۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7946416
T T
۰ نفر
معاون سازمان فرهنگ وارتباطات بر همکاری ایران و اندونزی تاکید کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/09 سیاسی.معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات.ضرورت همکاری استراتژیک جاکارتا - معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر ضرورت همکاری استراتژیک جمهوری اسلامی ایران با اندونزی تاکید کرد.
به گزارش روز پنج شنبه خبرنگار اعزامی ایرنا به جاکارتا، محسن پاک آیین در نشست پایانی سمینار بین المللی بررسی مناسبات تاریخی ایران و اندونزی تصریح کرد: روابط دو کشور در 60 سال گذشته و نیز روابط غیررسمی گسترده در قالب آمد و شد تجار و علمای ایرانی به اندونزی، گویای این واقعیت مهم است که دو کشور همواره از یک رابطه متعادل، دوستانه و بدون مشکل بهره مند بوده اند.
وی با اشاره به تعامل مثبت دو کشور با یکدیگر خاطرنشان کرد که این می تواند سرمایه اصلی برای برنامه ریزی روابطی استراتژیک، عمیق و همه جانبه باشد.
پاک آیین گفت: اگر روابط دو کشور را به دو بخش دوره قدیم و دوره معاصر تقسیم کنیم، می توانیم بگوییم که دوره اول شامل بخش پیش از اسلام و پس از ظهور اسلام و ورود اسلام به اندونزی است که بیشتر تحت تاثیر موقعیت ایران و روابطش با کشورهای بزرگ آسیایی شامل چین و هند است .
معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد : ایرانیان در این دوره با قرار گرفتن در مسیر تجاری چین و هند به غرب، در حقیقت پل ارتباطی شرق و غرب بوده اند و جاده ابریشم و نیز راه دریایی ادویه از دو سوی شرق و غرب به ایران متصل می شد.
پاک آیین اظهار داشت: در این دوره، با توجه به حوزه نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوره هخامنشیان و ساسانیان، ایران همسایه چین تلقی می شد.
وی افزود: در این دوره، تعداد زیادی از تجار ایرانی که در مسیر جاده ابریشم و راه ادویه از طریق اندونزی کالای خود را به چین می رساندند، با ورود به جزایر سوماترا و جاوه، به تدریج در این مناطق ساکن شدند و با ازدواج با زنان اندونزیایی و معرفی اسلام و تشیع به مردم این جزایر، تاثیرات مهمی بر زبان، فرهنگ و دین مردم این خطه گذاشته اند و وجود الفاظ و کلمات کاملا ایرانی که تعداد آنها به بیش از 400 لغت می رسد، به این دوره بازمی گردد.
معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: دوران معاصر نیز شامل دو بخش پیش و پس از انقلاب اسلامی است. بخش نخست دوران معاصر از سال 1951 میلادی، یعنی شش سال پس از استقلال اندونزی آغاز شده و تا انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی ادامه داشته است.
وی یادآور شد: پیش از انقلاب اسلامی، به رغم برخی رفت وآمدها در سطوح بالا و امضای چند سند مهم در زمینه های سرمایه گذاری و فرهنگی روابط میان دو کشور بدون تحرک چشمگیر بوده و عملا تحرک عمده در روابط بعد از انقلاب اسلامی به خصوص پس از استقرار دموکراسی در اندونزی در یک دهه گذشته صورت گرفته است.
پاک آیین تاکید کرد: دهه اخیر دهه تلاش جدی در توسعه روابط بین دو کشور بوده که البته به دلیل برخی تحولات در صحنه بین المللی نیز پیشرفت های حاصله در دو کشور و شرایط پیش آمده، توجه دولتمردان دو کشور به ضرورت توسعه روابط بیشتر شده است.
وی خاطرنشان کرد: در دهه اخیر علاوه بر سفر آقای سوهارتو، روسای جمهور دوره دموکراسی اندونزی شامل عبدالرحمان وحید ، خانم نگاباتی و یودیویون به تهران سفر کرده و متقابلا آقای محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران نیز به جاکارتا سفر کرده است.
پاک آیین تاکید کرد: روابط دو کشور در طول این دهه به خصوص پس از سفرهای رییس جمهوری ایران به جاکارتا و یودیویون به تهران با امضای تعداد زیادی اسناد و توافقنامه ها وارد مرحله جدیدی شده است.
وی اظهار داشت: اسناد امضا شده در زمینه همکاری دو کشور در حوزه های مختلف از جمله انرژی، صنعت، کشاورزی، آموزش، فرهنگی و کنسولی است و با تسهیلات ایجاد شده، حجم روابط تا حدود سه برابر افزایش یافت.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآور شد: همکاری های دو کشور تنها در سطح دوجانبه نبوده و در زمینه های زیادی در حوزه های مختلف بین المللی به ویژه حقوق بشر، خلع سلاح، محیط زیست، مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته در حد عالی بوده و حمایت اندونزی از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نقطه عطف این همکاری های گسترده بین المللی است.
پاک آیین در خصوص استراتژیک بودن روابط ایران و اندونزی گفت: یکی از عوامل، مشابهات فرهنگی دو ملت بزرگ و اشتراک آنان در مسایل مهم بین المللی است. با توجه به طلایه دار بودن اندونزی در نهضت عدم تعهد و مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مهم بین المللی ، اهمیت همکاری ایران و اندونزی برای تقویت نهضت عدم تعهد و نیز سازمان کنفرانس اسلامی مشخص می شود.
وی عامل دیگر استراتژیک بودن روابط را آرمان های مشترک دو کشور در مقابله با یک جانبه گرایی و ضرورت تقویت مشارکت بین المللی در راستای حل و فصل مسایل و مشکلات مهم بین المللی بیان کرد.
معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عامل بعدی را نداشتن هیچ گونه سابقه منفی در روابط دو کشور و عدم وجود هیچ گونه عامل ایجاد رقابت حتی در زمینه های مختلف اقتصادی دانست و گفت: اقتصادهای دو کشور بیش از آنکه رقیب هم باشند، مکمل یکدیگر هستند.
پاک آیین درک عمیق دو کشور از حساسیت ها و نگرانی های امنیتی یکدیگر و وجود زمینه برای همکاری متقابل و بدون مشکل با یکدیگر را عامل دیگر استراتژیک بودن روابط تهران - جاکارتا برشمرد.
وی با اشاره به موقعیت ایجاد شده در فضای بین المللی برای قدرت های متوسط دارای موقعیت استراتژیک، گفت: اندونزی با توجه به جایگاه مهم خود در منطقه و تاثیرگذاری عمده آن بر امنیت، اقتصاد و فرهنگ منطقه و تا اندازه زیادی فرامنطقه و نیز موقعیت استثنایی ایران در مرکز سیاست و امنیت جهانی یعنی خاورمیانه، در صورت نزدیکی بیشتر دو کشور با یکدیگر می توانند ضریب تاثیرگذاری خود در سیاست های منطقه ای و جهانی را افزایش دهند.
پاک آیین گفت: به اعتقاد من، با توجه به اراده رهبران دو کشور مبنی بر تقویت و توسعه روابط ، آینده روشنی برای مناسبات دو کشور در پیش خواهیم داشت.
سیام 9170/1572**1344** شماره 161 ساعت 17:42 تمام
۰ نفر