۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7946404
T T
۰ نفر
همایش توسعه همکاریهای اقتصادی گرجستان و آذربایجان در تفلیس برگزار شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/09 اقتصاد.آذربایجان.گرجستان باکو - همایش بررسی راههای توسعه همکاریهای اقتصادی میان جمهوری آذربایجان و گرجستان، روز پنجشنبه، با حضور وزیران توسعه اقتصادی و مدیران بخشهای اقتصادی دو کشور در تفلیس برگزار شد.
بر اساس گزارش رسانه های گرجی در این همایش شاهین مصطفی اف وزیر توسعه اقتصادی جمهوری آذربایجان با تاکید بر سیاست کشورش در توسعه همکاریهای اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: حجم بازرگانی جمهوری آذربایجان و گرجستان بر اساس آمارهای سال 2009 حدود 450 میلیون دلار بوده است و در حال حاضر بیش از 80 شرکت گرجی در بخش های مختلف در آذربایجان فعالیت دارند.
وی با اشاره به همکاریهای دو کشور در بخش نفت و گاز گفت: زمینه های توسعه همکاری در سایر بخشها از جمله در بخش حمل و نقل بین دو کشور موحود است.
وزیر توسعه اقتصادی جمهوری آذربایجان افزود: در این رابطه برقراری ارتباط از طریق راه آهن باکو، تفلیس، قارص حائز اهمیت زیاد است.
زوراب پولولی کاشویلی وزیر اقتصاد گرجستان هم در این همایش گفت: در سال گذشته حدود 760 میلیون دلار در گرجستان سرمایه گذاری شده است که سهم شرکت دولتی نفت آذربایجان سوکار در این میان قابل توجه است.
در چهارچوب این همایش موافقت نامه ای در جهت توسعه همکاریهای اقتصادی، میان وزرای توسعه اقتصادی جمهوری آذربایجان و گرجستان امضا شد.
جمهوری آذربایجان و گرجستان بترتیب با 9 میلیون و 5/4 میلیون نفر جمعیت دو کشور منطقه قفقاز جنوبی هستند.
خط لوله باکو، تفلیس ، جیهان که جمهوری آذربایجان از طریق آن نفت استخراج شده از منابع خزر را به دریای مدیترانه منتقل می کند، از خاک گرجستان عبور می کند.
جمهوری آذربایجان در عین حال از طریق خط لوله، گاز مصرفی گرجستان را تامین می کند.
دو کشور همچنین در حال تلاش مشترک برای احداث راه آهن باکو- تفلیس - قارص هستند که پس از تکمیل شبکه راه آهن آذربایجان را از طریق گرجستان به ترکیه وصل خواهد کرد.
خاورم/1894 شماره 149 ساعت 16:58 تمام
۰ نفر