۱۹ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7937327
T T
۰ نفر
اختلاف نظر میان قضات، رییس دادگاه حریری را مجبور به استفعا کرد ..............................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/07/1390 سیاسی.لبنان.دادگاه بیروت - رسانه های خبری لبنان امروز سه شنبه با درج خبر استعفای رییس دادگاه بین المللی حریری به ارائه تحلیل های مختلفی در این خصوص پرداختند که "استعفای کاستیزی به دلیل وجود اختلاف نظر میان قضات دادگاه" وجه مشترک اکثر این تحلیل ها بود.
به گزارش ایرنا از بیروت، دادگاه سیاسی حریری در سال 2009 میلادی به بهانه مشخص کردن عاملان ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان به صورت غیر قانونی و بدون امضای امیل لحود رییس جمهور وقت لبنان به وجود آمد. این دادگاه ابتدا با بکارگیری شاهدان دروغین ابتدا سوریه را محکوم به دست داشتن در این ترور محکوم کرد و بعد از اعتراف سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان به بی گناهی سوریه و وجود شاهدان دروغین، حزب الله را هدف قرار داده که اخیرا نیز با صدور کیفر خواست خود 4 تن از اعضای این حزب را متهم معرفی کرده است.
این دادگاه دوشنبه اعلام کرد که قاضی دیوید باراگوانث (قاضی دادگاه تجدید نظر در نیوزلند) به عنوان رییس جدید این دادگاه انتخاب شده و کاسیزی به علت بیماری از سمت خود استعفا داده و به عنوان قاضی تجدید نظر در این دادگاه به کار خود ادامه خواهد داد. اما روزنامه السفیر امروز سه شنبه به نقل از منابع نزدیک به دادگاه حریری نوشت: دادگاه بین المللی علت استعفای "انطوان کاسیزی" را نامساعد بودن وضع جسمانی و اینکه وی به علت بیماری از رسیدگی به پرونده ها و مسایل اداری عاجز مانده، عنوان کرده است.
به نوشته این روزنامه لبنانی، کاسیزی چند هفته پیش مسأله استعفای خود را با دبیر کل سازمان ملل در میان گذاشته بود اما "بان کی مون" سعی کرد که کاسیزی را از استعفا منصرف کند چراکه به نطر وی استعفای کاسیزی در این برهه باعث سقوط دادگاه بین المللی خواهد شد. بان کی مون سرانجام با مشورت برخی دولت ها موفق شد کاسیزی را از استعفای کامل از پست خود باز دارد و وی را به عنوان قاضی تجدید نظر در دادگاه بین المللی نگه دارد. السفیر تأکید کرد: "استعفای کاسیزی سبب شده که دیگر قضات دادگاه از جمله "دانیال فرانسین" قاضی مقدماتی دادگاه به علت عملکرد "دانیال بلمار" دادستان کل دادگاه نیز به مسأله استعفا فکر کنند." "دانیال بلمار" دادستان کل دادگاه نیز در ادامه کار خود به ویژه درصورت آغاز مرحله محاکمه متهمان، با مشکل مواجه خواهد شد.
روزنامه الاخبار نیز با اشاره به استعفای کاسیزی نوشت: "استعفای رییس دادگاه به دنبال وجود اختلاف نظر میان "دانیال بلمار" با برخی از قضات دادگاه از آن جمله دانیال فرانسین بوده است. فرانسین بطور شفاهی از بلمار شکایت کرده بود. زمانی که اسناد و مدارک متعلق به بازداشت اجباری "جمیل السید" یکی از قربانیان شاهدان دروغین دادگاه حریری به دستور کاسیزی به بخش تجدیدنظر دادگاه رسیده بود، بلمار دچار سردگمی شده و در جمع کارمندان در دادگاه گفته بود: آیا کاسیزی نمی داند که دادگاه بین المللی وظیفه بررسی ترور حریری را بر عهد دارد نه بررسی مربوط به مسایل جمیل السید." روزنامه الدیار نیز در این رابطه نوشت: "استعفای رییس دادگاه بین المللی سؤال های زیادی را پیرامون استعفای دیگر کارمندان بلندرتبه این دادگاه مطرح کرده و از وجود خلل، بی ثباتی و بی نطمی در ادامه روند کار دادگاه خبر می دهد." روزنامه "الشرق الاوسط" با اشاره به استعفای کاسیزی نوشت کاسیزی کار خود را به عنوان قاضی تجدید نظر در دادگاه حریری ادامه می دهد. روزنامه المستقبل هم به نقل از یک منبع نزدیک به دادگاه بین المللی حریری تأکید کرد: "استعفای کاسیزی تنها به علت بیماری وی است و علت دیگری ندارد؛ او از بیماری التهاب ریه رنج می برد و در ایتالیا تحت درمان قرار گرفته و پزشکان نیز او را از سفر باز داشته اند." این روزنامه به نقل از منبع مذکور ادامه داد: "استعفای کاسیزی چیزی را در کار دادگاه عوض نمی کند بخصوص که مدت ریاست کاسیزی در ماه مارس میلادی آینده پایان می پذیرد." روزنامه النهار نیز به نقل از "مارتن یوسف" سخنگوی این دادگاه نوشت: "دیوید باراکوانث" جانشین کاسیزی از سال 2009 میلادی در منصب قاضی تجدیدنطر دادگاه حریری مشغول به کار بوده است." خاورم*2023**1030**1423
۰ نفر