۸ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7946181
T T
۰ نفر
روزنامه لبنانی: مصر خواهان برقراری روابط با حزب الله لبنان شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/08 سیاسی.خارجی.روابط مصر و حزب الله.لبنان بیروت - روزنامه الاخبار چاپ لبنان روز چهارشنبه نوشت : احمد ابوالغیط وزیر خارجه مصر با ارسال نامه ای محرمانه به حزب الله لبنان خواهان برقراری روابط این کشور با حزب الله لبنان شده است.
این روزنامه نوشت : منابع آگاه مصری اعلام کردند احمد ابوالغیظ وزیر خارجه مصر نامه محرمانه ای را از طریق هم پیمانان خود در بیروت به حزب الله داده است.
این روزنامه نوشت: ابوالغیط خواهان برقراری روابط مصر با حزب الله بدون در نظر گرفتن حکم امروز دادگاه امنیتی مصر است.
شبکه تلویزیونی الجزیره قطر نیز امروز چهارشنبه اعلام کرد: دادگاه عالی امنیتی مصر برای 4 تن از متهمان در پرونده موسوم به هسته حزب الله حکم حبس ابد صادر کرد.
شبکه الجزیره افزود: یکی از افرادی که به شکل غیابی به حبس ابد محکوم شده محمد قبلان است.گفته شده قبلان رئیس بخش مصر در واحد کشورهای خط مقدم در حزب الله است.
دادگاه عالی امنیت مصر همچنین برای 3 تن دیگر از جمله سامی شهاب حکم 15 سال حبس و برای 10 نفر دیگر از متهمان پرونده ، حکم 10 سال حبس صادر کرد.
وکلای مدافع متهمان این پرونده، احکام صادره را ناعادلانه خواندند.
دادگاه مصری برای متهمان این پرونده اتهام جاسوسی برای سازمان خارجی و همکاری با این سازمان برای اجرای عملیات تروریستی علیه کشتی های عبوری از کانال سوئز و گردشگران خارجی مطرح کرد.
خبرنگار شبکه الجزیره در قاهره در این باره گفت: احکام صادره تقریبا همه درخواست های دادستانی را محقق ساخت، زیرا دادستان خواستار اعمال شدیدترین مجازات برای متهمان پرونده شده بود. این پرونده 22 متهم حاضر و 4 متهم غیابی دارد.
تنها راهی که هم اکنون پیش روی متهمان و وکلای آنان قرار دارد، درخواست از رئیس جمهور مصر برای تجدید نظر در این احکام است، زیرا این احکام به محض صدور و در صورتی که رئیس جمهور آن را تایید کند، اجرایی می شود ، اما اگر رئیس جمهوری مصر آن را تایید نکند، این حق متهمان خواهد بود که پرونده شان به شعبه دیگری از دادگاه امنیت ارجاع و رسیدگی شود.
خانواده ها و وکلای متهمان معتقدند این احکام کاملا سیاسی است. البته احکام سبکی برای برخی از متهمان پرونده هم صادر شد، مثل حبس 6 ماه یا یک سال و وکلای مدافع گفتند این افراد رابطه مستقیمی با این پرونده نداشتند.
روزنامه النهار چاپ لبنان نیز با تاکید بر این موضوع نوشت: حکم این دادگاه امنیتی مصر تاریخی خواهد بود چرا که آن مهترین قضیه سیاسی مصر در ده های اخیر است و بر روابط میان مصر و حزب الله لبنان تاثیر گذار خواهد بود.
این روزنامه لبنانی نوشت: هیات دفاع از متهمین و در راس آنها دکتر محمد سلیم العوا وکیل این پرونده نیز تلاش های زیادی برای به اثبات رساندن حقانیت مقاومت ملی مصر و فلسطین در مبارزه با اسرائیل انجام داد و گفت : برای کشور مصر جایز نیست فرزندان خود را به اتهام همکاری با مقاومت ملی محاکمه کند.
گفتنی است حزب الله لبنان تلاش برای انجام هرگونه عملیات در داخل خاک مصر را رد کرده است و سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان در آوریل سال گذشته با اشاره به اینکه یکی از دستگیرشدگان از نیروهای حزب الله است گفته بود فرد دستگیر شده از حزب الله لبنان با گروه فلسطینی حماس علیه اسراییل همکاری داشته و اگر کمک کردن به فلسطینی ها جرم است ، من رسما به این جرم اعتراف می کنم.
خاورم 1415**1030*2021* شماره 152 ساعت 16:46 تمام
۰ نفر