۲۸ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7933720
T T
۰ نفر

ظهور دزدان دریایی در عرصه سیاسی آلمان

۲۸ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7933720
ظهور دزدان دریایی در عرصه سیاسی آلمان ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/28 سیاسی.آلمان.دزدان دریایی تهران - حزب نوپای دزدان دریایی که با شعارهایی چون اینترنت بیسیم رایگان ، حمل و نقل عمومی رایگان و حق رای برای نوجوانان 14 ساله به بالا، در انتخابات اخیر برلین به پیروزی هایی دست یافت، افکار کارشناسان آلمانی را به خود مشغول کرده است.
به گزارش ایرنا، تارنمای لوکال در آلمان نوشت این حزب نوپا دیروز در انتخابات ایالتی برلین موفق به کسب 9 درصد از آرای مردم شد که رقمی چشمگیر به شمار می رود.
دزدان دریایی که یک جنبش جوانان اروپایی است و در کشورهای اسکاندیناوی ریشه دارد، از حدود 5 سال پیش به آلمان وارد شد و به تازگی کار خود را به عنوان حزب خوره های فن آوری آغاز کرد.
اکنون پیروزی نسبی راهزن های دریایی در انتخابات محلی برلین، گروه و اعضای آن را زیر ذره بین قرار داده است.
نسخه اینترنتی نشریه فایننشال تایمز دویچلند در گزارشی که از این گروه و آندریاس باوم رهبر آن منتشر کرد، نوشت اکنون خوره های رایانه به سیاستمداران تمام وقت تبدیل می شوند.
گزارش تحلیلی تلویزیون ZDF هم حاکی است که بیشتر رای دهندگان به این حزب، جوانان زیر 30 سال هستند.
آندریاس باوم که خود یک مهندس 33 ساله مخابرات است می گوید ما کارمان را تازه شروع کرده ایم ...مردم درباره ما بیشتر خواهند شنید، می توانید در این باره مطمئن باشید.
ماتیاس شراد، یک عضو ارشد دزدان دریایی هم می گوید که جنبش آنان وارد مرحله تازه ای شده و حالا باید نشان دهند که می خواهند عمل کنند.
حزب دزدان دریایی با رایی که آورده، احتمالا 15 کرسی از پارلمان محلی 130 نفره برلین را به دست خواهد آورد.
نکته جالب درباره دزدان دریایی آن است که این حزب تمام تبلیغات انتخاباتی خود را از طریق اینترنت انجام داد و هزینه ستادهای انتخاباتی شان هم کمتر از یک چهارم هزینه حزب پیروز (سوسیال دموکرات ) بود.
سوسیال دموکرات ها برای این انتخابات دو میلیون و سیصد هزار دلار خرج کرده بودند.
برخی کارشناسان می گویند مرامنامه حزب دزدان دریایی را می توان در یک کلمه خلاصه کرد: شفاف سازی .
مارتین دلیوس، عضو حزب و مهندس 27 ساله فن آوری اطلاعات می گوید ما می خواهیم همه اطلاعات و همه عملکردهای دولت در اختیار مردم گذاشته شود.
تحلیل گران، دزدان دریایی را نماد انتقاد جامعه از حزب های حاکم و قدیمی در این کشور می دانند. این نگاه در سخنان سمون وایس، هوادار دزدان دریایی و دانشجوی 26 ساله رشته ریاضیات که خود را یک آرمانگرا می داند، منعکس است. وی می گوید سیاست های امروز کشور، مرا آزار می دهد. اشتراک نظر همه دزدان دریایی این است که برای اصلاح سیاسی تلاش می کنند. تعداد کسانی که مثل ما فکر می کنند بسیار زیاد است.
با این حال، برخی گروه های سیاسی، از جمله دموکرات های آزاد که در ائتلاف دولت آنگلا مرکل نیز حضور دارند، ورود این جنبش جدید به سیاست را به سخره گرفته اند و حضور آنان در پارلمان محلی برلین را نیز مورد انتقاد قرار می دهند.
به نظر آنان، پیروزی دزدان دریایی در انتخاباتی که همه احزاب نهادینه و بزرگ آلمانی در آن حضور داشتند، موجب تمسخر نظام سیاسی کشور است.
گفتنی است در انتخابات محلی برلین، حزب دموکرات های آزاد تنها 8.%1 )یک ممیز هشت درصد) از آرای مردم را کسب کرد و از ورود به پارلمان بازماند.
صویر1423**9163** شماره 179 ساعت 17:27 تمام
۰ نفر