت که در زیر آورده می شود: در این گزارش به قلم باربارا پلت خبرنگار شبکه خبری بی بی سی در سازمان ملل آمده است: با وجود تاکید مکرر و همیشگی ایران بر صلح جویانه بودن اهداف هسته ای اش برای تامین انرژی مورد نیاز کشور و حق برخورداری از انرژی هسته ای غیرنظامی در چارچوب پیمان منع تکثیر تسلیحات هسته ای (ان پی تی ) ، آمریکا در ماه های اخیر، نهایت تلاش خود را برای جلب موضع واحد بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران به کار گرفت.
آمریکا، با روانه کردن مقامات واشنگتن به روسیه و چین و اعمال فشار و اغواگری های سیاسی، اقتصادی و امنیتی، سرانجام، این دو شریک تجاری ایران به شرکت در مذاکرات مربوط به پیش نویس قطعنامه دور جدید تحریم ها علیه ایران متقاعد کرد اما، اختلاف نظرها بر سر متن نهایی برای تصویب در شورای امنیت سازمان ملل، نشان از تمایل و تاکید بر راهبردی داشت که خواستار تعامل با ایران بود.
با وجود تاکید مکرر ایران بر صلح جویانه بودن مقاصد و اهداف هسته ای اش، گروه موسوم به پنج بعلاوه یک - متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان-، از تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته ای بیمناکند و خواستار توقف غنی سازی اورانیوم از سوی این کشور و همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی اند. از این رو، به منظور متقاعد کردن ایران به صرفنظر کردن از اهداف هسته ای اش، راهبرد امتزاج دیپلماسی و اعمال فشار را در پیش گرفتند.
سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل، یک روز پیش از رای گیری درباره دور چهارم تحریم های ضد ایرانی در شورای امنیت (سه شنبه ) به خبرنگاران گفته بود، هدف از اعمال این تحریم ها، ترغیب ایران به توقف برنامه هسته ای اش و بازگشت به مذاکرات سازنده با جامعه بین المللی است.
ترکیه و برزیل - از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل- گفته بودند که مذاکرات سازنده و سودمندی که به صدور بیانیه تهران منتهی شد، می تواند مبنا و شالوده گفت وگوهای جامع تر با گروه وین باشد اما، آمریکا، با این ادعا که این بیانیه، مانوری دیگر از سوی ایران است و با سماجت بر اعمال تحریم های حدید، بیانیه تهران را وارد ندانست. این امر، موجب فوران خشم و دلزدگی برزیل و ترکیه از سیاست های آمریکا در نشست ویژه روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل شد.
یک دیپلمات ترک در این نشست تصریح کرد، از نظر ما، اعمال فشار و توسل به دیپلماسی، از اهمیتی یکسان و مشابه برخوردار نیستند، رویه دیپلماتیک در درجه اول اهمیت قرار دارد و توسل به فشار به مثابه پشتیبان آن است و باید سنجیده و معقول به کار گرفته شود.
وی خاطر نشان کرد، باید به فرصت موجود، امکان بخت و اقبال داده شود، تحریم ها نباید باعث از دست رفتن این فرصت شود، چرا که با اعمال این تحریم ها، ایران و امکان تعامل دیپلماتیک از بین می رود.
مخالفت این دو قدرت (برزیل و ترکیه ) نوظهور نتوانست مانع اعمال تحریم های مورد نظر آمریکا شود اما، تلاش های واشنگتن را برای گشودن جبهه ای واحد و کارا علیه ایران، تضغیف کرد.
جرج لوپز کارشناس و صاحبنظر در زمینه تحریم های ایران در رابطه با ادعای آمریکا مبنی بر جلب حمایت روسیه و چین گفت، آمریکا موفق به همراه کردن این دو متحد ایران با تحریم های سختگیرانه مورد نظر خود نشد.
به اعتقاد شماری از صاحبنظران از جمله گری سیک عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا، بیانیه تهران که حاصل مذاکرات ایران، ترکیه و برزیل بود، گزینه ای بود که می شد آن را جایگزین تحریم کرد اما، اینگونه نشد و آمریکا، این بار هم فرصت را از دست داد.
سیک ضمن بیان این مطلب که اعمال تحریم، اراده و عزم ایران را تغییر نخواهد داد، بر ضرورت توسل به دیپلماسی تاکید کرد.
گروهی از کارشناسان آمریکایی - از حمله دانشمندان و کارشناسان منع تکثیر تسلیحات هسته ای و دیپلمات های سابق- در بیانیه ای از دولت اوباما خواستند بیانیه تهران را مورد بررسی قرار دهد اما، این دولت با نادیده گرفتن این پیشنهاد، بازهم فرصت دیگری را از دست داد.
با وجود آنکه برخی بر این باورند که سماجت آمریکا بر اعمال تحریم ها و اختلاف نظر اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر سر این مساله، کابوس جنگ عراق را به ذهن متبادر می سازد اما، باید گفت، تحقق این کابوس بسیار بعید است این گزارش با طرح این سوال به پایان می رسد که آیا آنگونه که پنح بعلاوه یک می گوید، این تحریم های جدید موجب بازگشت ایران به مذاکرات خواهد شد و یا ترس و بیم احتمالی ترکیه، برزیل و سایر کشورها مبنی بر رشته شدن همه پنبه ها با این تحریم ها و از بین رفتن امکان ادامه مذاکرات، مجال بروز و ظهور خواهد یافت ؟ آمریکام ** **9169 1088 شماره 036 ساعت 10:02 تمام
۰ نفر