۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7948229
T T
۰ نفر

انگلیس شاهد اعتراضات گسترده به نظام انتخاباتی است

۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7948229
انگلیس شاهد اعتراضات گسترده به نظام انتخاباتی است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/19 سیاسی.انگلیس.انتخابات.اعتراض لندن - مذاکرات رهبران احزاب اصلی انگلیس برای تشکیل دولت بعدی در حالی با حساسیت ادامه دارد که هزاران انگلیسی با تشکیل حرکتی با عنوان جنبش بنفش، ضمن ناعادلانه اعلام کردن نظام انتخاباتی کشورشان، اعتراض های خود را مطرح می کنند.
به گزارش ایرنا از لندن، حوزه های انتخابیه اصلی انگلیس از جمله در شهرهای لندن، منچستر، لیورپول، بریستول و منطقه اسکاتلند با فعالیت گروه های مدنی حامی اصلاح نظام انتخاباتی و در راس آنها جامعه اصلاح نظام انتخاباتی، پارلمان را پس دهید و قفل دموکراسی را باز کنید در این زمینه شاهد بیشترین واکنش است.
این فعالان با عنوان جنبش بنفش، این رنگ را نماد هدف خود برگزیده اند و پس از آن اعتراض های خود را مطرح کردند که نتایج انتخابات هفته گذشته پارلمان انگلیس از سوی گروه های مدنی ناعادلانه توصیف شد.
دلیل اصلی ناعادلانه توصیف شدن این بود که حزب لیبرال دموکرات با کسب 23 درصد آرای مردم فقط 56 کرسی (9درصد) را به دست آورد درحالیکه حزب کارگر با 29 درصد آرا 258 کرسی (42درصد) و حزب محافظه کار با 36 درصد آرا 306 کرسی (49درصد) بدست آورد. بنابراین اختلاف کوچک شش درصدی در آرا باعث اختلاف بزرگ 33 درصدی و 40 درصدی کرسی ها در پارلمان انگلیس شد.
علت اصلی وقوع چنین وضعیتی نظام انتخاباتی یک مرحله ای مبتنی بر اکثریت ساده در انگلیس است که عملا باعث می شود یک نامزد با حداقل اختلاف رای انتخاب شود و آرای نفرات بعدی نیز هر قدر هم قابل توجه باشد بی اعتبار باشد.
حزب لیبرال دموکرات و معترضان به نظام کنونی انتخاباتی انگلیس، خواستار تغییر آن به نظام دو مرحله ای تناسبی هستند ولی حزب محافظه کار که بیشترین کرسی ها را در انتخابات پنجشنبه گذشته کسب کرده از مخالفان جدی انجام چنین اصلاحاتی است.
روز گذشته هزاران معترض انگلیسی در برخی شهرها از جمله لندن تظاهرات و تجمع برگزار کرده و خواستار اصلاح نظام انتخاباتی شدند. آنها به این دلیل رنگ بنفش را انتخاب کرده اند که در اوایل قرن بیستم به عنوان نماد مبارزات کسب حق رای برای زنان در انگلیس استفاده شده بود.
براساس نظام انتخاباتی کنونی انگلیس هر حزبی که بیشترین کرسی و نه الزاما بیشترین رای را بدست آورد مسوول تشکیل دولت است بنابراین آرای همه مردم رای دهنده در این فرایند دخیل نیست و همین بی عدالتی گروه های مدنی و فعال دموکراسی را بر آن داشته است تا به این نظام اعتراض کنند.
یکی از این گروه ها در منچستر که در بیانیه ای نظام انتخاباتی انگلیس را تمسخر آمیز توصیف کرده ، خواستار برگزاری تظاهرات سراسری در این زمینه شده است.
در بخشی از بیانیه گروه اعتراض بنفش منچستر آمده است: این مهم نیست که به کدام حزب سیاسی تعلق داریم. اصل مهم این است که نظام کنونی انتخاباتی انگلیس یک نظام مسخره است که به دموکراسی ضربه می زند و نمی تواند به این صورت ادامه یابد.
مبارزات انتخاباتی هفته های گذشته در انگلیس شعار تغییر و سیاست جدید را به همراه داشت اما سیاستمداران باید بدانند که این شعارها خشم مردم را در یک نظام سیاسی فروشکسته موجب شده است.
این گروه همچنین افزوده است: تا زمانی که عزم خود را درباره ضرورت اصلاح نظام انتخاباتی و سیاسی انگلیس بطور جدی نشان ندهیم، نمی توانیم سیاستمداران را مجبور به اصلاح کنیم و آنها تصور می کنند می توانند با نظام سیاسی قدیمی به کار خود ادامه دهند. این انتخابات باید آخرین انتخابات انگلیس در چارچوب نظام انتخاباتی کنونی باشد.
پیش از این نیز جامعه اصلاح نظام انتخاباتی انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد که نتایج انتخابات نشان می دهد این نظام ناعادلانه است و ما دیگر نمی توانیم با این نظام ادامه دهیم.
کن ریتچی مدیر اجرایی این سازمان غیردولتی گفت: تلاش برای اصلاح نظام انتخاباتی کنونی باید یکی از پیش شرطها برای تشکیل دولت ائتلافی یا حمایت از دولت اقلیت باشد.
بسیاری دیگر از سازمان های غیردولتی و کارشناسان و سیاستمداران از این اقدام جامعه اصلاح نظام انتخاباتی حمایت کرده اند و از نیک کلگ خواسته اند این موضوع را پیگیری کند.
ریتچی گفت: انتخابات باید منجر به تشکیل پارلمانی شود که نماینده مردم باشد. اما چیزی که می بینیم شبیه به یک لاتاری است که در آن حزب کارگر تنها با حدود شش درصد رای بیشتر نسبت به حزب لیبرال دموکرات، پنج برابر لیبرال دموکرات ها کرسی کسب کرده است.
اروپام 1516**1275*345*333* شماره 104 ساعت 15:50 تمام
۰ نفر