۲۶ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7933237
T T
۰ نفر
حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در یمن افزایش یافته است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/26 سیاسی.آمریکا.یمن.حملات هوایی تهران - مقامات دولت آمریکا اعلام کردند: دولت اوباما در ماههای اخیر بر تعداد حملات هواپیماهای بدون سرنشین و سایر انواع هواپیماهایش بر کشور یمن که به بهانه هدف قرار دادن پایگاههای وابسته به القاعده در این کشور انجام می گیرد، افزوده است.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، در این حملات افزون بر هواپیماهای بدون سرنشین، از هواپیماهایی با بالهای ثابت و موشکهای کروز نیز استفاده شده است.
به نوشته روزنامه واشنگتن پست، برخی از این حملات توسط یکان فرماندهای مشترک عملیاتهای ویژه که از یکانهای ارتش آمریکاست انجام گرفته است و محدوده عملیاتی آن هم بخشهای شرقی کشور یمن بوده است. این نواحی در کنترل القاعده قرار دارد.
بنا بر اعلام مقامات دولت آمریکا، برخلاف حملات این هواپیماها در کشور پاکستان که با هدایت سازمان جاسوسی آمریکا سیا انجام می گیرد و سیا برای انجام آن از ریاست جمهوری آمریکا تائیدیه مستقیم دارد، در کشورهای یمن و یا سومالی پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا مستلزم دریافت تائیدیه کاخ سفید است .
یک مقام آمریکایی گفته است که آمریکا در این حملات اهداف خود را از روی فهرست اعضاء کلیدی القاعده در شبه جزیره عربی که در دستگاه اطلاعاتی آمریکا موجود است شناسایی می کند. این فهرست 24 نفره اسامی افرادی است که در انجام تعدادی از حملات علیه منافع غرب دست داشته اند.
آمریکا می گوید که خطر تهدید القاعده در یمن بیش از خطر این گروه در پایگاههایش در پاکستان است. به گفته این مقامات شاخه القاعده در سومالی، اقدام به جذب نیروهای علمیاتی خود از گروه الشباب که یک گروه مبارز اسلامگراست کرده است.
برپایه این گزارش، دولت اوباما از زمان روی کار آمدنش در سال 2009 تاکنون موضوع گسترش دادن حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود را در کشورهای بیگانه به بحث گذارده است.
برخی از مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا حملات آمریکا به گروه الشباب در سومالی را از حیث قانونی و اخلاقی ناپسند دانسته و مداخله در امور داخلی کشوری دیگر که خود درگیر درگیریهای داخلی است می شناسند.
علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن که 33 سال بر مسند قدرت بوده یکی از متحدان آمریکا در مبارزه با تروریزم است. وی با قیام سراسری مردم کشورش برای کناره گیری از قدرت روبروست.
به گفته مقامات آمریکایی این هنگامه داخلی خللی در همکاری دو کشور در مبارزه با تروریزم ایجاد نکرده است.
تا ماه مه گذشته حملات هواپیماهای بدون سرنشین به یمن که از سال 2002 شروع شده است بدست سیا انجام می شد . دولت اوباما افزون بر این هواپیماها از هواپیماهای دارای سرنشین هم برای هدف قراردادن اهدافی در خاک یمن که توسط نیروهای اطلاعات ارتش آمریکا و یمن شناسایی شده بود استفاده می کرد. در ماه مه فرماندهی مشترک عملیاتهای ویژه برای نخستین بار توسط حملات هواپیماهای بدون سرنشین اهدافی را در یمن هدف قرار داد. آمریکا می گوید که دو مامور عملیاتی القاعده در این حمله کشته شدند.
سیا تابستان امسال هم مجددا به عملیاتهایش در یمن بازگشت و در حال ساخت پایگاههایی برای هواپیماهای بدون سرنشین اختصاصی خود در منطقه است. هنوز مشخص نیست که آیا حملات یک جانبه سیا در پاکستان تا یمن هم امتداد خواهد داشت یا خیر.
صویر**/1591 1514 شماره 058 ساعت 11:24 تمام
۰ نفر