۶ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7945612
T T
۰ نفر
بررسی مسایل جهانی در گفت وگوی دو ساعته وزیران خارجه ایران و اتریش ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/06 سیاسی.ااتریش.وزیران خارجه.ایران وین - وزیران خارجه ایران و اتریش بر انجام گفت وگو به عنوان تنها راه برون رفت از مسایل منطقه ای و جهانی از جمله موضوع هسته ای ایران تاکید کردند.
به گزارش ایرنا؟ منوچهر متکی و همتای اتریشی وی روز یکشنبه روند مناسبات دوجانبه تهران - وین، مهم ترین تحولات منطقه ای از جمله بحران های افغانستان، عراق، خاورمیانه و آفریقا و آخرین موضوعات بین المللی را مورد مذاکره و تبادل نظر قرار دادند.
در این مذاکرات که در وین بیش از دو ساعت طول کشید طرفین در گفت وگویی صریح، دوستانه و صمیمی راه های فعال تر کردن زمینه های مشترک همکاری و توسعه روابط در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مرور کردند.
متکی در این دیدار ضمن تشریح تحولات عمده منطقه ای، رویکرد منطقه ای مبتنی بر داشتن تصویر واقعی از تحولات عینی افغانستان، عراق، لبنان و خاورمیانه را تنها راه و شیوه برون رفت از مشکلات و حل این بحران ها توصیف کرد.
وی با اشاره به ناکامی سیاست های هشت سال گذشته آمریکا و برخی کشورهای غربی در افغانستان که با شعار مبارزه با طالبان، تولید و قاچاق موادمخدر و مقابله با افراط گرایی وارد این کشور شدند، خاطرنشان کرد: نتیجه این سیاست های اشتباه گسترش تروریسم و افراط گرایی از افغانستان به منطقه و افزایش تولید و قاچاق موادمخدر از چندصد تن در سال به بیش از هشت هزار تن بوده است و تکرار این سیاست های شکست خورده، راه به جایی نخواهد برد.
متکی در بحث خاورمیانه به ضرورت و حق بازگشت پنج میلیون آواره فلسطینی به کشور خود و احقاق حقوق کامل و مشروع مردم فلسطین، رفع فشار و تجاوز نسبت به مردم بی دفاع غزه، آزادی تمامی سرزمین های اشغالی و توقف شهرک سازی توسط رژیم صهیونیستی اشاره کرد.
وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد: در نتیجه انجام انتخابات اخیر در عراق مرحله جدیدی از تکمیل روند سیاسی و ایجاد ثبات و استحکام حکومتی بر اساس خواست مردم این کشور آغاز شود.
وی تصریح کرد: جهان تغییر کرده و چالش امروز در جهان چالش منطق ها و ایده ها است و بنابراین قدرت های بزرگ باید با درک این واقعیت، دست از سیاست های شکست خورده گذشته و تصمیمات یک جانبه و قهرآمیز کشیده و به چارچوب همکاری در جهان که باید بر اساس سطوح برابر و عدالت محوری استوار باشد، روی آورند.
متکی در اره موضوع مبادله سوخت، مسئولیت کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در توجه به حقوق همه اعضای این سازمان را خاطرنشان کرد و افزود: چنانچه اراده سیاسی و تفاهم متقابل وجود داشته باشد فرمول مبادله سوخت همچنان روی میز است و این ابتکار می تواند ظرفیت خوبی برای ایجاد اعتماد متقابل برای همه طرف ها از جمله اعتماد جمهوری اسلامی ایران نسبت به طرف های دیگر به حساب آید.
وزیر امور خارجه ایران همچنین در این دیدار در مورد مناسبات دوجانبه، به ظرفیت های همکاری مشترک در حوزه های اقتصادی از جمله انرژی، مبادلات فرهنگی و فعال شدن آموزش زبان فارسی و آلمانی به عنوان زمینه های توسعه ی روابط بر اساس منافع دو ملت اشاره کرد.
میخایییل اشپیندلگر؟ وزیر امور خارجه اتریش نیز در این دیدار ضمن تشریح سیاست های کشورش در زمینه خاورمیانه، افغانستان و عراق، شرایط در افغانستان را وخیم و نگران کننده خواند.
وی در مورد شرایط در خاورمیانه ضمن اشاره به سیاست های کشورش تصریح کرد: اتریش نیز مخالفت خود را با شهرک سازی توسط اسرائیل به ویژه در بیت المقدس اعلام کرده است.
وزیر امور خارجه اتریش در مورد موضوع هسته ی ایران، بر ضرورت انجام مذاکره برای حل و فصل مسائل تاکید کرد.
وی تصریح کرد که ایران کشوری با تاریخ دیرینه و فرهنگ غنی است و اتریش علاقمند به همکاری با ایران از جمله در زمینه ی مبادلات فرهنگی است.
اروپام 2270** شماره 009 ساعت 01:14 تمام
۰ نفر