۲۶ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7933318
T T
۰ نفر

تهران ؟ کانون هم اندیشی بیداری اسلامی

۲۶ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7933318
تهران ؟ کانون هم اندیشی بیداری اسلامی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/26 سیاسی.بیداری اسلامی.انقلاب اسلامی گروه تحقیق و تفسیر خبر- برگزاری نخستین اجلاس بین المللی بیداری اسلامی در تهران، فرصت گرانبهایی است تا متفکران و اندیشمندان جهان اسلام، ضمن تحلیل آخرین وضعیت خیزش های مردمی در منطقه، به بررسی فرصت ها و چالش های پیش روی حرکت های اخیر بپردازند.
پایتخت جمهوری اسلامی ایران از امروز شنبه بیست و ششم شهریور ماه به مدت 2 روز میزبان نخستین نشست بین المللی بیداری اسلامی خواهد بود. نشستی که نه با شرکت نمایندگان دولت ها، بلکه با حضور متفکران و اندیشمندان برگزار می شود.
500 متفکر و صاحب نظر از 80 کشور جهان در این نشست به بررسی موضوع بیداری اسلامی در پرتو تحولات اخیر در کشورهای منطقه می پردازند.
امروز درست 9 ماه از زمانی که محمد البوعزیزی جوان دست فروش تونسی در اعتراض به توقیف چرخ دستی اش، آتش به جان خود افکند، می گذرد. آتشی که شعله های آن چنان زبانه کشید که کاخ قدرت زین العابدین بن علی را که سال ها دیکتاتورمآبانه بر مردم تونس حکم می راند، در برگرفت و به سال ها استبداد در این کشور پایان داد. سقوط بن علی در تونس، سونامی بزرگی از خیزش مردمی در دیگر کشورهای عربی را در پی داشت و شمارش معکوس برای سقوط دیگر دیکتاتورها از اریکه قدرت را آغاز کرد. اینگونه بود که پس از ملت تونس، مردم مصر و لیبی نیز توانستند با خروش گسترده و بی نظیر خود، به سال ها قدرت بلامنازع حاکمان دیکتاتور و وابسته شان پایان دهند و فصل جدیدی از حیات سیاسی خود را آغاز کنند. خیزش ملت های عرب هنوز متوقف نشده ، و کشورهای دیگر نیز همچنان آبستن تغییرات و تحولات گسترده و ریشه ای هستند.
نقطه آغاز خیزش مردمی در منطقه، البته به سال ها قبل باز می گردد. زمانی که ملت ایران توانستند با آرمان های اسلامی-ایرانی خود تحت رهبری یک مرجع تقلید، به 2500 سال نظام پادشاهی در این کشور پایان دهند.
بر این اساس می توان گفت، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نقطه عزیمت امواج پرتلاطم و توفنده خیزش اخیر ملت ها در جهان عرب بوده است.
ناگفته پیداست، خوانش قیام های اخیر در جهان عرب ذیل مفهوم بیداری اسلامی به معنای نبود تفاوت میان این حرکت ها نیست. طبیعی است هر یک از حرکت های مردمی اخیر در کشورهای عربی در بستر شرایط و مقتضیات هر یک از این کشورها رخ داده است.
با این وجود می توان فصل مشترک کلیه این حرکت ها را آزادی خواهی و استقلال طلبی آنها دانست. آرمان هایی که انقلاب اسلامی ایران در سال 57 نیز بر مبنای آن شکل گرفت و در شعار اصلی آن یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی متجلی شد.
برخلاف آنچه برخی غربی ها و وابستگان فکری آنها درباره خیزش های اخیر می گویند و آن را در چارچوب اندیشه لیبرال دموکراسی تفسیر می کنند، با نگاهی به رخدادهای منطقه می توان دریافت که شعارهای اصلی مردم، براندازی نظام های خودکامه و نیز وابسته به غرب و کسب استقلال است که اوج تجلی آن را در تمسک به اسلام می بینند و لذا بیداری اسلامی باعث بحران مشروعیت و مقبولیت سیاسی برای پایگاه های سیاسی، فرهنگی و حتی امنیتی آمریکا و پیروان آن در منطقه شده است و از همین منظر این رویدادها هزینه های زیادی برای غرب داشته و در آینده نیز باید شاهد هزینه های سنگین تری بود.
همین موضوع باعث شده، کشورهای غربی تلاش بسیار زیادی را برای به انحراف کشیدن حرکت اصیل ملت های عرب پیش بگیرند و آن را از مسیر اصلی آن خارج کنند.
امروز که 9 ماه از آغاز خیزش های مردمی در کشورهای عربی می گذرد، بازخوانی این تحولات و بررسی فرصت ها و چالش های پیش روی آن ضرورتی است که نشست هایی همچون نشست امروز تهران، می تواند به آن بپردازد.
برگزاری این اجلاس، فرصتی برای هم اندیشی میان متفکران جهان اسلام را فراهم می آورد و می تواند پاسخی به این دیدگاه و دغدغه باشد که چه باید کرد تا حرکت بیداری اسلامی در جهان اسلام به بیراهه نرود و دچار انحراف نشود.
تاریخچه، مبانی و مفاهیم بنیادین بیداری اسلامی، نقش آفرینان عرصه بیداری اسلامی، جریان شناسی، آسیب شناسی و جبهه متحد بیداری اسلامی، اهداف و پیامدهای بیداری اسلامی به همراه چشم انداز و آینده بیداری اسلامی پنج محور اصلی مورد بحث در این نشست دو روزه خواهد بود.
تحقیق 1358**9930** شماره 139 ساعت 14:58 تمام
۰ نفر