۱۸ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7942398
T T
۰ نفر
آ.سه.آن و گام های بلند به سمت تشکیل اتحادیه واحد منطقه ای ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/18 سیاسی.آ.سه.آن کوالالامپور - اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن ) به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد تا سال 2015 میلادی اتحادیه واحد منطقه ای را تشکیل دهد و یکی از مباحث اصلی در شانزدهمین اجلاس سران آ.سه.آن که قرار است بزودی در ویتنام برگزار شود، این موضوع خواهد بود.
به گزارش ایرنا از مالزی، کشورهای عضو آ سه آن به منظور توسعه کشورهای منطقه وهمچنین تقویت درمقابل تهدیدهای اقتصادی و فرهنگی تا سال 2015 یک اتحادیه واحد تشکیل می دهند که این موضوع قرار است در نشست ویتنام مورد بحث سران این کشورها قرار گیرد.
دجایوهاری اراتمانگون مدیرکل ارتباطات اندونزی و آ سه آن در وزارت امور خارجه این کشور، گفت: بحران های اقتصادی جهانی یک تهدید برای کشورهای منطقه محسوب می شود و 10 کشور عضو آ سه آن با ایجاد یک اتحادیه قادر خواهند بود با این تهدیدها مقابله کنند.
براساس این گزارش، وی خاطرنشان کرد، امیدواریم که این اتحادیه تا سال 2015 شکل بگیرد هرچند که در برنامه اولیه قراربود این اتحادیه تا سال 2020 به وجود آید.
هدف از ایجاد این اتحادیه فراهم کردن شرایط زندگی بهتر برای مردم منطقه، ایجاد فرصت های شغلی و همچنین پروازهای مستقیم به تمام شهرهای اصلی منطقه اعلام شده است.
اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا آ.سه.آن که از 10 کشور برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار (برمه )، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام تشکیل می شود از جمله تشکل های بین المللی محسوب می شود که به صورت مستمر در جهت تحقق قرن آسیا عمل کرده است.
آ.سه.آن که در سال 1967 در شرایط متاثر از فضای نظامی - سیاسی جنگ جهانی دوم و تحت تاثیر رقابت های بین المللی عصر جنگ سرد با عضویت 5 کشور اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور و تایلند آغاز به کار کرد به موازات نزدیک شدن به پایان قرن بیستم و همزمان با گسترش اعضای آن به 10 کشور، رویکرد خود را از سیاست های امنیتی به سیاست های اقتصادی تبدیل کرد.
در دهه اخیر تلاش شده است که آسه آن بیش از پیش مجمعی برای تصمیم گیری و رایزنی در مورد پیشبرد ادغام و همکاری های اقتصادی و اجتماعی در میان کشورهای عضو و نیز کشورهای عمده همسایه باشد.
درهمین راستا، از سال 1997 آسه آن + 3 شکل گرفته است که در چارچوب آن 10 کشور عضو آسه آن با سه قدرت اقتصادی بزرگ منطقه، یعنی ژاپن، کره جنوبی و چین روابط اقتصادی خود را گسترش می دهند. به عبارتی می توان گفت که آسه آن هم اکنون تا حدودی به محمل کشورهای منطقه برای ادغام نسبتا برنامه ریزی شده و با چشم انداز در روندهای جهانی شدن مبدل شده است.
بسط و توسعه روابط و رایزنی با کشورهای دیگر منطقه مانند روسیه، استرالیا و نیوزیلند نیز مکملی برای همین گرایش است.
پس از امضای توافقنامه چارچوب همکاری همه جانبه اقتصادی بین چین و آسه آن ، روابط اقتصادی و تجاری دو طرف به سرعت توسعه یافته است و رقم مبادلات تجاری دو طرف از 60 میلیارد دلار در سال 2002، به 230 میلیارد دلار در سال 2008رسیده است.
محافل سیاسی و اقتصادی منطقه از توافقنامه تجارت آزاد بین چین و کشورهای آ سه آن که از اول ژانویه 2010 رسما اجرایی شد به عنوان بزرگترین توافقنامه تجارت آزاد در جهان نام برده اند.
پس از 10 سال تلاش، منطقه آزاد تجاری بین چین و اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که یک میلیارد و 900 میلیون نفر جمعیت، شش هزار میلیارد دلار ارزش کل تولید داخلی و 4500 میلیارد دلار گردش تجاری سالانه را در بر می گیرد، در نخستین روز از ژانویه سال 2010 رسما افتتاح شد.
روند تحولات جهانی و افزایش روز افزون قدرت کشورهای آسیایی همچون چین و هند و تقویت اتحادیه های منطقه ای حاکی از آن است که قرن بیستم که با جنگ ها و مداخله های نظامی قرن آمریکا لقب گرفت، جای خود را به قرن آسیا که در چارچوب همکاری های اقتصادی باز تعریف می شود، خواهد داد.
آساق 335** ** 1064 شماره 095 ساعت 14:03 تمام
۰ نفر