۱۲ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7936042
T T
۰ نفر
ایران توافقنامه بازسازی شهر تاریخی غزنه افغانستان را امضا کرد .............................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/07/1390 فرهنگی.بازسازی.شهر غزنی.افغانستان کابل - توافقنامه بازسازی شهر تاریخی غزنه در جنوب شرق افغانستان بین وزیر فرهنگ این کشور و سفیر ایران ؛ سه شنبه در کابل امضا شد.
شهر تاریخی غزنه با حدود 23 هزار کیلومتر مربع مساحت زمانی پایتخت سلطان محمود غزنوی بود و دانشمندان بزرگ چون ابوریحان بیرونی و سنایی غزنوی را در خود پرورانده است.
به گزارش ایرنا ؛ ;سید مخدوم رهین ; وزیر فرهنگ افعانستان و ;فداحسین مالکی ; سفیر ایران در افغانستان این توافقنامه را با هدف آماده سازی شهر باستانی غزنه توسط ایران به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای سال 2013 میلادی امضا کردند.
درحال حاضر شهر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام محسوب می شود.
براساس این توافقنامه ، بازسازی بافت تاریخی شهر غزنه، احداث بنای یادمان در جوار آرمگاه ابوریحان بیرونی، مرمت دو منار سطان مسعود و سلطان ابراهیم و همچنین تجدید چاپ شش عنوان کتاب مربوط به مسائل تاریخی و فرهنگی غزنه توسط جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.
در مراسم امضای این توافقنامه وزیر فرهنگ افغانستان ازهمکاری ایران در عرصه احیا و بازسازی شهر غزنه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تشکر و قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه شهر غزنه پیوندهای تاریخی فراوانی میان دو کشور ایحاد کرده است ، گفت: معرفی این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در انتقال فرهنگ و علوم اسلامی به جهان اسلام به خصوص دو کشور برادر جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار است.
سفیر ایران در افغانستان نیز روابط دو کشور همسایه را صمیمانه خواند و گفت: شهر غزنه گنجینه بزرگ تاریخی است که به جهان اسلام تعلق دارد و تلاش می کنیم این تاریخ پرافتخار که برای جهان اسلام موضوع مهمی تلقی می شود را بازسازی و به خوبی نگهداری کنیم .
سفیر ایران در افغانستان گفت: به دلیل این که قسمت زیادی از آثار این شهر تاریخی زیر خاک قرار دارد و مراقبت از این آثار به ظرافت کاری نیازمند است، هزینه بازسازی و آماده سازی عزنه غیرقابل پیش بینی است.
وی گفت: دو کشور اشتراکات فرهنگی و تاریخی فراوانی دارند که مسوولیت و وظیفه هر دو کشور را بیشتر می کند.
آساق **ع.ن**563**1392
۰ نفر