۳۱ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7944800
T T
۰ نفر
نجوا مالحا اسطوره ایمان و پایبندی دختران محجبه اسپانیا ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/31 دین.نجوا مالحا.محجبه.اسپانیا مادرید -ایمان و استواری نجوا مالحا دختر مسلمان و محجبه اسپانیایی در دفاع از حریم ارزشهای اسلامی و اخلاقی ، وی را به اسطوره دختران محجبه این کشور مبدل کرد.
بنا برگزارش ایرنا، نجوا مالحا دختر محجبه 16 ساله اسپانیایی مغربی الاصل که هفته گذشته بخاطراستفاده از حجاب از مدرسه اخراج شده بود با مقاومت در برابر این تصمیم ، نه تنها مخالفان خود را وادار به تسلیم برای بازگشت به مدرسه نمود، بلکه موجی ازحمایت مردمی را در دفاع ازاقدام ارزشمند خود کسب کرد و به نماد مقاومت دختران و زنان محجبه اسپانیا تبدیل شد.
نجوا مالحا که مدیریت مدرسه کامیلو خوسه سلا واقع در ناحیهپوزئلوآلکورکون در اطراف مادرید پایتخت اسپانیا وی را بخاطر استفاده از حجاب از مدرسه اخراج کرده بود واین امر در مطبوعات این کشور بازتاب وسیعی یافت ، با حمایت سه تن از همکلاسی های خود به مدرسه بازگشت.
سه تن ازهمکلاسی های نجوا دردفاع از وی، هفته گذشته با استفاده از حجاب سرکلاس درس حاضر شدند و این تعداد سپس به پنج نفرافزایش یافت و هم اکنون نیزعلیرغم موافقت شورای اداری مدرسه با بازگشت نجوا مالحا ، همچنان تعدادشان درحال فزونی است.
تسلیم شورای اداری مدرسه کامیلو خوسه سلا در برابر خواسته دختر محجبه اسپانیایی مغربی الاصل که امروز سه شنبه از سوی رادیو ملی اسپانیا نیز بازتاب گسترده ای پیداکرد، حمایت و پشتیبانی بیش ازحد تصور مردم این کشور از اقدام نجوا مالحا را به همراه داشت.
شورای اداری مدرسه کامیلو خوسه سلا، هفته گذشته مانع حضور نجوا در سر کلاس چهارم متوسطه شد و اعلام کرد که وی درصورت تمایل تنها می تواند درسالن انتظار یا لابی مدرسه آن هم هنگامی که اجتماعی درآنجا نباشد، حضور یابد.
نجوا مالحا که دوماه پیش اقدام به استفاده از حجاب کرده بود، ابتدا با مخالفت چهار تن از آموزگاران مدرسه خود روبرو شد و سپس هفته پیش از ورودش به کلاس های درس ممانعت گردید.
شورای اداری مدرسه مذکور ابتدا اعلام کرده بود که بر اساس ماده 32 قوانین و مقررات داخلی این مدرسه متوسطه، استفاده از پوشش حجاب اسلامی یا پوششی تحریک کننده درآن ممنوع است.
شورای اداری مدرسه کامیلو خوسه سلا، علیرغم این تصمیم و اظهار نظر قبلی خود، پس از مشاهده واکنش منفی جامعه اسپانیایی، ناچار به تغییرعقیده گردید و بطور آشکار اعلام کرد که استفاده از حجاب هیچ مغایرتی با قوانین مدرسه ندارد و نجوا می تواند سرکلاس حاضر شود .
نجوا مالحا اخراجش از مدرسه را نشانه تبعیض علیه خود دانسته و نسبت به آن اعتراض کرده بود.
رادیو ملی اسپانیا امروز طی برنامه ای طولانی مدت در همین ارتباط اقدام به طرح پرسشی از شنوندگان خود کرد، مبنی بر اینکه استفاده از حجاب باید در محیطهای آموزشی اسپانیا ممنوع باشد یا خیر؟ که اکثریت زیادی از شنوندگان ضمن حمایت از آزادی استفاده ازحجاب به ضدیت با مخالفان این امر پرداختند تعدادی ازشنوندگان رادیو ملی اسپانیا در پاسخ به این پرسش تصریح کردند، درصورت عدم مخالفت مسئولان مدارس، از این پس با استفاده از حجاب در سرکلاس های درس حاضر خواهند شد.
این درحالیست که آگیره اسپرانزا رییس ایالت مادرید درهمین ارتباط به مخالفت با استفاده از حجاب در مدارس این کشور پرداخت و برحمایتش بر سیاستهای لائیک دولت سوسیالیست این کشور مهر تائید زد.
ممانعت از استفاده ازحجاب درمدارس اسپانیا برای نخستین بار نیست که رخ داده است .در سال 2002 میلادی نیز از ورود فاطمه الادریسی با حجاب به مدرسه در مادرید جلوگیری شد و درسال 2007 هم از ورود شایما سایدانی به مدرسه در شهر جیرونا جلوگیری گردید و موارد مشابه دیگری نیز تاکنون در شهرهای سئوتا و ملیله _ که حداقل نیمی ازجمعیت آنها مسلمان هستند و مغرب برآنها ادعای ارضی دارد _ وجود داشته است.
خانواده نجوا که در اسپانیا متولد شده در سال 1986 میلادی به این کشور مهاجرت کرده اند .
در اسپانیا نزدیک به دو میلیون نفر مسلمان زندگی می کنند که اکثر آنها مهاجران مغربی هستند، با این حال بیشترین حمایت از نجوا مالحا از سوی اسپانیایی ها و در برخی موارد از سوی غیر مسلمانان صورت گرفت.
حمایت مردم اسپانیا از اقدام نجوا مالحا که علیرغم تغییر تصمیم شورای اداری مدرسه کامیلو خوسه سلا به خاطر تاثیرات روحی منفی ناشی از تصمیم اولیه این شورا هنوز به کلاس درس بازنگشته است، درشرایطی صورت می گیرد که هیچیک از نهادهای اسلامی مستقر دراین کشور هیچ اقدامی درجهت پشتیبانی از نجواصورت ندادند و حتی پدر نجوا نیز که امام جماعت محل اقامت خود است به نوعی با این اقدام دخترش مخالفت کرده بود.
اروپام 1319**1234**350** تمام شماره 165 ساعت 18:00 تمام
۰ نفر