۷ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7945980
T T
۰ نفر
دولت موقت قرقیزستان از روسیه سفید خواستار استرداد باقیف شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/07 سیاسی.قرقیزستان.باقیف.روسیه سفید دوشنبه - دولت موقت قرقیزستان از دولت روسیه سفید خواستار استرداد قورمان بیک باقیف رئیس جمهوری برکنارشده این کشور شد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تلویزیون روسی زبان کا پلوس، در دادخواست انتشار یافته دولت موقت قرقیزستان علت درخواست استرداد باقیف کشتار بیش از 100 نفر و مجروح کردن حدود 1000 نفر از شهروندان قرقیزستان و واردکردن خسارات سنگین به اموال دولتی اعلام کرد.
این تلویزیون افزود: جمعی از شهروندان بیشکک نیز با تجمع در این شهر خواستار تشکیل پرونده قضایی برای رسیدگی به تخلفات و سوء استفاده های سیاسی و مالی باقیف شده اند.
باقیف که پنج سال پیش با برکناری عسکر آقایف رئیس جمهوری وقت با یک تظاهرات مردمی به قدرت رسیده بود، چهارشنبه (18 فروردین 89) با تظاهرات مشابهی که در آن حدود 100 نفر کشته و نزدیک به 400 نفر زخمی شدند، از بیشکک پایتخت به جلال آباد زادگاهش گریخت و عملا قدرت را به مخالفان سپرد.
بامداد فردای آن روز (پنجشنبه ) دولت موقتی به رهبری رزا آتونبایوا وزیر امور خارجه این جمهوری فقیر آسیای مرکزی تشکیل شد. دولت موقت ابتدا پارلمان را منحل و سپس مسوولان قوای اجرایی و قضایی کشور را تعیین کرد.
وی سپس به قزاقستان و از آنجا به روسیه سفید رفت.
باقیف که در پنج سال ریاست جمهوری خود کوشید با نزدیکی به آمریکا و از جمله اجازه دادن برای استفاده گسترده این کشور از پایگاه نظامی خود در مناس از نفوذ روسیه در کشورش بکاهد، نتوانست به وعده های خود برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، رفع فقر و خویشاوندسالاری جامه عمل بپوشاند.
آساق ه ص * * 1392**305**1538 شماره 157 ساعت 17:40 تمام
۰ نفر