۲۰ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7954645
T T
۰ نفر

سخنگوی وزارت خارجه روسیه:

۲۰ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7954645
سخنگوی وزارت خارجه روسیه: نیروگاه بوشهر در ماه اوت امسال راه اندازی می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/20 سیاسی.ایران.روسیه.هسته ای مسکو -آندره نستیرینکو سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز پنجشنبه در کنفرانس خبری در خصوص راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر اعلام کرد: بدستور ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه این نیروگاه در زمان مقرر خود در ماه اوت (مرداد-شهریور امسال ) راه اندازی و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: این پروژه تحت نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داشته و در حال اجرا است و تمام فعالیت ها در این مرکز کاملا شفاف می باشد و در زمان مقرر تعیین شده مورد بهره برداری قرار می گیرد.
نستیرینکو در پاسخ به سووال دیگر خبرنگار ایرنا در ارتباط با همکاریهای فنی-نظامی روسیه و ایران گفت: این موضوع به ارگانهای دیگر روسیه مربوط می شود، اما آنچه که در ارتباط با اجرای قرارداد تحویل مجموعه های پدافند موشکی اس-300 به ایران می باشد، این سیستم دفاعی در فهرست کالاهای ممنوعه برای تحویل به ایران قرار ندارد.
کنستانتین کاساچیف رییس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه نیز امروز اعلام کرد: تحریم های جدید علیه ایران نباید همکاری روسیه با این کشور در عرصه هسته ای و تحویل مجموعه پدافند دفاعی اس -300 را در برگیرد و این همکاری ها باید ادامه یابد.
کاساچیف گفت: تحریم های جدید ایران نباید همکاری روسیه با این کشور در عرصه هسته ای ازجمله راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر را در بر گیرد.
مقام پارلمانی روس گفت: کاملا بدیهی است که قطعنامه ایران به همکاریهای ایران و روسیه در عرصه هسته ای صلح آمیز و موضوع نیروگاه هسته ای بوشهر مربوط نمی شود.
وی افزود: این تحریم ها همچنین نباید موضوع قرارداد تحویل مجموعه های پدافند موشکی اس-300 به ایران را در برگیرد.
رییس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه گفت: تحریم های ایران فروش تسلیحات تهاجمی به ایران را منع می کند، اما اس-300 در این طبقه بندی قرار نمی گیرد.
کاساچیف برخی کشورها را از تفسیر گسترده و خارج از چارچوب قطعنامه ایران برحذر داشت و گفت: باید از سوء استفاده و تفسیر خودسرانه تحریم های بین المللی خودداری کرد.
شورای امنیت روز چهارشنبه تحت فشار شدید آمریکا و با وجود همکاری های گسترده تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و انجام توافق هسته ای میان ایران ، ترکیه و برزیل ،قطعنامه ناعادلانه ای را علیه ایران بتصویب رساند در رای گیری شورای امنیت ، دو کشور ترکیه و برزیل با این قطعنامه مخالفت و به آن رای منفی دادند و لبنان نیز به آن رای ممتنع داد.
رییس جمهوری برزیل و نخست وزیر ترکیه در واکنش به این قطعنامه ضد ایرانی آمریکا ، آنرا غیر قابل قبول و یک اشتباه دانستند و رییس جمهوری ونزوئلا نیز این قطعنامه را بی ارزش خواند.
اروپام**/2242/2240 1773 شماره 152 ساعت 17:34 تمام
۰ نفر